fredag, november 11, 2022

Fem en fredag ⭐️ mörker

God morgon, denna fredag!
Igår var jag på en utflykt till Skövde och tog med mig min bästa väninna Carina. Det blev lite roligare då, tusen tack Carina!

Vi tog bussen och var i god tid så att vi hann att äta lunch innan informationsbesöket i grupp på Syncentralen. Nu har jag en bokad personlig telefontid i nästa vecka.

Efter rekommendationer så valde vi Mummel och på dagens meny valde vi båda två köttbullar med gräddsås, mos och färska rårörda lingon.
 
Japp, nu är klockan slagen för den roliga Elisamatildas fem frågor, som idag handlar om mörker.
  1. Vad tycker du om att vrida klockan åt det ena eller andra hållet? En onödig omställning.
  2. Vad innebär mörkret för dig? Jag behöver ljuset för både kropp och själ och mörkret försvårar för mig.
  3. Har den här hösten varit mörk eller ljus för dig? Hösten har känts ljus.
  4. När famlade du senast i mörker? I natt, fast jag har ett batteriljus i hallen, alltid något.
  5. Av vilken anledning var du senast uppe mitt i natten? Toalettbesök.
Dessa frågor kändes som en koppling till mitt besök igår. Vi som var där var glasögonprydda, men en synnedsättning (sjukdom) blir inte hjälpt av glasögon. Jag har t.ex. i nästan hela mitt liv varit närsynt (ser inte på långt håll) plus astigmatism och där funkar glasögon. Min sjukdom glaukom (synnerven) finns ingen bot för. Men med tips kan man förändra tankesättet.

Låt oss sprida glädje denna fredag!
Ljus och kärlek🙏

33 kommentarer:

  1. Trevligt med utflykter i gott sällskap. Vet inte vem som "vinner" på att vrida på klockan i tid och otid, vi mådde bra med Normaltid under 1980-talet. Jag tänder inte lamor på natten, tänker på min blinda arbetskamrat, han hittade ju...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar normaltiden mest. Jag hittar självklart men det är lite mysigt med en svag ljusglimt.

      Radera
  2. Köttbullar - å, så gott! Min favoriträtt.
    Ja, visst är omställningen av klockorna onödig.
    Och jag känner samma - behöver ljus för att må bra, hösten och vintern är tunga årstider.
    Och på toa ska vi ibland om nätterna och då famlar vi ibland :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa köttbullar var som hemmagjorda, så goda!

      Radera
  3. Nu vet jag vad jag ska bjuda våra engelska gäster på när de kommer hit på söndag! Köttbullar! Tack för tipset du gav mig så där bara!
    Omställningen av klockor känns helt i onödan. En och samma tid gick bra före det och det går lika bra nu att ha bara en tid att förhålla sig till.

    Ha en skön helg-kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, då löste jag middagen där! Lätt att glömma köttbullar med sås och potatis och lingon, ju!

      Radera
    2. Jag bjöd Ama och Anders på köttfärslimpa; var för lat
      för att rulla bullar. Lika gött iaf. :)

      Ruth i Virginia

      Radera
    3. Men så gott då, Ruth! Det är ju samma "deg" liksom 🤗

      Radera
  4. Vad jag tycker om klockomställning vet Du ju… onödigt onödigt ⏰
    Köttbullar är gott, äter dock enbart hemgjorda 😋
    Vi har en lampa tänd i hallen nere, kvarlevor sedan Elin var liten… bra för då ser vi att gå i trappen, lite ledsyn är nödvändigt.
    Gårdagen verkar varit en bra dag 👍
    Jag hoppas Din fredag är finemang 🤗
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, fint att ha en ljusstrimma någonstans och här är det i hallen. Onödigt att stöta emot eller ramla.
      Köttbullar ska helst vara hemmagjorda och det var ju dessa på sätt och vis.
      Kram!

