lördag, mars 26, 2022

Veckans bokmĂ€rke 🔖 220326

Det hÀr Àr nog vÀrldens konstigaste fejkbokmÀrke, men jag fick den hÀr idén för nÄgra dagar sedan. Varför inte skryta lite?

Jag skrev tidigare att jag varit stenograf till yrket och att jag tagit stenogram pĂ„ tre sprĂ„k. Rotade fram mina betyg. Och Melins lĂ€robok. Kunskap Ă€r fĂ€rskvara men nog kan jag komma ihĂ„g en del av den svenska biten. Jag jobbade ocksĂ„ med Telex (teleprinter) ett vĂ€ldigt spĂ€nnande jobb som jag dĂ„ hade som 18-Ă„rig utlandskorrespondent.

Om ni har tur kanske ni Ă€ven hittar bokmĂ€rken hos: Hannele, BP, Ă…sa och KlimakteriehĂ€xan!

Njut av helgen, stÀll fram klockorna och jag, jag ska rycka upp mig!
Ljus och KĂ€rlek🙏

11 kommentarer:

  1. Jag undrar om jag ocksÄ anvÀnde den dÀr lÀroboken? För Àven jag fick lÀra mig stenografi nÀr jag gick en ettÄrig kontorskurs 1959. Som du förstÄr var mina studier pÄ en helt annan nivÄ Àn dina och jag har inte ett enda minne av det jag lÀrde mig. Jag fick aldrig anvÀndning för mina bristfÀlliga kunskaper och det var nog lika bra.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ett annorlunda men kul bokmÀrke. Stenografi kan jag inte men jag minns att min pappas sekreterare stenograferade sÄ att pennan glödde. SÄ otroligt snabb! Nu finns det ju modernare metoder men kul ÀndÄ!

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
  3. Va fint det Àr o skoj med bokmÀrken ...krya pÄ dig fina Gerd o ha en mysig lördag kram

    SvaraRadera
  4. Underbart minne! Kan du fortfarande lÀsa...?

    SvaraRadera
  5. Stenografi ser vĂ€ldans krĂ„ngligt ut, men lĂ€r ju vara bra att kunna som sekreterare (Ă„tminstone förr i tiden 😜)
    Skojjsigt bokmĂ€rke 👍 man tager vad man haver och gör det sĂ„ bra man kan 🧡
    Kram

    SvaraRadera
  6. Trevligt att ha som bokmÀrke kan jag tycka, varför inte liksom?
    Det dÀr har jag aldrig lÀrt mig, har för mig Astrid Lindgren anvÀnde det nÀr hon skrev sina böcker.

    Finurligt det dÀr.

    Ha det fint.

    SvaraRadera
  7. MÄste sÀga att jag Àr impad av dig - igen. Att du sparat dina betyg Àr otroligt. Gissar att du aldrig tÀnkte pÄ att dina betyg i stenografi skulle anvÀndas som bokmÀrken pÄ en blogg sisÄdÀr 50 Är efter kursen.
    Telex minns jag ocksÄ, för den metoden levde ju rÀtt sÄ lÀnge in pÄ 1980-talet tror jag det var. Var det bÀttre förr? Nej, egentligen inte, eller...

    SvaraRadera
  8. Den dÀr boken hade jag ocksÄ pÄ Handelsgymnasiet i Norrköping, 1945-47. Stenografi anvÀnde jag i min dagbok, Hittade den för flera Är sen (med till USA); kunde lÀsa bara nÄgra fÄ ord. SÄ den Àr recycled. Men jag hade anvÀndning för engelska stenografi, nÀr jag jobbade pÄ en
    Country Club utanför Chicago sommaren 1952. - Kommer ihÄg första ggn jag provade en elektrisk skrivmaskin. Jisses, vilken skillnad mot den gamla. Roligt att komma ihÄg gamla dagar.
    Regn och sol om vartannat i dag - AparilvÀder lite tidigt.
    Glad att du kÀnner dej bÀttre. Kram! Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  9. Imponerande förmÄga! LÄter sÄ svÄrt!
    Blir jobbigt med tidiga morgnar.... men man behöver ju inte stiga upp sÄ tidigt mer Àn ett par gÄnger i veckan.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  10. Men du sÄ fint, sÄnt dÀr som ger en tvÄ saker. Dels pÄminner om tider, men Àven pÄminner om vart du befinner dig idag (tÀnker pÄ bokens sida).

    SvaraRadera
  11. Oj vad spÀnnande! Duktigt av dig :-)

    Ha en skön söndag trots den knyckta timmen...

    SvaraRadera