lördag, september 02, 2023

Kusinträff

God morgon lördag! Det blir ingen bokmärkesdag idag för annat kom i vägen. Jag kunde ju inte bortse från att blogga om en spontan kusinträff, som inte skett på sex år. Det fick gå före allt annat, såklart.

Jag var senast på kusin Gullis 80-årsdag i Vårgårda. Därefter har det varit möjlighet till träff som inte passat in. Det är aningens krångligare om man inte har bil, kan jag säga.

Kusin Gulli med hennes svärdotter. Och de kom inte tomhänta, det fanns fikabröd och blomma med. Så jättetrevligt!

Det fanns många barn i syskonskaran på pappas sida. Men det var bara min pappa och Gullis mamma som fick barn, så vi är de enda kusinerna. Men viktigt också att få släkthistoriskt utbyte. Nu kunde Gulli berätta lite mer om mina ärvda saker.

På min mammas sida har jag tre kusiner (varav en bortgången) så det är fint att jag själv har många barn och barnbarn. Yngsta barnbarnet Noah fyller två år just idag! Grattis!

Kanonväder igår och idag ser det samma ut. Tack september!

Ljus och Kärlek 🙏🏻 

16 kommentarer:

  1. Kusiner är ju kusiner, så härligt när man kan träffas men som ju i mitt fall inte sker så ofta.
    Kul när det sker iallafall.

    Ha nu en fin lördag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag har ju inga syskon så på så sätt är kusiner värdefulla.

      Radera
  2. Så roligt! Vi har haft en del träffar när kusinbarnen mindre. Jag ha många, så där 35 kusiner, och elva av dem svenskfödda - tre farbröder var krigsbarn. Sonen hade ett kusinbarn som klasskompis, upptäckte det på deras konfirmation... kvinnorna byter ju efternamn. Efter det började vi träffas en del, bodde ju relativt nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, en del har begåvats med många kusiner, så är det bara.

      Radera
  3. Go morgon 🤗
    Det blir ingen bokmärkesdag hos mig idag. Vi verkar båda haft en bra fredag 🤩
    Så skoj att träffa en kusin 😍 men lite konstigt att bara två fick barn i en större barnaskara med tanke på att omkring 1940 föddes så otroligt mycket barn.
    Jag (liksom Elin) har väldigt mycket kusiner i varierande åldrar, men inte mycket kontakt.
    Ha en fortsatt skön lördag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är konstigt. Men en kusin är värdefull om man inte själv har syskon.
      Kram!

      Radera
    2. Jag tror det beror på hur familjekonstellationerna ser ut, liksom hur nära/långt ifrån varandra man bor.
      När det är avstånd så blir det mer sällan att man träffas.
      Kram åsa

      Radera
    3. Jo, men visst har det att göra med var man bor, avstånd och så. Jag har två kusiner (nu en kvar) i Sala och en kusin i Stockholm och det är evigheters evigheter sen vi träffades irl. Har dock kontakt via sociala medier. Kram

      Radera
  4. Ha ha kul, får se om jag hakar på "nyklippnings selfie" ,-))) Så härligt med kusinträff!
    Ja ärvda saker är kul och intressant. Och att höra om familj och släkt saker man kanske inte visste om, och att få ses! fina bilder. Ha en härlig Helg! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skojade lite grand där om selfien 😅 men visst vore det kul!
      Tack och kram!

      Radera
  5. Jätteroligt med spontanbesök av kusinen. Det sägs ju att man inte ska vänta till sista minuten att börja med "släktforskning".
    Sedan måste jag säga att jag bara älskar din färgglada hoodie eller om det är en blus. Det plagget är helt underbart och helt i min smak:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det plagget älskar jag också. Det är inget av det som du gissar på, det är faktiskt en kort klänning och det stod Gerd på den i affären för flera år sedan och jag tröttnar aldrig på den.

      Radera
  6. LillaSyster2023-09-02 15:51

    Ha det så trevligt! Kusinträff är alltid roligt, kanske ska dra ihop en nu i höst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte? Man ska vara rädd om släkten.

      Radera
  7. Så trevligt med en kusinträff! För var vi bra på att ha det men vi borde bli bättre på det igen.
    Fina bilder på er!

    Kram och god lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var jättetrevligt! Kram!

      Radera