lördag, augusti 12, 2023

Veckans bokmärke och gammal läsebok

Idag har jag tagit mig i kragen och fiskat fram ett fejkat bokmärke. Jag kom på den finurliga idéen att använda mig av det snygga toapappret där texten är skriven lite som poesi och då på norska. Lite gulligt så.

Här står det då: 
"For at vinde er man nødt til at spille. Jeg spillede og jeg vandt! 
Han är min."

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.
Kanske hittar du också bokmärken hos BPHannele eller Åsa.

Lite bonus är skolboken Önnemofolk, som jag köpte för några år sedan på Second Hand för 5 kronor, köpte de två andra tillhörande läseböckerna också, som heter Sörgården (för första klass) och I Önnemo (för andra klass). 

Kanske någon känner igen böckerna? Originalen trycktes 1913 men de jag har är faksimiler (avtryck) gjorda 1979.

Ljus och Kärlek 🙏🏻

16 kommentarer:

  1. Känner igen den där boken nederst på något underligt vis m en jag minns inte vad den innehöll.
    Fin är den hursomhelst.
    Bokmärken kan ju vara vad som helst, huvudsaken är ju att man gillar det man har. :)

    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken innehåller sagor och visor och alla tre är nån slags läsläroböcker från förr.
      Ha det fint!

      Radera
  2. En klassisk läslära som användes i många år. Tror att den finns här hemma också men en äldre upplaga.

    Önskar en fin lördag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedär! Troligtvis användning i olika delar av landet. Jag kände inte igen böckerna för min del.
      Kram

      Radera
  3. LillaSyster2023-08-12 13:19

    Visst känner jag igen böckerna jag har båda två ♡ fick dem i början av 80-talet I julklapp tror jag. Precis då jag lärt mig läsa. Antar att de ligger här i källaren i en kartong med mer barndomsböcker.
    Annorlunda bokmärke du visar upp idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedär! Jag kände själv inte igen dem.
      Jo, toapapper är väl inte så vanligt, men den här rullen har jag sparat på.

      Radera
  4. I Sörgården lärde jag mig att läsa ihop med min farfar när jag var fyra år… antagligen 🤷‍♀️ så var det kvarlevor från det min fars yngre syskon gick i skola… min fars äldsta syskon är född 1924 och den yngsta 1945.

    Smart idé med bokmärke 😄

    Ha en fin lördag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu äldre skolböcker än så. Mycket nostalgi i sånt. Vad kul att du lärde dig läsa i en sån som jag visade upp.
      Kram!

      Radera
  5. VIlket gulligt bokmärke och med en talande text. Jätteroligt med boken . Hade både denna och Sörgården men de har vandrat vidare till döttrarna.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade aldrig sett böckerna förut men fastnade för dem på loppis. 15 kr för alla tre 😁 Men de får nog vandra vidare nu.
      Varm kram!

      Radera
  6. Trevligt bokmärke, men boken har jag aldrig sett förut. Vi hade den inte i skolan, i alla fall inte vad jag kan komma ihåg.
    Trevlig lördagskväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, dessa böcker hade inte jag heller. Jag hade nog ABC-boken Nu ska vi läsa, eller nåt sånt.
      Tack detsamma, kram!

      Radera
  7. Det här bidraget till temat är nog det mest kreativa jag sett:-) Toapapper som bokmärke - hahaha:-) Och vilken rolig text. Kul med den gamla skolboken. Känner inte igen den heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kände vitsen med det hela 😁

      Radera