tisdag, februari 15, 2022

SELFIE - ordlek nr 7

 Tisdagarnas Trees on Tuesdays har bytt skepnad till SELFIE, så kul!

Igår var det ju Alla hjärtans dag. Jag åt och drack gott men inte denna rätt, det förtärde jag i lördags. Nej, jag ville helt enkelt inte besöka någon affär igår, kom att tänka på att det nog var tjockt i affärerna just en 💕dag.

Nej, jag tog min sista färdigportion Dafgårds - köket i Källby - ur frysen och vinflaskor finns hemma. Karins lasagne är väldigt god.  Ja, den går ju inte upp mot den som Sigge och jag gjorde själva förstås, men det var då, det.

Jo, vad kunde vara mer roligt, en spöregnig dag, än att promenera fram och tillbaka några varv till tvättstugan? Renbäddat, rena kläder, trots dåligt väder 😁

Snyggt och prydligt i tvättstugan. Ingen obehörig kommer in numera. SÅ nöjd.

Här har ni de tolv nyckelorden som gäller denna gång. Och sista bokstaven i första svaret är första bokstaven i svar nummer två, o s v, det vet ni ju redan. Lycka till i Klimkteriehäxans ordlek! SÅ rolig och med olika svårighetsgrad, näst intill omöjlig 

1. Morgonvana:  Kaffefrukost (med smörgås eller gröt till).

2. Djur:  Tiger (ett stort kattdjur, väldigt vacker).

3. Ost:  Rockford (gillar alla ädelostar).

4. Sällskapsspel: Domino (det var mest förr).

5. Dricker aldrig:  O´boy (däremot varm kakao, om jag är frusen, eller rent utav Lumumba).

6. Litterär figur:  Ym (här storfuskar jag med att skriva Lilla My baklänges)

7. Njutbart:  Massage såklart!

8. Äter gärna:  Ekologiskt närodlat.

9. Dans:  Tango (om jag bara hade en kavaljer).

10. Beatles-hit:  Oh, darling!

11. Vid datorn:  G-mail

12. TV-serie.  Lilla huset på prärien. (En av de serier som gick när yngsta var 12 år och låg länge på sjukhus. Även "Doktorn kan komma").

Ljus och Kärlek 🙏

19 kommentarer:

  1. Ym - det var kreativt!!! Jag skulle också otroligt gärna dansa tango. Men jag kan inte, oavsett brist på kavaljer. Oboy har jag aldrig gillat, men när jag var barn fick jag hemgjord kakao, det var jättegott!
    Ha en fin fortsättning på veckan nu!

    SvaraRadera
  2. Lilla huset på prärien körs ju varje dag på TV nu och jag såg att en nyinspelning av Doktorn kan komma är aktuell. Kaffefrukosten har vi gemensamt. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag gör lasagne själv och jag gör en stor laddning, för det är så behändigt att lägga in i frysen i lagom portionsbitar. Bara att ta fram och micra med lite grönsaker till.
    Kul att läsa dina svar på sjuan.
    Doktorn kan komma går på 7:an nu och i kväll är det ett nytt avsnitt.
    Ha en fin fortsättning på dagen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Vi åt lasagne förra veckan men då valde vi Dafgårds lyxlasagne som tydligen är Leif Mannerströms recept. Det var stor skillnad på den och den vanliga.

    I bland får man fuska för vissa bokstäver är inte enkla. Själv har jag inte hängt på än men vi får väl se...

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
  5. Oboy är okey men hemgjord choklad med riktig kakao är bättre.
    Ym ja kreativitet ör inte fel 😜
    Många kända Beatles låtar som får vara med i selfie - tror att Du är i gott sällskap med BP och Anki om jag kommer ihåg rätt.
    Snöstorm hos mig idag… sedan kl 14 har vi fått 1dm.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Mums så god mat du visar, maken brukar köpa den där lasagnen , jag har inte provat den ännu.
    Oboy svarade jag också, men dricker det aldrig som vuxen, men som du säger i en Lumumba, inte helt fel!
    Tango skrev jag också, kan inte dansa tango, men skulle vilja!
    Så gillar jag, precis som du ädelostar! Mums!
    Ha en fin tisdagkväll!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tänk om man kunde ha en tiger som husdjur. De hade varit något.
    Då och då värmen jag oboy och doppar knäckebröd i - de e gott.
    Massage är guda gott!!
    Lilla huset på prärien de var en rat serie men de var länge sedan nu.
    Skönt din dotter hade den att följa om hon låg på sjukhus.
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Inte en rat serie men en rar serie :)

