onsdag, april 14, 2021

Ingenting att se - och mitt barndomshem

 Det är så här som jag vill minnas mitt barndomshem!

I förrgår satte jag ut en bild på mig som 2-åring, framför vårt hus i Vårgårda. Fick frågan om huset finns kvar. Och ja, det gör det!

2014 bloggade jag om Mitt barndomshem, då jag tog en extra sväng förbi, på vägen till Borås lasarett och donationsutredningen. Bilderna jag tog då gjorde mig inte glad, inte alls, utan väldigt sorgsen. Inte bara tidens tand, utan ägaren har ju helt struntat i både hus och trädgård.

Det som jag tänkte ha gjort igår blev uppskjutet och i stället gjorde jag Konmari på alla mina långbyxor, shorts och korta kjolar. Det blev två kassar med sjutton plagg som går till behövande. Många kläder har krympt i pandemin😂 (någon mer som märkt av detta fenomen?) men en utrensning var faktiskt behövlig ändå. Jag tror inte jag behövde alla femtioelva benplagg som fanns snyggt uppradade i klädkammaren.  

Nyligen läste jag ut denna e-bok Ingenting att se Sammanfattning finns i länken. Jag var lite nyfiken på denna, då det är en bloggare som skrivit boken. Boken var intressant men kanske lite långrandig för min smak som vill att saker sker fort. Jag hoppade faktiskt över en del sidor men slutet var suveränt!

Nästa bok får bli en ljudbok, det är lite lättare trots allt, även om läsplatta funkar bra för mig.

Äntligen stor sol idag. Fortsätter med morgonrutinerna och önskar ljus och kärlek till er alla!

15 kommentarer:

  1. Så ledsamt att se barndomshemmet förfalla :-(
    Bra att du fick rensat ut. Har man kläder som inte används så är det bättre att någon annan får nytta av dem.

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
  2. Trist att barndomshemmet har blivit vanvårdat...

    Gillar omslaget på boken :-)

    Ha en härlig dag i solen!

    SvaraRadera
  3. Krymper kläderna av pandemin? Då är det därför blixtlåsen på två par jeans helt plötsligt inte går att stänga!
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Så fint och vilken underbar trädgård. Så tråkigt att det förfallet. Länken till ditt gamla inlägg ledde bara tillbaka till detta inlägg, så kunde tyvärr inte se de bilderna.
    Bra att rensa ut ibland.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Jo jag har noterat att kläderna har en liten benägenhet att krympa i dessa pandmitider :)

    SvaraRadera
  6. Aldrig kul att se sitt föräldrahem fallera på det viset, fast mitt eget gick åt andra hållet, går ej att känna igen nu för tiden men hellre det än att det fallerar helt antar jag.

    Ljudböcker gillar jag ofta mer än pappersformatet, fast det beror ju på vad för bok det är naturligtvis.
    Lätta att ladda ner i mobilen är de ju och billigare många ggr.

    Jo, ett och annat plagg har ju "krympt" under pandemin, underligt tycker jag ;)

    Ha en fin dag nu.

    SvaraRadera
  7. Lena i Wales: Nu har jag rättat till länken! Tack för att du sa till!

    SvaraRadera
  8. Ja visst är det ledsamt att se huset förfalla=( Jag har tyvärr inte varit vid vårt hus i Blekinge efter husköpet. Det blir väl någon gång inom närmaste framtid. Det blev lite kläder för behövande. Jag har även rensat och slängt/ givit bort.
    Trevlig onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Förfallet barndomshem gör ont - vi var hem till mitt barndomshem för nått år sedan å det var totalt förstört och tomten ett ”skräpupplag”, väldigt ledsamt så jag förstår Dig ❤️
    Att kläder krymper på grund av pandemin har jag hört... Leif G W Persson hade samma problem i söndags då han var på Nyhetsmorgon.
    Brukar Du se Hjälp vi köpte en bondgård?
    Kram

    SvaraRadera
  10. Sorgligt att se att barndomshemmet inte alls är lika fint underhållet som man skulle önska ...
    och ja, nog är det konstigt detta med att kläderna krymper medan de hänger i garderoben!
    Önskar dig en fin eftermiddag!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Förstår att det var trist att se ditt barndomshem i dåligt skick- Minns att jag kände så när jag kom ut till Värmdö och mina föräldrars sommarhus med nya ägare
    Ja, detta med att rensa är ju skönt att få gjort och bra att andra kan få glädje av plaggen. Jag har lämnat till Stadsmissionen och Klara kyrrka. Behoven är ju ofta stort. Kommer ju i kväll på Uppdrag granskning ett reportage om hur bortskänkta kläder blir stulna och hamnar fel. Bedrövligt!

    Boken har jag läst och instämmer med dig. Var ingen bok jag föll för.

    Skönt med sol. Även här! Hann ut en bra runda mellan Fysrehabträning och vaccinering. Hade, i mitt tycke tur, och fick Pfeizer. Men man får ju inte välja...
    Önskar dig en fin kväll.
    Stor kram

    SvaraRadera
  12. Det gör ont att se ens barndomshem förfalla. Efter ditt förra inlägg kollade jag faktiskt mitt barndomshem via Google Maps, och framsidan ser nästan identisk ut som den jag minns. Men man kan inte se trädgården. Gissar att dom som bor i huset nu inte behöll alla äppelträd...

    Bra med gallring av kläder. Konmari verkar vara inne just nu. Annette gjorde "metoden" också förra veckan, fast hon rensade bland böcker.

    Var också sugen på Roberts böcker. Ska kolla om Akademibokhandeln säljer dom som riktiga pappersböcker.

    SvaraRadera
  13. Trist att se sitt barndomshem förfalla, kollade in din länk.
    Gallring av kläder borde jag också göra!
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Tråkigt att se ett kärt hem förfalla :-(
    Men vad kan man göra...
    Nostalgiskt. Fint på den tiden som du minns. Vårda det minnet.
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Nu kom jag in på inlägget via länken, tack!

    SvaraRadera