onsdag, maj 26, 2021

Om Limtorget skrivet en onsdag

Här, i den äldsta stadsdelen Limtorget i Lidköping, kan man grotta ner sig i dåtidens stillhet och bara njuta vid den gamla byvägen. 

Limtorget, som undgick branden är Lidköpings äldsta närområde med flera medeltida byggnader. Genom Limtorget sträcker sig den gamla infarten från Skara och Götene/Kinnekulle. Namnet Limtorget kommer sannolikt från tiden då kinnekulleborna kom hit och sålde osläckt kalk, dåtida cement, som kallades lim.

Hit ställde jag kosan en dag då jag bara ville drälla omkring och snusa in alla dofter och jag har skrivit flera gånger om detta.

Sommartid är det en hel del turister och cafégäster här, både inne i caféet och på uteserveringen men nu var det tomt och tyst.

Ja, det var i fredags som jag var här, efter vaccindosen. Till höger syns två tullstenar utanför det gamla tullhuset, jag återkommer till dem på söndag. 

Mer än så här blir det inte idag. Jag är djupt försjunken i boken som jag lyssnar på. Kan inte släppa den ifrån mig. Passar också bra då vädret helt har slagit bakut. 26 maj, dagsregn igen och bara 9 grader.......

Orsakullan: Mig hör du sjunga... lite då och då här hemma. Mest när jag sätter igång gospelsvideorna som jag tränar till.

Ljus och Kärlek🙏

9 kommentarer:

  1. Fantastisk att ha sådant i sin närhet, vi har liknande här i GBG och där kan man liksom hos er verkligen känna historiens vingslag.
    Ser fram emot att läsa om tullstenarna på Söndag.

    Ha en fin dag nu.

    SvaraRadera
  2. Så idylliska och vackra omgivningar du har att botanisera i.
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Vilken fin och pittoresk miljö och så roligt att den finns bevarad.
    Härligt när man fastnar så för en bok.

    Kram och ha en fortsatt fin onsdag!

    SvaraRadera
  4. Härligt när man fastnar så i en bok.
    Gamla byggnader och välbevarade områden där man känner historiens vingslag är klart värde besök inte bara en gång utan ofta.
    kram

    SvaraRadera
  5. Tack för ett trevligt besök på Limtorget! Och väldigt roligt att området är så fint bevarat. Hade släkt till släkten som har bott här för länge sen så då var jag här några gånger. Men då med mer folk i rörelse.
    Önskar dig en trevlig fortsatt onsdag från ett regnigt och kylslaget Stockholm.
    Har antecknat boken på min läselista. Tack för tipset.
    Stor kram.

    SvaraRadera
  6. Så mycket vackra blommor du har nära dig, jag njuter och förevigar också, synd att när det regnar så doftar de inte.
    Så vackert Limtorget är, det ser så pittoreskt ut ,-)
    Förstår att du gärna vandrar omkring där. Sitter här och njuter utan regnrock, härligt ,-) för här öser det ner!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  7. Limtorget har du visar förut, då med en väninna så du träffat för en fina om jag inte minns fel. Gissar att även Limtorget gör sig som bäst med en blå himmel som bakgrund.

    Kul att du hittat en bok som håller dig i sitt grepp. Vet precis vad du menar här;-)

    Ihällande regn och 8 grader är - suck!

    SvaraRadera
  8. Vilka fina och charmiga kvarter!! Gillar såna områden!

    SvaraRadera