lördag, april 03, 2021

Påskafton och Veckans bokmärke 🔖


Glad påskafton!

Jag fick två påskkort från kyrkan i veckan. Det första anser jag som ett bokmärke. Så annorlunda och så vackert, blev glad.

Håll i hatten! Här är min lekkamrat och jag påskkärringar och gick runt med kaffepannan och tiggde.

Läste lite om påskkärringars historia och så var det i Vårgårda, på bilden. När jag kom till Dalsland, så var det helt andra traditioner med barnen. Ett fasligt sjå att rita påskbrev och skicka godis.

Påsken har många fjädrar. Ska det vara äkta vara eller syntet i riset? Jag har numera inget påskris alls.

Mitt collage som jag gjorde med bilder från Värmland.

Om ni har tur kanske ni även hittar bokmärken hos: Hannele, BP, Åsa och Klimakteriehäxan!

Ljus och Kärlek 🙏

13 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild på dig och din vän, i Finland klädde inte ut oss, och tigga skulle man inte... Riktigt fint bokmärke du hittat igen. Glad påsk 🐣🐥

    SvaraRadera
  2. Vilken superfin bild på er söta små påskkärringar :-) Gillar såklart även den lilla påskkycklingen :-D

    Ha en fortsatt glad påskhelg!

    SvaraRadera
  3. Tänk vilket förarbete innan själva dagen som man gick som påskkärringar. Inte vardag man får påskkort=) Vilken fin nostalgibild du delar både från Värmland och från svunnen tid. Glad Påsk vännen ������
    Kram

    SvaraRadera
  4. I år har jag varken vårstädat eller pyntat med en enda påskgrej! Livet är inte som vanligt precis ännu, men jag ska strax ut och titta till dahliorna i växthuset. Visserligen har vi det uppvärmt, men det var tydligen hemskt kallt i natt.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Vilka söta påskkäringar och vilket fint minne <3

    Kram och Glad påsk till dig!

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara bilder och främst den på dig som påskkärring som barn. Det lyser lycka om dig :) .

    SvaraRadera
  7. Glad påsk! Och så fina påskkärringar! Fina minnen som du har med dig.
    Vackert collage och även det ett fint minne från dagarna du nyligen hade i Värmland.
    Önskar dig en fin påskafton.
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Påskkärringar 🥰 så kul att Du har bilden kvar och att Ni blev fotade... var det vanligt att Du blev fotad som barn?
    Lilla gula kycklingen 🐤🥰
    Fint bokmärke, även ett vykort funkar ju bra som bokmärke... det är ju huvudsaken man inte viker hörn eller lägger boken pladask å förstör...
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så kul att se fotot med dig som påskkärring! Har också ett gammalt urklipp från en tidning där jag är med som påskkärring, få se om jag hittar det.
    Ditt collage från Värmland är underbart!
    Fortsatt Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Till jul får jag alltid påskkort från kyrkan, men inte nu till påsken. I år har det bara blivit tre påskkort, men jag får väl skylla mig själv, för jag har inte sänt något.
    Ha en fin påskaftonskväll och fortsatt trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  11. Ett fint kort som passar perfekt som bokmärke - och ett härligt gammalt foto på dig och lekkamraten! Roligt att du har det kvar!
    Önskar dig en bra fortsättning på helgen!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Du ser, du kan lugnt fortsätta med bokmärken. På något konstigt sätt ordnar det sig varje lördag, som för dig den här veckan:-)

    Å jag måste säga att du är dig väldigt lik. Hade gissat direkt att det var du till höger i den roliga bilden.

    Fjädrar äkta eller oäkta är inte min grej. Har nåt emot fjädrar helt enkelt, tycker de är äckliga. Men den där lilla dunbollen i sista bilden är ju ljuvlig. Har den fått ett namn? För Sarah brukar väl döpa sina hönor och tuppar. Minns Nugget. För visst hette h*n så...

    SvaraRadera
  13. Alltid roligt att få riktiga kort.
    Jag minns också att jag var påskkärring som liten, gillade det. Fick ju klä ut mig, älskade det.

    SvaraRadera