    SvaraRadera
  9. Gott med lasagne! Fick en riktigt god skaldjurslasagne som varmrätt på bokklubben idag. Så god och efter ett recept av Mannerström som grund. Ska helt klart testas här hemma. Brukar göra vanlig lasagne med färska plattor men hade inte smakat denna variant med skaldjur.
    Roligt att läsa dina svar och en härlig bild av dig.
    Kan se en del svar hos dig som kunde stämma in hos mig också.

    Önskar dig en fin kväll.
    Stor kram

    SvaraRadera
  10. Ditte ville också dansa tango. Så nästa gång du besöker Stockholm är det ju bara bjuda upp henne. Om det sen finns ett ställe som bjuder på tangomusik - det är en helt annan sak;-)
    Roquefortost älskar jag. Har till och med besökt mejeriet i Frankrike. Kan säga att lukten där var absolut i paritet med surströmming. Om du gillar selleristänger så kan du fylla dom med Roquefort eller annan blåmögelost som tilltugg. Riktigt gott!

    PS. Så duktig du är med "bildmanipulation"! Är mäkta impad måste jag säga. DS.

    SvaraRadera
  11. Himla smart att vända på bokstäverna i My =)
    Ibland får man bara inte ihop det, jag fick börja om några gånger innan det gick ihop.
    Lasagne är så gott brukar göra på en stor plåt med höga kanter och sedan frysa in i portionsbitar.....många matlådor!
    Härliga svar och vissa skulle även jag ha kunnat skriva =)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Kul att läsa!
    Kaffe till frukost vill jag inte ha. Men gröt går bra!
    Lumumba det var det länge sedan jag drack! Oboy dricker jag inte. Gör "vattenchoklad" någon gång!
    Tango, det har jag aldrig testat. Skulle gärna dansat om jag haft kavaljer. Att vara gift innebär inte automatiskt att man har en sådan. . 😊

    SvaraRadera
  13. Lilla My är så finurlig så hon lika gärna kan heta Ym! Ädelostar blir inte långlivade i mitt pörte heller, vips så är de slut. Till en tango bör man ha en riktigt dansant kavaljer som håller nära och bestämt, inget fjösande!
    Och vi är rörande överens om massage-effekten! Är det tuffa Beatlesbruden jag ser på bild??

    SvaraRadera
  14. Kul och kreativa svar :)
    Lumumba ... det var länge sen! Gott var det vill jag minnas! Ädelost i alla former är stor favorit!
    Lasagne gör jag egen - en lagom stor, som delas i fyra bitar och läggs i frysen.
    Ha en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Haha! Fiffigt att vända My baklänges :-D

    Snyggt flätad selfie igen!

    SvaraRadera
  16. ,-)))smart drag med My baklänges
    Visst är det kul.
    Knepigt att få det rätt med det är det som ÄR kul. Massage är njutbart. Tycker du fått till det jättebra ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  17. Ym är en av mina absoluta favoriter! Bara hennes uppsyn... Henne skulle man inte vilja dansa tango med! Visst är det lite kul med dessa frågor. Knep och knåp för att få ihop det, men du lyckades bra! Ha en fin fortsättning på veckan. Kram!

    SvaraRadera
  18. Den lasagnen ser god ut. Bör provas.'
    Förresten har jag glömt att säja att jag köpte den korven du rekommenderad och den var god. Fanns på den stora livsmedelsaffären vid Gärsken i Alingsås, gamla Almedals fabriker. Kommer inte ihåg namnet.
    Häftig bild av dig😊.
    Kul Selfie.

    SvaraRadera
  19. Heisann! A, som jeg er tilhenger av svarene dine. Du har litt humor bak der også. Bare herlig ...
    Ha en fin dag ;:OD)

    SvaraRadera