tisdag, mars 08, 2022

SELFIE nr 10 - Internationella Kvinnodagen

 

Jag tog en cykeltur fram till stan i söndags, just för att vara med på ett planeringsmöte. Här är klockan 18 och jag är på väg hem.

Här har ni de tolv nyckelorden som gäller denna gång. Och sista bokstaven i första svaret är första bokstaven i svar nummer två, o s v, det vet ni ju redan. Lycka till i Klimakteriehäxans ordlek! SÅ rolig och med olika svårighetsgrad, näst intill omöjlig. 

1. Civilstånd: Änka (sedan januari 2012).

2. Utsikt: Asfalt (och park med en och annan snöfläck)

3. Från fruktdisken: Torkad frukt (gott att äta som den är och toppen att göra kräm på)

4. Bra att ha: Tålamod  

5. Underhållning: Dixieland (jazzmusik)

6. Stilfullt på kroppen: Diamant (älskar smycken)

7. Drömyrke: Tågvärd (påminner lite om min tid som handläggare. Det enda på T som jag kom på, förutom tandsköterska, men nej)

8. Äter för sällan: Dillkött

9. Bra bok:  Trenter, Stieg, deckarförfattare

10. Hund:  Rottweiler (Vi hade en som hette Arro, även en terrier som hette Kari)

11. Guilty Pleasure: Riskaka  

12. Sällskapsspel: Alfapet


Här är jag på väg bort och klockan är 16.45. Det blev lite fel ordning i bilderna men vad gör väl det. Jag ville mest visa så ljust det har blivit ute nu, härligt!

Precis som BP kan jag glädja mig åt en knäpp novemberkaktus som inte blommade förrän i februari. Hon återkom nu i mars med en stark liten blomma. Tänkte skrivit "ynka liten" men nej, hon inspirerar på Internationella Kvinnodagen idag!

Ljus och Kärlek🙏

13 kommentarer:

  1. Kul att läsa dina svar på selfie nr 10. Dillkött blir det inte ofta, men för ett tag sedan kom äldste sonen hit med en skål. Han hade gjort ett storkok och då tänkte han på sin mamma. Stieg Trenter har jag läst mycket av. Han var en duktig författare.
    Ha en skön tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Som alltid såå trevligt att läsa dina svar! Dillkött tillhör favoriterna - numer gör jag det oftast på Kyckling - blir gott det med :)
    Fint vårljus i bilderna :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Bra svar och vissa ger igenkänning 👍 Stig Trenter återfinns i min bokhylla 📚
    Alfapet spelade jag å min far.
    En rottisvovva har även jag haft ❤️
    Det är skönt nu när det börjar bli omärkt ute ☀️
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är så kul att läsa alla olika svar. Dillkött hade jag nästan glömt bort. Det är evigheter sen jag åt det. Jag älskar också smycken. Det piffar upp det mesta. Vilken vacker "februarikaktus" du har. Kram

    SvaraRadera
  5. Roligt att läsa dina svar! Ja, andra också. Tänk så många varianter det går att få till och det lite beroende på första svaret. Kul att se hur hur lika eller olika man kan associera till ord. Ja, ibland för att det ska passa.
    Visst är det skönt med de allt ljusare dagarna. Och så skönt med härlig sol.
    Jättefin kaktus som blommor
    Här har vi varit på sopp tetater idag och sett en musikalisk föreställning där tre kvinnor var i fikus; Margareta Krook, Sonya Hedenbratt och Bette Midler. Så bra!
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Men riskaka? Det kan väl inte vara syndigt, hur nyttigt som helst!
    Du har varit änka länge, tur du har barn och barnbarn och vänner och föreningar och körer som inte ersätter men gör livet mindre ensamt.
    Jag gillade smycken "i mitt förra liv" . speciellt stora örhängen...
    Oh, rottis har jag också haft, min allra första hund, helt underbar! Tålamod är en dygd som jag saknar helt, inte har det blivit så värst mycket bättre under åren...
    Torkad frukt? Har knappt ätit sådan, bortsett från russin, hihi. Värt att testa.
    Ha en solig fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  7. Så roligt att läsa dina svar. Dillkött serverades ganska så ofta när jag gick i skolan och köttet innehöll alldeles för mycket fett för att jag skulle uppskatta det. Riskakor är inte min grej heller men det är väldigt uppskattat hos eleverna kan jag säga.
    Vår novemberkaktus blommar också nu men med ovanligt få blommor. Vet inte om den behöver planteras om...

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
  8. Vacker blomma och vilka fina lampor i olika färger. Dill kött hade vi hemma, så det är längesen ,-)
    Så olika vi svarar, undrar hur lika det skulle blivit om vi hade samma bokstav ,-)
    Det går bra för dig ser jag.
    Riskakor åt vi förr, men som vanligt, slutar man gläms det på något sätt bort.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  9. Hahaha! Med tanke på att din novemberkaktus är pytteliten jämfört med min så räknas en blomma som stor succé - tycker jag då, som har två blommor på en kaktus som är minst fem gånger så stor som din.

    Ja, att du gillar smycken har jag sett. Tror jag även har berömt dina fina och annorlunda ringar som jag tycker är såååå fina.
    Tålamod är ingen egenskap jag kan skryta med, inte diamanter och torkade frukter heller;-)
    Å om du inte vill bli tandsköterska så kanske tandläkare passar;-) Nej, vilket eländigt jobb att laga tänder - usch!
    Paula visar också en rottweiler. Så precis som hos henne går jag över till andra sidan gatan;-)

    SvaraRadera
  10. Riskaka? Helt ok...även om de tydligen ska vara berikade med arsenik.
    Torkad frukt, ja tack. Smycken är jag inte mycket för, även om jag har några diamanter i "giftermålsringen"
    Tågvärd... ja, då får man ut och åka..
    Låter trevligt! Kram

    SvaraRadera
  11. Tålamod har aldrig varit min bästa gren ...
    Men dillkött älskar jag, gör det nån gång ibland fast sällan. Och smycken gillar vi båda! Kul att kolla din selfie!

    SvaraRadera
  12. Riskakor kan du väl äta med gott samvete? Dillkött är ju makalöst gott mmmm. Jazzmusik är inte min smak. Du ha en bra onsdag, kul att läsa dina svar.

    SvaraRadera
  13. dillkött är så gott, äger inga diamanter.

    SvaraRadera