tisdag, februari 01, 2022

SELFIE som ordlek nr 5

Hej å hå! Här har det fallit snö i natt och mer ska det bli, idag den 1 februari. Nu är snösvängen i full fart här i gamla Drömstan (som från början var arbetarbostäder åt anställda på Rörstrand).

Och här kommer "mönstret" till en ny SELFIE i ord. Tolv saker handlar det om. Du kopierar och lägger in dina egna svar och är precis så kortfattad eller mångordig som du känner för! 

Det är Klimakteriehäxan som fortsätter att locka in oss på temat, hurra! Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar. Och tillägg inom parentes kan du självklart strunta i.   Häng på!

1.       Där började jag skolan: Vårgårda (i Älvsborgs län, Västra Götaland).


2.       Bok: "Avig eller rät" skriven av Christina Westergren/Catharina Magnusson. Den handlar om funktionshinder i vår vardag och jag fick den som en av gåvorna för att jag var Meddelare på Nordiska Muséet under några år.
Boken utgavs för just idag 22 år sedan.

3.       Äter gärna: Tomat och det ska vara rumstempererat!

4.       Väder: Trombs skulle jag inte vilja vara med om.

5.       Konsert: "Sjung Gospel" (har deltagit i sopranstämman tre gånger i Stockholm). Detta var 2015 och klädkoden var svart och turkos. Jag hade även en turkos fuskslinga som jag nöp fast i håret. Och turkos nagellack. (Gröna yllesjalen var bara med som värmande plagg i bänken.)
6.       Nyttigt: Lakritspastiller (slemlösande, goda och ska inte överdoseras).

7.       Abba-låt: ”Ring, ring” (vi hade den i en sketch då jag jobbade i Telefoni).

8.       Färdigmat:  Grönsaksbiffar från Dafgårds. (Ett familjeföretag från nära mig.) Men jag lagar min egen mat till 90 procent. 

9.       Skrämmande: Rasdiskriminering.

10.    Roligt för barn:  Greta Gris (har lärt mig från de små barnbarnen).

11.    Ömtåligt:  Snapsglas (ja, vilket tunt glas som helst)

12.    Grönsak:  Spenat (har alltid i fryset. Nyttigt, massa järn).

Ljus och Kärlek 🙏

18 kommentarer:

  1. Snyggt löst av dig! Mina föräldrar hade snapsglas i tenn, dom var ganska hållbara :-D

    Ha en fin start på den nya månaden!

    SvaraRadera
  2. Trevlig läsning och superbra svar!
    Ska fixa min selfie under dagen.
    Önskar dig en bra tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa dina svar - och ja, vad vore livet utan tomater??? Roligt att SELFIEn lever!

    SvaraRadera
  4. Så kul med denna selfie! Å det tar ett tag att göra den!
    Greta gris har jag inte hört talas om, men kanske kommer jag att få göra det nu när jag fått ett barnbarn?!
    Japp, tomater ska vara rumstempererade!
    En snygg turkos-svart selfie på dej också.
    Ha en fortsatt fin tisdag!

    SvaraRadera
  5. Alltid trevligt att få veta mer om personen bakom bloggen :D

    Önskar dig en fin tisdag!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Du är för skön Gerd :) önskar dig en fin tisdag <3 kram

    SvaraRadera
  7. Första bilden gav mig ett gott skratt, har svårt att tänka mig dig med smycke i näsan. Men en turkos fuskslinga det känns mer som du. Ha en fin eftermiddag!

    SvaraRadera
  8. Håller med dig om att tomater inte ska vara iskalla. Fina svar på alla frågorna. Ske se om det blir en selfie för min del också så småningom :_).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  9. Så roligt att läsa dina svar på femman! Visst är det en lite knepig utmaning, men väldigt rolig.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  10. Bra svarat och kul att gå veta mer om Dig, fina bilder därtill 👍
    Kram

    SvaraRadera
  11. Härlig bild på dig! ,-)
    Boken verkar intressant. Tomat är gott, men tycker att tomater nu har förlorat sin smak, hittar du tomater som smakar tomat ?
    Lakritspastiller är för goda för slemlösande, jag menar jag skulle ta för många, det är där min "senap" kommer in ,-))Att själv få sjunga i en Gospelkonsert det måste ju vara rena drömmen, vilken rysning av glädje.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig bild !
    En sådan sångerska du är!, som har sopranrösten kvar. Här är det djup att som gäller!
    Spenat, det är gott! Kram

    SvaraRadera
  13. Så många fyndiag svar av dig! Rasdiskriminering inte minst, något vi även här i Norden gjort oss skyldiga till. Lakritspastillerna var verkligen förpackade i en vacker ask, men så heter hon också Voltaire...
    Tomater så här års tycker jag inte smakar något, inte ens om de är rumstempererade. Blir besviken varje gång..
    Ha en fin fortsättning på februari, den kortaste av månader

    SvaraRadera
  14. Du verkar heller inte har haft några problem med frågorna. Kul att det är minst fyra stycken som valde låten "Ring, ring". Bokstaven "r" är poppis;-)
    Bilden på dig tagen i Stockholm är hur fin som helst. Lakritspastiller har jag aldrig "ätit". Ogillar Lakrits och hade ingen aning om att de faktiskt kan vara nyttiga. Där ser man... man lär sig så länge man lever;-)
    Spenat med muskot i - MUMS:-)

    Himla kul selfie på dig. Gillar de fräcka glasögonen.

    PS. Så det är "Gamla Drömstan", inte "Norra Drömstan" - hahaha:-)

    SvaraRadera
  15. Kul att läsa dina svar.
    Och visst finns det mycket som är skrämmande. Håller helt med om att rasdiskriminering är en av den. Spenat gillar jag också. Har i frysen men köper helst färsk när jag har den i matlagning. Finns alltid ett par påsar hemma.
    Kul med konserterna i Konserthuset. En jättefin bild av på dig.
    Stor kram

    SvaraRadera
  16. Snö här också, om än bara några cm, men vitt, ljust och vackert blev det.
    Kul selfie av dig 😊.
    Roliga frågor och svar också.

    SvaraRadera
  17. Vilken fin selfiebild om den är av dig!
    Inget filter i kameran? Jättefin o snygga glasögon!

    SvaraRadera
  18. heisann, så gøy, sånn turkis dusk med juksehår har jeg også! Og en lilla...
    Helt enig med deg, rasediskriminering er skremmende.
    Spinat bør vi spise mer av alle sammen. Og grøt har jeg begynt med som ferdigmat: Fjordlands rømmegrøt, nam!
    Ha en go´hælj ;:OD)

    SvaraRadera