onsdag, oktober 19, 2022

Äggande saker på rot

Titta, vad jag fick med mig hem från Värmland!
Fem bruna ägg, nyupptagna potatis, vit orange och röd morot och en rödbeta. Plus två tomater som får mogna i fönstret. Mumsfilibabba! 

Ja, det blev en rotfruktssoppa med kokt ägg.

Åh, vad de älskar varann, den orange och den vita moroten 😘 tätt omslingrade!

Jag vill inte på något sätt vara gnällig, men jag fick mig en tankeställare i måndags, då det tydligen var strömavbrott vid Kyrkans Gård. Jag trodde att det var ett led i elbesparingen. Tyvärr så kan det bli så i verkligheten och då kan inte jag cykla i mörkret p.g.a. min synskada. Det är redan nu viss dålig belysning  på mitt bostadsområde och jag får gå av cykeln och leda den.
Tankar?

Ljus och Kärlek🙏

19 kommentarer:

  1. Så gott att gå nyskördat gott och blandat med dig hem.
    Ju äldre vi blir desto sämre mörkerseende och jag förstår att du är extra drabbad på grund av din synskada. Samtidigt så kan vi komma i läget med att belysningen behöver släckas ner delvis vilket blir ett dilemma. Skulle det fungera för dig att cykla med en starkare pannlampa? Bara en tanke...

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pannlampa vore nog en bra idé, tack för tipset! Kram!

      Radera
  2. Härligt i skördetider och den soppan blev helt säkert god.
    Pannlampa rekommenderas, finns jättebra sådana. Synd att vi bor så långt ifrån varandra annars kunde du få låna min; jag har den så sällan på mig, bara när jag går i tunnlar någon gång.
    Ha en fin dag Gerd!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. För 10 år sen hade jag en riktigt fin och skarp pannlampa när jag vandrade caminon. Men borta är den. Får köpa mig en ny.
      Kram

      Radera
  3. Hur reser man med okokta ägg, eller var dom kanske redan kokta?
    Röttterna ser härliga ut. Tyvärr vägrar mina gamla händer att
    skala och skära, som dom gjorde förut. Det är bara att acceptera och vara glad för att hjärnan funkar.
    - Börjar bli kyligt här - 3C denna tidiga onsdagsmorgon. - Det är förresten dags för min "månatliga" ögoninjektion.
    Kram, Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag reste med okokta ägg. Hade allt väl invirat och låg i ryggan.
      Ja, man får vara glad ändå trots skavanker.
      Sol hos mig idag. Kram 🥰

      Radera
  4. Nyskördat och hemodlat är verkligen toppen. Har lite morötter kvar i landet samt en del sallad. Fast den tar nog frosten i natt...
    Här är det alltid svart på kvällen. Cyklar inte under mörka årstiden, men inser att det skulle vara besvärligt . Samtidigt som jag tycker att man borde dra ner på gatubelysning. Förstår att det kan ställa till det. Men pannlampa kanske är lösningen.
    Ha det hott Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svår kombination det där, för jag tycker inte att man ska slösa. Men cykeln är mitt fordon och jag kan ju inte köra i blindo😁.
      Kram

      Radera
  5. Så härligt att få med sig färska ägg och grönsaker. Det är "riktig" mat det!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Även här är gatlysena släckta lite om vartannat, typ varannat eller var tredje gatlyse är släkt och trots jag går är det besvärligt, mitt mörkerseende är inte det bästa, så jag förstår Du har det kämpigt när Du cyklar. Pannlampa är ett bra förslag 👍
    Närodlade är bäst 👍👍
    Ha en bra onsdag kram åsa

    SvaraRadera
  7. Färska grönsaker, jag förstår att det blev en god soppa.
    Vi får försöka att spara så gott det går i det lilla, så kanske vi slipper avstängningar. Tänker på hur vi använder elströmmen gör vi nu på ett helt annat sätt.
    Jag förstår att det är jobbigt och ibland omöjligt att cykla om belysningen är dålig, kan också vara direkt farligt. Vi får hoppas på det bästa.
    Sköt om dig och varm kram från Wiolettan.

    SvaraRadera
  8. LillaSyster2022-10-19 19:10

    Det finns bra nya starka lampor till cykel, men det går inte att lämna dem på cykeln utan då får ta in dem varje gång du parkerar om du vill ha dem kvar. (Peter? visst heter cykelsonen så?? - han har säkert koll)
    Fina grönsaker =)

    SvaraRadera
  9. Så fina rotsaker! Älskar verkligen höstens grönsaker!! Och hoppas att vi slipper några avstängningar!!

    SvaraRadera
  10. Soppa gjorde vi på hemkunskapen idag, önskar man hade haft dina ingredienser här istället, gott gott gott. :)

    Synen där, det ställer ju till det om de släcker ner, vi får hoppas det inte går så långt.

    Kram till dig.

    SvaraRadera
  11. Så mycket gott du fick med dig hem!
    Tja, detta med elbesparingen slår så fel. Ska en behöva ha dubbla pannlampor som lyser starkt för att ge sig ut . Undrar vad kommunen skulle svara om du ställer frågan. Tycker det blir så fel.
    Stor kram

    SvaraRadera
  12. Härligt med egenodlat. Nu är jag som Ama och ogillar morötter, men söta är de omslingrade som dom är ;-)
    Det där med minskad utebelysning kommande vinter har ju diskuterats i olika sammanhang, bland annat ökad brottslighet. Den enda tanken jag har är att dina läkare, speciellt ögonläkaren borde skriva en rekommendation eller vad det heter att du beviljas Färdtjänst till och från säg kyrkan eller andra träffar som du har. Du har åldern inne och dessutom har du en sjukdom dom definitivt borde rättfärdiga Färdtjänst. Tror det är ett "samarbete" mellan läkaren och kommunen.

    SvaraRadera
  13. Vilken lycka att få egenodlat med sig hem. Det är ett elände med all neddragen belysning. Det konstiga är att mycket som jag tycker verkar var onödig belysning finns kvar. Kommunerna borde nog kolla upp det mer. Kram

    SvaraRadera
  14. Så trevligt med de kramande morötterna <3

    SvaraRadera