fredag, juli 23, 2021

Fem en fredag 🌾Tröttsamt

Hej fredag! Dagarna knatar pÄ och snart Àr juli mÄnad slut. Aja, drygt en vecka Àr kvar.

Bilder frÄn torget i strÄlande solsken, blev nÀstan lite matta fÀrger.
Jag tycker det Àr en hÀrlig blandning av fÀrger som ocksÄ lockar till pollinering. Men det finns alltid nÄgon som tycker det Àr för stor palett, sÄ smaken Àr som baken.

IgÄr lyssnade jag fÀrdigt pÄ deckaren "SkyddsÀngeln". Jag kunde inte sluta, sÄ jag drog sista halvan av boken, fick nÀstan ont i öronen efterÄt. Mycket spÀnnande och behaglig upplÀsare Katarina Ewerlöf men med en cliffhanger, ja. Förmodligen början till nÀsta bok i serien om kriminalinspektör Emma Sköld.

Ja, dĂ„ Ă€r det dags för den roliga Elsamatildas fem frĂ„gor igen, som denna veckan handlar om tröttsamt.
  1. NÀr tröttnade du senast pÄ nÄgot? IgÄr kvÀll. DÄ drog oljudet igÄng, men det slutade vid 22, tack och lov.
  2. Vad hÄller dig vaken om nÀtterna? Ingenting numera. Det Àr tyst, mörkt och svalt.
  3. Hur bryter du en ovana? Med envishet, det gÄr!
  4. Vad har du gjort för mycket av i veckan? Inget, har bara haft det gott.
  5. Vad har du inte fĂ„tt göra hittills i sommar? Fick gjort studentbesöket, men resterande nĂ€ra-och-kĂ€ra-trĂ€ffar kommer mycket snart!

Orsakullan: Har det blivit nÄgot i Är? JodÄ, ett poolbad blev det.

Fr.o.m. idag har jag nÄgot pÄ agendan varje dag en vecka framÄt. HÀrligt!
Men först frullen pÄ den soliga balkongen.
Ljus och KĂ€rlek🙏

16 kommentarer:

  1. tĂ€nkt att nĂ„n kan gnĂ€lla över blomsterprakten…
    Nu har jag inte sĂ„ mycket ovanor kvar 🙂

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att blomsterprakten i rabatten Àr alldeles perfekt. Det ska vara fÀrgglatt tycker jag.

    SvaraRadera
  3. LÄter som att du har det rÀtt bra - fortsÀtt sÄ!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar dom glada fÀrgerna och blomprakten :-)

    Trist nÀr det slutar med en klipphÀngare - sÄnt borde förbjudas! ;-)

    HÀrligt att du har mycket pÄ gÄng framöver!

    Ha en fin fredag :-)

    SvaraRadera
  5. SÄ fint med alla blommande vÀxter, tycker jag, det lyser verkligen upp och man blir glad av blomsterprakten.
    NÄgot pÄ agendan varje dag, det lÄter som om du inte har semester direkt dÄ, nu i semestermÄnaden. Hoppas att det Àr trevliga göromÄl och att allt gÄr planenligt.
    Trevlig helg.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
  6. Den blomsterprakten kan man vÀl inte klaga pÄ tycker jag.
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Hoppas trÀffarna kommer igÄng snart! Vilken hÀrlig rabatt, jag har tÀnkt nÄgot liknande i min trÀdgÄrd, men det ser inte riktigt riktigt lika fÀrgglatt ut Ànnu =)

    SvaraRadera
  8. Det vore skamligt om nÄgon hade synpunkter pÄ blomsterprakten i er stad!
    Visst slutade boken med en cliffhanger men sÄ gör alla hennes böcker i denna serie.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
  9. Gillar den förta bilden med massor av fÀrger.
    Vad skönt att du har mycket att se fram emot!
    Skön fredag!

    SvaraRadera
  10. Fina blomster och hĂ€rligt med fĂ€rg 🎹 Du vet ju att jag gillar fĂ€rg đŸ„° Mer fĂ€rg till folket!!
    SĂ„ kul att Du nu ska i vĂ€g Ă„ trĂ€ffa nĂ€ra Ă„ kĂ€ra, kramar barnbarn Ă„ fĂ„ umgĂ„s ned de bĂ€sta ❤️
    Kram

    SvaraRadera
  11. fint med stadsplantering. vÄr lilla stad har lyckats ovanligt bra. smÄpetuniorna i olika fÀrger prunkar. fortsÀtt att ha det gott och sova bra!

    SvaraRadera
  12. Visst Àr det fint i er stadspark. Och blommor piggar ju alltid upp.
    Sofie Sarenbrants böcker, har jag lÀst flera av och de har oftast slutat just med ett frÄgetecken. Hon vill ju att man ska lÀsa nÀsta. Men jag har gillat dem.
    Vad roligt att du har mĂ„nga trevligheter framför dig. FörstĂ„r att du ser fram emot dem. Även hĂ€r har det varit fullt i veckan och det fortsĂ€tter sĂ„. Lika bra att passa pĂ„.
    Önskar dig en fin helg.
    Stor kram

    SvaraRadera
  13. Oljud Ă€r ju inte trevligt 😣
    Men annars verkar du ha haft det bra, och jag tycker fÀrgpaletten i parken Àr fin!

    SvaraRadera
  14. En park rik pÄ fÀrger Àr ju att föredra, bara att gratulera, fint som bara den ju.
    Spelar de fortfarande pÄ kvÀllarna?
    Tur de slutar nÄgorlunda i tid trots allt.
    Men störande Àr det ju ÀndÄ förstÄr jag.
    HÀr har vi inga problem med sÄdant, tacksamt för oss hÀr pÄ femte vÄningen.

    Ha det sÄ underbart nu och trevlig helg.

    SvaraRadera
  15. Visst Àr smaken som baken, men hur man inte kan gilla blomsterutsmyckningarna i Stadsparken Àr en gÄta för mig. FÀrg gör mig glad!
    Tycker faktiskt att det Àr ett steg i rÀtt riktning att cruising-folket Àr tyst efter klockan 22. Eloge mÄste jag sÀga!
    Ja, vilken sommar! Tycker dock att julimÄnaden gick alltför fort.

    SvaraRadera
  16. SÄ roligt att du har trevlig besök att se fram emot och att oljuden slutade sÄpass tidigt. Jag bor i radhusliknande huskropp dÀr alla hyresgÀster Àr 55+ och det Àr faktiskt riktigt skönt, jag Àr vÀldigt ljudkÀnslig, inte bara för partyparty utan Àven för högljudda barnskrik....
    Blomsterrabatter som fyller en funktion för pollinerare Àr toppen, jag gillar nÀr det inte Àr för perfekt utan lite mer som om naturen sjÀlv fÄtt vÀlja.

    SvaraRadera