onsdag, januari 05, 2022

En ordlek - med mig själv!

Jag hittade en kul utmaning hos Klimakteriehäxan, som jag hänger på. Den är som en spegelbild, med mig själv som utgångspunkt.

Tolv svar vill vi ha i denna kedja. Det kan vara svårare än du tror .... Du får inte använda Google! Fast du lär knappast behöva någon hjälp.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar. Och tillägg inom parentes kan du självklart strunta i.

Namn: Gerd
Djur: Dovhjort
Pojknamn: Thomas  
Färg: Syrén (egentligen sweet red)
Film: När lammen tystnar - baserad på romanen av Thomas Harris (jag har inte sett filmen själv, men sonen Thomas såg den i ungdomen)
Något du bär: Ringar av olika slag (älskar smycken)
Dryck du gärna dricker: Rödvin (och rödbetsjuice)
Mat du gillar: Nässelsoppa med ägghalvor (även Nasi Goreng)
En grej från badrummet: Anti-wrinkle-cream
En plats du besökt: Mosel (i Tyskland, redan som 17-åring)
Anledning att vara sen: Lättja
Något du haft men inte saknar: Afte (munblåsor)

Kopiera, skriv in dina egna svar! Och lägg in en länk till inlägget som kommentar så vi andra kan kolla! Kanske bjuder du på en spännande träda-fram-are?
Lycka till!

Spegel, spegel, på golvet där....
...här var min selfie.

Nu luktar det så gott här efter all rengöring av städpersonalen. Jag gick bort till f.d. grannen Sonja (snart 90 år) och fikade och pratade "skit" i ett par timmar under tiden.  
Och det var så skönt att få hjälp med det som mitt ryggelände inte klarar av längre. Det är långt över tio år sedan som min make och jag kunde dela på städningen. Dessutom så ser jag inte alla fläckar pga min glaukom.
En gång per månad har jag bokat två timmars dammsugning, våttorkning av golven, rengöring av badrum, köksdelen med skåpsluckor, torka lister. Man får ju RUTavdrag.

Ljus och Kärlek🙏

15 kommentarer:

  1. Kul att du också hängde på ordleken och likaså att läsa svaren.
    Perfekt att ta hjälp med städningen och så väl värt det.
    Önskar dig en trevlig trettondagsafton från Uppsala.
    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Jättekul ordlek som jag också ska titta på! Underbart att få hjälp med städningen, blir sugen själv att anlita ett städbolag!
    Ha en fin onsdag, å vilken fin selfie!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men vilket härligt inlägg fina du och mysigt du har det hemma :) ja du det där har jag funderat på att ta 1 ggr i månaden just det grova :) ha en fin dag varm kram

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa dina svar och att få veta mer om dig.
    Jag tycker du gör helt rätt i att anlita städhjälp. Man måste vara rädd om sig själv och onda ryggar ska inte utmanas. Sedan min ögonsjukdom i somras har jag svårt med att titta för länge på helt vita ytor för allt som fladdrar i glaskroppen irriterar men det får gå.

    Kram och god trettondagsafton!

    SvaraRadera
  5. Bra Du blev nöjd 👍
    Jag tycker Du gör rätt som anlitar både fönsterputsning och städning 👍 livet är roligare utan onda ryggar och det enda som är säkert är att så länge vi lever blir vi äldre… det går inte att komma ifrån levande.
    Vissa veckor städar jag mer än andra, det beror på dagsformen.
    Ha en riktigt fin Trettondagsafton ❤️
    Kram

    SvaraRadera
  6. Sådana ordlekar är roliga att ta tag i. Få se om jag antar utmaningen.
    Så härligt att du fått hjälp med städningen.
    Nog är det gott att vi har Rut!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Spenatsoppa är gott ! Drack rödbetsjuice varje morgon ett tag. Nu tål jag inte lukten!
    Smart med städhjälp! Kram

    SvaraRadera
  8. Kul att läsa även dina svar :)
    Klokt av dig att ta hjälp med städningen!
    Ha en fin Trettondagsafton!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Ja, man hinner uppenbarligen mycket på två timmar - hahaha:-) Carita har ju också städhjälp en gång i månaden. Även hon älskar doften efteråt. Tusen tack för "snabbspolningen". Fick svar på alla mina frågor;-)
    Gillade dina svar på ordleken. De skiljer sig en aning från andras svar, typ ringar (som jag har beundrat många gånger). Att dricka rödbetsjuice - aldrig i livet. Men vin tar jag gärna ett glas eller två. Anti-wrinkle cream - japp, en sådan har jag också. Inte att den hjälper, men ändå;-)
    Mosel är väl en tysk flod, och det är många viner som kommer från Moseldalen, eller hur!?

    SvaraRadera
  10. Riktigt roligt med dessa utmaningar. Finns dock så många att man inte hinner med alla. Den här verkade kul. Lägger hon upp olika varje vecka?

    SvaraRadera
  11. Du lyckades få till det lika bra som Bp, bra jobbat av dig också.

    Bra att kunna ha sådan städning emellanåt, det kommer nog en dag då vi gör det också.
    Jag har lite svårt för att få ändan ur vagnen med nya grejer, men nån gång så.

    Ha det bäst nu.

    SvaraRadera
  12. Smart att ta hjälp med städningen och du förgyllde säkert tillvaron för Sonja också!

    SvaraRadera
  13. Roligt att du nappade! Vi verkar ha var sin Tomas-son, fast min saknar h.
    Och smycken gillar vi båda! De där anti-rynk-krämerna ... jaaa ... märker du nån effekt??? :-D

    SvaraRadera
  14. Nu har jag läst ordleken om dig ,-)
    Rödbetsjuice dricker jag också, varje dag, sen 4 år tillbaka ,-)
    Kul att läsa, ser att du bär fina smycken ,-) så fick du ju ett väldigt vackert när du fyllde också, kul med ordlekar och lite annat kul på bloggen. Bra att du har städhjälp ,-) Ryggen ska du vara rädd om. Bra med RUT ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose, som nu hoppar till ditt senaste inlägg.

    SvaraRadera
  15. Heisann, da har vi rødvin til felles svar !!! Ha en fin dag ;:OD)
    https://viltogvakkert.blogspot.com/2022/01/utfordringen-tolv-svar.html

    SvaraRadera