söndag, augusti 06, 2023

Skyltsöndag 6 augusti 2023

God middag, då checkar vi in på fina BPs skyltsöndag! Ytterligare en röd tråd Mariestad, men sen är det slut på den tråden.

Jag börjar med ett nytt almanacksblad. Det blev augusti i tisdags och här har vi den kloka och läckra donnan. Jag håller helt och hållet med henne.

Tuppen sedd från olika vinklar. Även denna staty är gjord av Wanja "Nones" Håkansson 1992 och heter DEN RÖDE HANEN, utformad som en tupp. Bronsskulptur på kalksten vid platsen för den gamla brandstationen.


Ett gammalt anrikt hotell i gamla stan.

Men, tyvärr, så är det stängt. Hotellet har upphört. Så var det med det. Jag tror det har varit så länge.

En bonusbild från Kyrkogatan i gamla stan i Mariestad. Och nästan var man än går i stan, så ser man kyrktornet.

Ljus och Kärlek 🙏🏻

24 kommentarer:

  1. Många fina skyltar från Mariestad! Ser ut som en fin stad. Ha en fin skyltsöndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo det är en mysig stad. Kram!

      Radera
  2. Haha, högtryckstvätt! Fyndigt och snyggt är hon klädd.
    Bra fina skyltar från Mariestad.
    Ha det fint hela dagen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det har jag haft i det gråmulna.

      Radera
  3. Den första skylten är verkligen klockren!
    Så synd på hotellet som ser mysigt ut och verkar ligga bra men bär sig inte en verksamhet så är det tyvärr inte mycket att göra.

    Önskar en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mysigt där i gamla stan i Mariestad. Kram

      Radera
  4. Högtryckstvätt gillar jag 😄
    Den röde hanen… tupp som tupp ☺️ jag gillar både statyer och smide 👌
    Kyrkan mitt i byn 😜
    Jag tror att på den tiden det begav sig så var tanken att kyrkan skulle stå mitt i byn och vara synlig för söka och var en vars kan än befann sig.
    Bra skyltat 👍
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte tupp som tupp. Det här var en brandvarningstupp! Vid brandstationen.
      Kram!

      Radera
  5. Söka = alla /åsa

    SvaraRadera
  6. Kan = man /åsa 😅

    SvaraRadera
  7. LillaSyster2023-08-06 14:47

    En gedigen dörr och träskylt på hotellet. Allt har sin tid hoppas att byggande får leva vidare i någon annan regi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byggnaden får leva vidare, men den lär få stå tom.

      Radera
  8. Är väl många byggnader som står tomma tyvärr men den branschen ökar ju mer och mer numera.
    Hoppas de kan öppna igen kanske?

    SV: Medium tycker jag är intressant, missade inte ett avsnitt av "det okända".

    Ha det bäst nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så lite överallt, med nedlagda firmor.
      Jag gick fyra kurser mediumkunskap för Det okända och Lena Ranehag.

      Radera
  9. Augustibilden med den fyndiga texten är riktigt, riktigt bra. Gillar hotellets skylt skarpt. Så fin den är. Synd bara att hotellet inte finns längre. Gissar att det föll offer för pandemin, Tuppen är rätt fräck från alla vinklar. Gillar att man har satt upp tuppen på stenar, så att hela "paketet" ser stort ut. Smart drag där!
    Tusen tack för en jättefin skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist när hotell måste stänga igen, i tider där det nu igen blomstrar. Skulle säkert passa uptodate.
      Brandkårstuppen var stilig, tycker jag!

      Radera
  10. Vad trevligt med ett återbesök i Mariestad. Här har jag spenderat en hel del tid och det är en fin sommarstad. Fina bilder/skyltar. Och extra kul med augustibilden.
    Önskar dig en fin söndag och bra start på veckan.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fina minnen och härlig stad att ströva i.
      Stor varm kram!

      Radera
  11. Fint skyltat och den första bilden är ju jättefin. Hon är så vacker!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, den första skylten är ju kanon! Kram!

      Radera
  12. Mariestad är så mysig med sina kullerstensgator,.Tuppen var häftig men om du inte hade skrivt att det var en tupp hade jag nog gått bet! Ett hotell som inte klarade pandemin? Tråkigt, kanske någon ny törs öppna där om vi får hålla oss friska och leva i fred. Ha en fin ny sommarvecka, stormen har nått Falun, hann precis ut med jycken mellan åskskurarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kullerstenar finns det gott om i gamla stan i Mariestad. Väldigt välbevarade utrymmen och fasader.
      Ingen storm här just, men regn.

      Radera