torsdag, augusti 03, 2023

Heimlichmanövern

Idag ville jag förklara en sak, som jag var ute för när jag satt på stationen och väntade på tåget.

Det var måndagen den 24 juli och jag hade kommit med bussen från Lidköping till Trollhättan. Efter en rejäl frukost hemma så tog jag med mig en banan utifall. 

Blev lite sugen på banan och åt upp halva, den kändes inte helt mogen, så jag slängde resten. Det var många personer i väntsalen, som satt och diskuterade tågförseningar mm. Jag hade 42 minuters väntetid och tur var väl det, att jag hade så pass tid innan karlstadtåget.

Plötsligt uppstod det otäckt läskiga. Jag kunde lika gärna ha dött, om jag varit ensam.

En bananbit stoppade mina luft- och matvägar, den lade sig som ett lock, jag kunde inte göra någonting, panik! Kunde inte svälja, hosta, dricka vatten, ingenting!

Många hade sett mig och några kom och dunkade mig i ryggen flera gånger. Första biten lossade, sen kom resten efterhand. Man kan också göra en annan metod, det står att läsa här Heimlich manövern. Här finns också att läsa Luftvägsstopp. Vilken tur att jag hade gulliga och engagerade människor runtomkring som kom med papper och plastpåse och en hjälpte mig upp på tåget, när det värsta var över.

Det blev ett trauma. Stort tack, ni okända💖
Ljus och Kärlek 🙏🏻 

22 kommentarer:

  1. Har oxå varit med om det, man får panik, du måste vara rädd om dig Gerd <3 skönt att det löste sig :) varm kram och ha en fin dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att förutse sånt, men nu vet jag mer. Jag har väl satt i halsen förr men lyckats med att äta lite knäckebröd och dricka. Det gick inte här. Totalstopp.
      Kram!

      Radera
  2. Vilket trauma men vilken tur att det fanns rådiga människor omkring dig. Det är en fruktansvärd upplevelse.

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilken tur att jag inte var ensam! Fruktansvärt.
      Kram

      Radera
  3. Herregud va otrevligt, vilken tur att det fanns människor där som visste vad de skulle göra.
    Ha en underbar dag nu Gerd, ta hand om dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vill till att det är en rådig människa som tar tag i situationen. Tänkte det var bra att belysa olyckan. Tack!

      Radera
  4. OMG 😱 😳
    Himla tur det fanns rådiga människor omkring Dig på perongen 💕
    Du verkar testa allt till det yttersta just nu 😞🤔 Du får försöka vara mer rädd om Dig.
    🧡 kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, jag testar allt till det yttersta, omedvetet. Jag hade också änglavakt, kan man säga.
      Kram!

      Radera
  5. Så illa! Verkligen! Och skönt att det fanns rådiga och hjälpsamma människor i din närhet. Bra att du länkade till dessa sidor så att vi som läser kan lära oss hur en kan stötta.
    Välkommen hem igen!
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var illa! SÅ tacksam för hjälpsamheten. Ville skriva detta för att uppmärksamma andra att agera vid liknande fall.
      Tack och varm kram!

      Radera
  6. Vilken tur att du fick hjälp! Jag har varit med om något liknande, men lyckades till slut få igång andningen.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, ja. Jag hade inte lyckats själv, kan jag säga.
      Kram

      Radera
  7. Så underbart att det slutade väl <3
    Jag har varit med om samma, i maj 2013. Då räddade min make livet på mig - med Heimlich manövern, den är superbra att kunna. En köttbit fastnade i min hals. Jag såg nästan livet spelas upp framför mig, minns att jag tänkte att en helikopter kanske kunde rädda mig, föra mig till sjukhus - mycket hann jag tänka och ett trauma blev det.
    Efter det här förstår du... jag äter alltid pyttesmå bitar kött och försöker tugga allt väl. Men vissa bitar, mat eller annat, kan bara slinka ner av misstag. Obehagligt.
    Kram 🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tacksam!
      En liten bit hemlagad köttbulle fastnade i halsen på en närstående som blev räddad av Heimlich. Själv kunde hon efter den pärsen rädda ett barn på samma vis. Bra att veta hur man hanterar situationen.
      Jag kommer nog också att vara mer försiktig med vad jag stoppar i mig och tugga väl.
      Kram!

      Radera
  8. LillaSyster2023-08-03 20:10

    Fy så otäckt tur att det gick bra. ♡♡♡

    SvaraRadera
  9. Vilken läskig och otäck situation. Tack och lov att det var så många som ville och kunde hjälpa dig. Människor är kanske mera omtänksam än man tror...
    Heinrichmanövern känner jag till, men även för den behövs ju två personer.
    Tack och lov att allt gick bra för dig.
    Gissar att du inte äter banan på ett tag efter det här...

    PS. Läste i någon tidning att - oavsett vad man äter - ska tugga maten 25 gånger. Det låter mycket (och många tuggar), men jag har testat några gånger. Det funkar, men för det mesta glömmer jag. Men värt ett försök är det alltid. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag undviker bananer ett tag framöver. Och all mat tuggar jag hädanefter mer än väl.
      Heimlichmanövern, där räcker det faktiskt med en person, som utför detta. Är man själv, sägs det att man ska slänga sig i väggen, men hur lätt är det? Ja, fy f-n.

      Radera
  10. Vilken tur att du var bland hjälpsamma människor och inte ensam hemma! Så skönt att det gick bra!
    Jag räddade min yngste son med Heimlichmanövern när han satt en bit kött i halsen. Jag minns skräcken innan den lossnade ... tror han var runt 3 år då och vi bodde på landet och en ambulans hade säkert inte hunnit fram.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mardrömmen! Ja, då vet du. Barn kan dessutom stoppa vad som helst i halsen. Min äldsta dotter räddade en elev som hade svalt en 10-krona, just med Heimlich.
      Kram!

      Radera