onsdag, november 01, 2023

1 november Allhelgonadagen

Redan 1924 fanns förslag på att återinföra Alla helgons dag, men först 1953 blev helgdagen officiell. Man kan notera att den gamla Allhelgonadagen ligger kvar den 1 november, utan att vara helgdag. I bondesamhället användes den 1 november för att förutsäga vädret och som nämnts har den setts som den första vinterdagen.

Lugna puckar idag. En dag utan regn dessutom. Kanske jag kan ta mig en tur utomhus nu. Jag är lite feg när det gäller att gå ut i regn frivilligt. 

Här visar jag upp frissans lugna salong, den är mycket inbjudande.


Här är den yttre fasaden och jag lät blicken vandra uppåt till en väldigt central balkong. Förmodligen har den lägenheten något på baksidan också för utevistelse. En läcker vindsvåning också.

Men här kan man kolla torget när det är något häftigt på gång!

Den här bilden kom inte med på gårdagens Hall-å-vin blogginlägg, den var med på Facebook och Instagram ändå. Och flaskans innehåll är kvar 😁

Nej, nu åker kaffehurran på. Go och gla, ska männskan va!
Ljus och Kärlek 🙏🏻

22 kommentarer:

  1. Go morgon 🤗 jag gillar Din AMA - installation ❤️
    Fin balkong och fint hus 🤩
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kul att du gillade den, den är gjord med finess 😁
      Gammalt grant hus det där. Kram!

      Radera
  2. Oj vilka vackra rosor!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosorna från i fredags, ja de står sig än. Kram!

      Radera
  3. Jag är ganska dålig på att minnas när högtider inträffar, förutom jul och nyår förstås, men det andra får jag lite på facebook för en påminnelse. ;)

    Ha det fint nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, denna högtiden slår ju alla rekord. Både gammalt och nytt blandas i den, så det tror jag ingen kan rabbla som ett löpande band.

      Radera
  4. Väldigt fint gammalt hus. Synd att många/de flesta inte skiljer på Halloween och Allahelgonsdag. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir tyvärr lite kaka på kaka. Kram!

      Radera
  5. Salongen är verkligen fin, raka motsatsen till "sittgruppen" hos min frisör som är... ja, modern då, men inte ett dugg charmig. Sedan gillar jag den rostiga "svamplampan" i bakgrunden. Ha-begär uppstod, helt klart.
    Nu har det ju regnat tre dagar i sträck, så uppehållet idag var rätt välkommen. Att det sedan bara var 1,5 plusgrader är en helt annan sak. Ingen går väl frivilligt ut när det regnar. Det har ingenting med feghet att göra utan med klokhet och självbevarelsedrift:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det fanns mycket fint där. Nu är det snart tre salonger inom samma butik. Frisörerna, en med kläder och en med massage och behandlingar

      Radera
  6. LillaSyster2023-11-01 18:51

    Läckra påfågelkuddar.
    Fin pall du har och en snygg installation du gjort i hallen. Ishavsvindar idag blandat med snö och regn. Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, superiskallt! Har lika samma pall och stol.

      Radera
  7. sån fin påfågelskudde har ja i mitt påfågelsrum. Alla helgons dag är väl på lördag, det ska inte krocka med Halloween

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla helgons dag är på lördag men idag är det Allhelgonadagen! Läs i början på mitt inlägg.

      Radera
    2. visste inte att det fanns en dag

      Radera
    3. juldagen är ju efter jul...

      Radera
  8. Så trevligt och ombonat det ser ut hos din frisör. Ett väldigt vackert trähus. Allt nytt är inte finare.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
  9. Ja, "hall å vin " - tankarna går genast till Ama. Och oktober var ju också henned födelsedagsmånad.
    Fin salong och visst ska det helst vara avkopplande att gå till frissan. En skön miljö betyder mycket.
    Vackert hus och säkert mycket att titta på här .
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte långt från Garströms Konditori. Samma gata. Också gammalt hus.
      Varm kram!

      Radera
  10. Hall o vin bilden ,-))
    Balkongen ser inbjudande mysig ut, kan tänka mig sommaren ,-)
    frissan har det jättemysigt! ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mysigt med de gamla byggnaderna och olika inredningar.
      Kram!

      Radera