      Radera
  5. Tycker också klockgrejen är helt onödig! Och köttbullar tröttnar väl ingen på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köttbullar är ju så mycket "mammas köttbullar" riktig barndomsmat.

      Radera
  6. Så trevligt att du fick en väninna med dig. Det är ju bra att ha någon att diskutera med efter ett sånt där informationsmöte.
    Ja, nog behöver man ljus för både kropp och själ. Jag håller helt med dig!
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var toppen. Hon antecknade också så jag kunde slappna av och bara lyssna på synpedagogerna.
      Tack och kram!

      Radera
  7. köttbullar kan vara så väldigt goda. hemgjorda ska de helst vara, förstås. maken gjorde supergoda köttbullar förr i tiden, men tyvärr har han gått i långvarig strejk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Msn nästan glömmer riktiga köttbullar, mums.

      Radera
  8. Visst behöver man ljuset för sinnet, jag är likadan, blir ledsen om jag inte får tillräckligt med ljus i livet =( Vi får hoppas på soliga och ljusa dagar trots hösten =)

    SvaraRadera
  9. Va trevligt att din väninna följde med, och mums med köttbullar! Ja, nog saknar jag ljuset i november, allra helst när man jobbar natt som jag gör. Ha en fin helg. Kram Susjos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du saknar ljuset nu i november pga nattarbete. Kram

      Radera
  10. Normaltid blir bra. Mörker kan vara mysigt, men visst föredrar jag ljuset.
    Låter jobbigt med synnedsättning. Men med din positiva livssyn så funkar det säkert bättre än för många andra. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag försöker se möjligheterna 🤗

      Radera
  11. LillaSyster2022-11-11 18:15

    Jag har stekt köttbullar idag =) alltid bra att ha i frysen - kan rädda middagen vilken veckodag som helst =) Trevligt med sällskap på resan. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja så är det. Göra bästa möjliga 🤗

      Radera
  12. Jamen! Vilken fin och aptitlig bild på maten:-) Å vilket roligt namn - Mummel:-)
    Vad gäller frågorna och dina svar är vi rörande överens på alla punkter. Sedan är det lite "roligt" att vi har likadana besvär med ögonen, fast jag har hittills klarat mig från glaukom, men jag vet att min mamma led av det. Kul förresten att Carina följde med dig. Då blir det ju mindre som ett "sjukbesök" utan mera som en rolig utflykt med god lunch:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, maten var försvinnande god. Det var en yngre tjej i kören som rekommenderade restaurangen.
      Våra gemensamma ögonbesvär fixas lätt av glasögon. Det är glaukom som är så trist.
      Carina förhöjer alltid humöret, denna naturbegåvning!

      Radera
  13. Själv skulle jag gärna ha sommartid som normaltid men nu är det inte jag som bestämmer.
    Vällagade köttbullar är verkligen en god och klassisk rätt som smakar så bra.
    Önskar en god kväll nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att vi är många som vill ha en och samma tid.
      Jag gjorde egna köttfärsbiffar idag, det blev också gott.
      Kram

      Radera
  14. Visst är mörka november oändligt lång...mörkt här redan vid fyra när två hundpromenader ännu återstår. fHoppas du fick några matnyttiga tips på mötet. Jag har astigmatism och närsynthet men den blir ju bara bättre med åren. glaukom är jag inte så bekant med, det låter besvärligt. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, var glad över att du inte mött Glaukom, det är ingen trevlig upplevelse😅
      Trevlig helg!

      Radera
    2. November i Sverige är en helt onödig månad tycker jag! Vill ha sommartid året runt så man får lite ljus på eftermiddagen!
      Kram

      Radera
  15. Trevligt med en utflykt tillsammans med en vän. Jag har oxå glasögon, haft i över 30 år, men jag har ingen ögonsjukdom. Mörker är obehagligt tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är vanligt med glasögon nuförtiden och dessutom är de snygga, blir en accessoar.

      Radera