torsdag, september 14, 2023

Torsdag 14 september

Sorgligt nog så blev nedläggningsbeslutet om akuten, IVA och hematologen i Lidköping fattat av sjukhusstyrelsen. Det ska stängas pga pengabrist och envisa politiker. Men, hörni, nedläggningen överklagas och är nu skickad till förvaltningsrätten.

Men här, hörni, här satsar man stort på att reparera och göra om fontänerna på torget i Lidköping! Fontänerna som är ett verk av konstnären John Lundqvist, lär ha invigts 18 juni 1939.
Pga åldern har den tekniska livslängden nått sin ände med läckage som följd. Och nu gör man om alltihop ifrån grunden så att det ska hålla i hundra år till - och nu kostar det skattebetalarna sex (6) miljoner. 

Pengar har olika värde.

Denna himlaserie startade klockan 19.40 i söndags. Riktning nordväst. Jag har alltså fönster i tre väderstreck.
Klockan 19.45 söderut.
Klockan 19.45 österut.
Klockan 19.52 tillbaka till nordväst.

Igår skulle jag åkt fram till torghandeln, plus handlat mat. Vad gjorde jag? Ingenting, jag bara latade mig. Det är det fina i kråksången som pensionär, jag gör det en annan dag. Jag har jobbat, handlat, lagat mat, fostrat fyra barn och även haft sommarbarn. Nu kan jag bestämma själv. 
Ikväll ska jag på modevisning, oh la la. Perfekt.

Ljus och Kärlek 🙏🏻

21 kommentarer:

  1. Visst är det gott att kunna bestämma själv vad man vill göra och när det ska göras.
    Fantastiskt vackra himlabilder!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag trivs med tillvaron just nu.
      Kram!

      Radera
  2. Hejja Dig 👍
    Klart Du kan göra det som faller Dig in 😃 Dina måsten springer inte i väg och försvinner och ingen lär ta dem av Dig ifall Du tar en paus.
    Pengar har olika värde och det är även skillnad på vad som får kosta… ungefär som politikers löner 😵‍💫
    Ha en fin torsdag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, ja. Tack detsamma till dig. Kram

      Radera
    2. Nu smsade Elin mig… hennes bankkort funkar inte och det gör ju det svårt att betala 😑
      Jag googlade banken och i Lycksele är banken stängd i morgon och öppet 10 - 13 måndag.
      Hon har som tur är swish.
      Tänk så dålig service det numera är med både post och bank.
      Tråkig torsdag 😜
      Men vi har sol 😅
      Glömde förra kommentaren att säga så fina bilder 🤩
      Kram åsa

      Radera
  3. Pengar har verkligen olika värde och det är stor skillnad när det gäller vad som får kosta. Samtidigt så brukar det vara olika konton och sparsamhet på det ena ger inte mer på det andra.
    Så vackra kvällsbilder du bjuder oss på.

    Önskar en fortsatt fin dag och en trevlig modevisning i kväll. Klart att vi ska äga vår tid.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det gäller att fånga de där bilderna. Kommer smygande, varar några minuter, sen borta.
      Ska bli kul ikväll.
      Tack detsamma, kram!

      Radera
  4. LillaSyster2023-09-14 15:44

    Ska du kanske vara med och manekänga? Skönt att du nu själv får bestämma över din tid =)
    Mmm pengar har verkligen olika värde. Tråkigt att det ska läggas ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, absolut inte att jag mannekängar, fast det skulle varit roligt.

      Radera
  5. Hej Gerd!! Vilka vackra bilder du visar på himlen. Exakt, det fina är att du bestämmer helt och håller över din tid. MÅ ni få behålla er akut!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket att tänka på. Vackra vyer fängslar mig alltid.

      Radera
  6. F-n, vad förbannad jag blev när jag hörde om beslutet av nedläggning. Bra att det överklagas, nu får vi avvakta och se.
    Så bra du skriver om att vara pensionär. Vi har kämpat och stått i ett helt liv, nu gör vi som vill. Hurra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nedläggningen av akuten påverkar också ambulansen. Stor dubbelsuck.
      Idag blev det en blomstrande dag!

      Radera
  7. Hm, ja pengar har verkligen olika värde. Så trist med nedläggningar, det drabbar ju oss medborgare! Fina bilder på himlen, och hoppas du får en trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev så jättetrevligt igår kväll! Kram

      Radera
  8. Jo, pengar har ju verkligen olika värde, olika konton antar jag det där går på.
    Men lik förbaskat så kommer pengarna från samma håll, från oss skattebetalare.

    Surt är det ju verkligen med nedläggningar.

    Fina bilder, det tackar jag för.

    Ha det fint nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och du kryar på dig. Önskar en fin helg🤗

      Radera
  9. Vilka fantastiska himlar! Så dramatiska och vackra.
    Tragiskt med nedskärningarna inom sjukvården. Det verkar bli värre och värre för varje år som går. Det som oroar mest är ju att det är gamla människor som drabbas i första hand. Hoppas överklagandet leder till att nedläggningen inte blir av.
    Det har jag ju sagt förut - att vara pensionär har helt klart sina fördelar. Man kan göra vad man vill när man vill. Man behöver inte ta hänsyn till andra eller kompromissa heller. Dessutom kan man lägga sig när man vill och gå upp när man känner för det:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag blev riktigt lyrisk över himlabilderna hur det kunde se ut runt omkring vid samma tidpunkt med olika väderstreck.

      Radera
  10. Vilka tjusiga himlabilder! Att gå på modevisning låter som en helt perfekt sysselsättning. Kram

    SvaraRadera