onsdag, juni 02, 2021

Veterandagen 29 maj. Frågemix.

God morgon, sommaren verkar vara här för en stund. Och det betyder att jag mestadels är ute. 

De här bilderna på monumentet "I fredens tjänst" i Örthagsparken i Lidköping tog jag i november förra året, då monumentet precis hade kommit upp.

Man ville hedra de veteraner som gjort en insats för freden. Och minnas de stupade.



I samband med att veterandagen firades i lördags kom Skaraborgs flygflottilj att genomföra överflygningar med TP 84 Hercules samt Jas 39 Gripen över de centrala delarna av Lidköping.

Jag såg planen från min balkong.

Jag är som sagt lite sent ute att visa detta och bilden har jag lånat från nätet. 
"Kransnedläggning i Örthagsparken den 29 maj. 
Skaraborgs flygflottilj F7, tillsammans med Lidköpings kommun, hedrar alla veteraner och deras insats för fred och en bättre värld."

Igår kvälls solnedgång, en sådan där helt fascinerande, fotat från mitt sovrumsfönster.

Orsakullan: Ljuvliga juni är här! Har du badat? Nej, icke, för kallt i vattnet ännu.
Berätta om när du... var bebis, då hade jag mörkt hår. Sedan blev jag ljushårig och har så varit. Min mamma var ljushårig som barn, men fick sedan mörkt hår livet ut, hon blev aldrig grå. Tanken om detta dök upp pga en fråga i gårdagens kommentarer.

Ljus och Kärlek och njut av dagen🙏

12 kommentarer:

  1. Jag blir alltid så nervös när det är såna där överflygningar. Tänker på Jas-planet som damp ned i Stockholm under en vattenfestival... Rena rama turen att ingen blev dödad eller skadad (om jag minns rätt).

    Jag var ljus när jag var liten, sen mörknade håret för att nu ha övergått till grått. Nåja. Omväxling förnöjer sägs det ju :-D

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ja det är alltid roligt med flyguppvisning! Bra att man hedrar veteranerna med en minnestrofe=)
    Vilken fin solnedgång!!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så fint med ett fredsmonument.
    Här i UK och i många andra länder har man krigsmonument. Tänk om man satsat på fred istället för krig. Tyvärr har man härifrån ställt till så mycket krig i världen, sorgligt. Att försvara sig är en sak och att erövra och starta krig en annan.
    Fin solnedgång!

    SvaraRadera
  4. Flyguppvisningar är alltid häftigt och så fint att man hyllar veteranerna med ett eget minnesmärke.
    Själv har jag inte heller bar jag inte heller badat och något säger mig att det dröjer ett litet tag till.

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
  5. Läste just nu att flyguppvisning över Umeå nationaldagen ställs in... jag kommer faktiskt ihåg detta Du nu bloggar om så Du måste ha nämt det tidigare... I fredens tjänst.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Såg planen här också när de flög över Stockholm- Undan gick det.
    Visst är det ljuvligt med det vackra vädret både dag och kvällstid. Här blir det nu sena och sköna balkongkvällar.
    Jättefin bild från gårdagens solnedgång-
    Önskar dig en skön onsdag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Är ju många som offrat sina liv för freden och för sina medmänniskor.
    All heder åt dem.

    Bada? Nä fy, jag har duschkabin ;)

    Ha det bäst nu :)

    SvaraRadera
  8. Jag såg att Veterandagen är allmän flaggdag och det har gått mig helt förbi. Blev tvungen att googla lite:
    "Den 24 maj 2017 beslutade regeringen att Veterandagen skulle vara allmän flaggdag från och med juli 2017, vilket innebar att Veterandagen den 29 maj 2018 blev den första officiella flaggdagen."
    Nu har jag ingen flagga att hissa, men förr var det noga med alla flaggdagar, då skulle det flaggas på Stenstugu.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Fint monument för att hedra veteraner!
    Solnedgången är underbar ,-)
    Fina bilder.
    Var själv mörkhårig tills jag var omk 1 år, sen blev jag så ljus och har förblivit ljushårig , precis som du ,-)
    Vacker vy från ditt sovrumsfönster.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  10. Det är fantastiskt med detta väder. Frågan är hur länge det tänka stanna och glädja oss.

    Så bra att fira veteranerna med en egen dag. Idag hade vi överflygning av ett par plan. Jag har ingen aning om varför.
    Fortsätt njut av det fina vädret!
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Läste på någon blogg att Veteranens dag inte alls uppmärksammas här i Sverige, jämfört med festligheter i andra länder alltså. Men mig vetande är det väl varje år den 29 maj som olika flygflottiljer har uppvisning i olika delar av landet. Okej, de flyger inte över Täby om man säger så, men ändå.

    Å tack du för svaret på min undrande kommentar igår. Nu har jag fått det förklarat för mig;-) Själv hade jag lockigt och blont hår tills jag fyllde 6 år. Sedan klipptes mitt långa hår. Å efter första tvätten efter klippningen blev håret spikrakt och cendréfärgat så småningom.

    Min mamma hade blont hår och blev heller aldrig gråhårig. Märkligt det där med hårfärg...

    SvaraRadera
  12. Vilken vacker solnedgång! Mina älsklingsfärger. Kram

    SvaraRadera