fredag, augusti 04, 2023

Fem en fredag - Mjukstart

Äntligen! Äntligen fick jag ihop det till att beställa tid för både händer och fötter. Naglarna här fick ett ljust och glittrigt shellack. Jag behöver verkligen nagelvård för mina nagelband, om inte annat. Inget blir ju bättre med åldern.

Fotvården har jag längtat till. Det är omöjligt att fixa det själv vid min ålder. De är så duktiga där jag går, det är en skönhetsskola och elever blandat med experter och kör sina team. Igår hade jag fyra personer runt mig. En för varje fot och en för varje hand. Nationaliteter Tjetjenien, Turkiet, Vietnam bl.a. Alla pratar god svenska.


Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som handlar om mjukstart.

1. Kan du nå ner till tårna om du böjer dig framåt? Nej, den tiden är förbi.

2. Vad är något du gör långsamt? Det mesta nuförtiden, tänker jag.

3. Vad kommer du snart börja med igen? I september börjar sångkören In Chorus.

4. Hur behåller du sommarkänslan? Genom att fånga så många solstrålar som möjligt var jag än är. Idag är en sådan dag, solen frossar i strålar!

5. Har du något planerat för hösten? Nej, det är lösa boliner.

Ljus och Kärlek 🙏🏻

28 kommentarer:

  1. Skönt att bli ompysslad och bli fin, trevligt att ge elever chans. Jag är ganska långsam, men det stör inte mig. Roligt att din kör igång igen, maken längtar efter storbandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pandemin gick ju och ställde till det med olika besök och sen skadade jag mig och kunde inte för det. Många oturer men nu hade jag tur.

      Radera
  2. Så underbart med både naglar o fötter - det där ser ut som något jag vill unnan mig. Härligt att fånga solstrålar - låter klokt. Ett ljust sinne är fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, verkligen! Har verkligen väntat på detta länge. Idag skänkte himlen både solsken, regn och åska.

      Radera
  3. Oj så skönt detta ser ut att vara, något jag verkligen skulle behöva få hjälp med då jag har allt svårare att fixa mina fötter själv numera. Toppen att de låter elever få prova och lära sig och det skadar aldrig att ha en person per hand/fot då kan man verkligen inte klaga! :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte superdyrt heller. Denna personal är så varsam och omhändertagande så det är ren avkoppling.
      Kram

      Radera
  4. Härligt att ge sig själv lite vård. Är så otroligt dålig på det!
    Inget solfrosseri här idag. Man får väl vara nöjd med uppehållsväder. Har iaf kunna jobba lite i trädgården idag...
    Läste om din förskräckliga händelse på resan. Sådan tur att det gick bra. Riktigt otäckt. måste väl vara en absolut panikkänsla. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har under några år unnat mig lite egenvård faktiskt. Så skönt. Bättre att lägga pengar på än en ny blus.
      Jo, jag gick igenom ett trauma där på tågstationen.
      Kram

      Radera
  5. Härligt härligt och klokt att Du skämmer bort Dig själv 💕
    Idag har vi höst 🍂 temperaturen just nu +9 och enligt SMHI ska det vara som högst +11, men uppehåll.
    Om jag skulle svara på två av frågorna så Nej jag vete sjutton om jag just nu idag når så långt som till knäna 😵‍💫 och långsam ja finns det något som är ner sakta än långsamt då är det jag ☺️ idag är jag slut på, men dagen igår var bra 😅 vi hade en skön utflykt så det är värt att må sämre idag.
    Ha en fortsatt fin dag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har det kyligt, jämfört med här. I skrivande stund har jag 20 gr och sol, men det har också varit regn och åska under dagen efter morgonsolen.
      Jag når inte till tårna, men väl till en bit ovanför anklarna, så inte så illa, som med vänsterarmen som är stel som förut, ingen förbättring.
      Kram

      Radera
  6. Så skönt att bli lite ompysslad. Just våra fötter är viktiga att hålla i god form.
    Ja, fick prova och jo, jag når ner :D

    Önskar en god fredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nådde ner i din ålder också 😂 tyvärr sitter inte yogaövningarna i längre då de inte hålls vid liv.
      Kram

      Radera
  7. jag har länge tänkt att jag skulle unna mig fotvård. lackeringen klarar jag själv på både händer och fötter. trevligt med körövningarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart med fotvård och man kan lägga till fotmassage också.

      Radera
  8. Så skönt med nagelvård! Det skulle jag också behöva.
    Ja, tårna har man ganska långt till numera.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att man har långt till tårna när allt annat på kroppen dras neråt 😂 men så är det.
      Kram

      Radera
  9. Sedär, en liknandebild på mina tår kom förra veckan, så ljuvligt att får fötterna omskötta! Borde göra naglarna också....
    Härligt med sol, här uppöver har det mest varit regn idag...
    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev omväxlande här, så solen förbyttes i regn och åska.
      Skönt med nya fötter.
      Kram!

      Radera
  10. LillaSyster2023-08-04 21:34

    Förstår att du ser fram emot att få köra igång med kören igen. Skyndade mig ut idag då solen kom fram. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Gissar att du längtar efter kören:-) Sedan var det otippat att du som är så smal och vig och dessutom - precis som jag - har krympt inte når med fingertopparna ner till golvet...
    Och vad gäller solstrålarna så dyrkar jag också varenda en. Vädret var kanoonfin här också till klockan 16, sedan kom de några skurar. Helt okej, för då har man ju fått njuta hela dagen.
    Kul med nagel- och fotvård. Saknar dock dina mera vågade nagelkreationer måste jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar Annettes otroliga nagelkreationer, det gör jag. Men men, det kom så mycket där emellan i pandemin. Men kanske, en dag?

      Radera
  12. Lösa boliner låter bra, jag följer den devisen också. Vilken toppenupplevelse du fick med manikyr och pedikyr. Fötterna mina borde få omvårdnad, sedan flytten har jag inte letat efter en ny salong. Ha en fin vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte ha fasta regler numera. Förr kunde jag planera mycket men det tog slut med det i och med att yngsta dottern blev sjuk, då gällde flexibiliteten och den är ganska skön.

      Radera
  13. Skulle också behöva fotvård. Tårna sitter så långt ner nu för tiden så jag når dem inte själv. Så fina dina naglar blev! Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Jamen, så är det. Man behöver ibland ha hjälp. Ha det!

    SvaraRadera