onsdag, maj 03, 2023

Onsdagsmix - kyrkligt

Jag börjar med ett par bilder från Valborgsmässoafton. Vi i kören anlände redan lite över 19 och vi övade därefter tills strax före 20.30 då kören startade upp för allmänheten, där som det blev välbesökt.

Här sätter man fyr på elden i eldkorgen längst upp på högen och sedan rullar barnen nerför högen huller om buller bland förra årets komockor och tuvor. Så är seden. I år tog jag mig inte upp till toppen, som förra året.

Solnedgång 20.14 men den vackraste solen visade sig medans vi sjöng och då kunde jag inte fotografera.

Soluppgång igår morse vid 05.44 från mitt fönster och ut över Vänern.

Jag är med i FB-gruppen Taizé och såg nyss detta fotot på alla biskopar från Sveriges 13 stift plus ärkebiskopen (en biskop fattas). Samtliga tog tåget ner till Taizé, Bourgogne i östra Frankrike, för att vara med om en vecka före Valborg i bön och tystnad, på denna underbara plats. 

Idag 8 plusgrader och stor sol. Ljus och Kärlek 🙏

22 kommentarer:

  1. Ser ut att vara en ordentlig kulle. Elden måste synas på långt håll. Förstår att det är ett högtidligt och traditionsenligt firande som ni har. God onsdag! Kram! Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ordentligt hög https://www.hembygd.se/rackeby/page/13425

      Radera
  2. Fin spännande första bild! Vad söker de däruppe? ;)
    Skönt med 8 plusgrader, vintern har rasat ut nu.
    Ljus och kärlek även till dig Gerd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, elden syns inte riktigt än där, nytänt.
      Kram

      Radera
  3. Kommer faktiskt ihåg den för kullen från ifjol, just med anledning att barn rullade nedför bland både det ena och det andra 😜
    Fina bilder på solen 🤩
    Ha en fin onsdag, själv ska jag tydligen ha utvecklingssamtal per telefon om nån timme ☺️ framförhållning liksom… eller inte 😅
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och till kvällar är det sångövning, jippie!

      Radera
  4. Tack för att Du finns i mitt liv ❤️
    Men Du glömde svara på dagens fråga 😜 nu är jag rätt säker på att Du är mer en Clara än en åsa 🤪
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, det glömde jag, men du må inte tro mig! Kram!

      Radera
    2. Nu blev jag faktiskt förvånad 😅 jag ser ju Dig bara på bilder och då är Du välklädd 👍
      Ha en fin onsdagskväll kram åsa

      Radera
  5. Så fint det såg ut att vara och jag förstår att det blev ett lyckat framförande på alla sätt.
    Vilken vacker soluppgång du visar. Jag missar den oftast och sover sött.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är vanligtvis inte uppe så tidigt heller. Men soluppgångar gillar jag!
      Varm kram!

      Radera
  6. Så härliga bilder och så fint när solen gick ner. Vilken annorlunda tradition att rulla ner för backen. Det var något helt nytt för mig men roligt med lokala traditioner. Förstår att du inte besteg kullen i år.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med olika traditioner! Jag har heller aldrig varit med om detta men inte heller stått vid en sådan hög hög.
      Kram

      Radera
  7. Helt underbara bilder. Första fotot med det två personerna som gör i ordning brasan är en höjdare - i dubbel bemärkelse:-)
    Solnedgången och speciellt soluppgången (mitt i natten;-) ) fångade du helt perfekt. Vackert!
    Biskoparna såg ut som en kör;-) Skrattade gott åt killen med beige byxor och tröja, han föll liksom aningen ur ramen om man säger så;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om killen med de beige byxorna. Jag flinade lite för mig själv också, men ändå så härligt, du är det du är, punkt slut.

      Radera
  8. Så härligt att fira Valborgsmässoafton med körsång och vilken lustig sed att tända brasan högt uppe på den där kullen och att barnen sedan rullar ner. Men de gillar det kan jag tänka mig.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, är det härligt med sångfåglar! Kram

      Radera
  9. Vilken härlig sed vid braständningen. Kan tänka mig att mammorna kanske inte var lika begeistrade när barnen kom ner och inte doftade så gott. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Komockorna var intorkade sen förra året, så det gick säkert bra, haha.
      Kram!

      Radera
  10. Oj, det var ju en tradition som heter duga, aldrig hört om det, underbart ju med rullande ungar. :)

    Ha en underbar avslutning av kvällen.

    SvaraRadera