måndag, maj 01, 2023

Boken om Allan Mann



Idag kunde vi titta in på TV4 studions Nyhetsmorgon och träffa bloggvännen och goda vännen Ditte, dotter till Allan Mann, och författaren Thomas Tynander, som skrivit boken. Missade ni inslaget så går det att söka på TV4Play!

En fascinerad verklighetshistoria, skriven i romanform. Jag har redan börjat lyssna på boken och är en tredjedel igenom och jag lovar - det är en bladvändare - om den 18-årige bondpojken från Töreboda i Skaraborg, som gick ut i strid för mänskligheten. 

En imponerande samling medaljer! Jag har faktiskt varit hemma hos Ditte och sett några av dem "på riktigt".

Jag önskar alla en fin 1 Maj och nu ska jag återvända till boklyssnandet.
Ljus och Kärlek🙏

27 kommentarer:

  1. Det är ju en helt otrolig berättelse 😅
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tror nästan inte det är sant, så otroligt är det 💖 Kram

      Radera
  2. Du hänvisar till fel kanal. Det är inte SVTplay, det är TV4, Här är rätt länk https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/dottern-om-allan-manns-liv-d%C3%A5-hittade-jag-honom-under-s%C3%A4ngen/20547846

    SvaraRadera
  3. Det missade jag helt men jag ser att rätt länk finns här ovan. Ska självklart titta men även införskaffa boken.

    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera
  4. Spännande bok det där i min värld.
    Kul att få se Ditte i aktion, riktigt roligt.

    Ha en fin fortsättning på dagen nu. :)

    SvaraRadera
  5. Har precis tittat på inslaget, jag har fört samtal med Ditte om hans pappa liv och verk och visste att boken var på G. En helt makalöst stark historia om en mycket driven och fin man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så roligt att det blev en romanbok av det hela. Mycket visste jag genom Ditte redan men inte allt detta som beskrivs. Fantastiskt! Starkt!

      Radera
  6. Tack för länken =) Tittade inte i morse. Boken borde dyka upp här i veckan. Glad måndag önskar LillaSyster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är verkligen läsvärd, så spännande fascinerande.
      Glad måndag!

      Radera
  7. Tack, Gerd! Och så fina ord om boken. Ja, den fängslar och ett under att pappa kunde överleva allt. Han var ju också väldigt ung , 19-24 år.
    Fint att Thomas skrivit boken och det ligger otroligt mycket arbete bakom allt. Inte minst att få fram fakta. Nu ska jag också ta mig an att lyssna på boken- Har läst manus och den tryckta versionen och nu ska jag också lyssna.
    Varm kram och trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte annat än att skriva fina ord, för boken är så bra! Uppläsaren likaså! Fascinerande historieroman om verkligheten där och då och tankar om nutid.
      Trevlig kväll. Varm kram!

      Radera
  8. Jag såg också inslaget med Ditte ... och tänk vilken fantastisk man han var hennes pappa!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det första jag gjorde i eftermiddags när jag vaknade efter nattpasset, det var att leta fram inslaget med Ditte och Thomas på TV4 play. En jättebra intervju, och Ditte var så bra, jag hörde henne tydligt, trots att inslaget inte var textat! Vi har boken här hemma nu, och jag ser verkligen fram emot att läsa den!
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Boken är outstanding. Ja, Ditte pratar väldigt tydligt så det är lätt att uppfatta henne, bra där!
      Må väl. Kram!

      Radera
  10. Tack för tipset, för det programmet missade jag. Jag ska absolut kolla på det på svtplay.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det, absolut sevärt!
      Kram!

      Radera
  11. Hej fina Gerd ..ja jag såg oxå detta igår kände inte igen Ditte ja det är imponerande <3 önskar dig en fin tisdag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditte var väldigt proffsig och fin där i studion, så roligt för henne att boken blev till. Kram!

      Radera
  12. många hjältar man inte får glömma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många hjältar vet man inte ens om förrän de av någon anledning träder fram.

      Radera
  13. svar Nej min mor var inte ”hemmafru” eller inte på heltid 🤪 hon gjorde sitt i ladugården och säsongsarbetade från maj till september på kyrkogården med ”trädgårdsarbete”.
    Sen när mina föräldrar lagt ner jordbruket så jobbade båda inom industrin.
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var intressant information. Ganska vanliga då, om man säger så.
      Kram 🌸

      Radera
    2. Nyfiken fråga 😅 hur tänker Du?
      Kram åsa

      Radera