tisdag, mars 03, 2020

Gems weekly photo challenge v 10 och plastpåsar

Good morning! Igår cyklade jag fram till stan för att leta efter pumpa. Det är veckans ord att tolka.
Här vid älva Lidan kan man pumpa fram vatten.

Ett minne från grundaren av denna vattenledning.

 Jag brukar alltid ha pumpafrö hemma. Både gott och nyttigt att lägga i sallad, i yoghurt mm.

Detta är min blodtrycksmätare. Den mäter hur blodet pumpar.

Jag blev serverad pumpasylt till den goda middagen, en gång hemma hos Sarah.

Denna månad börjar alltså skatten på plastpåsar, hur påverkar det dig? frågar Orsakullan.
Inte ett dugg, svarar jag, då jag använder mina egna kassar, ryggsäck och dramaten. Till sophanteringen köper jag sedan länge starka soppåsar för 50 öre styck.

Sanna är uppfinnare av "Gems weekly photo challenge".
Det är Orsakullan som håller i temat "Mars 31 dagar".

17 kommentarer:

  1. Vilken fin vattenledning ,-) Tjusig! Här har allt sånt tagits bort, tyvärr.
    Så fin minnestavla över med namn på grundaren bla.
    Många fina alt till ordet pumpa har du hittat! Bra gjort.
    Ha det jättefint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  2. Här var det väldigt pumpat med pumpar :-)

    Dramaten. Sååå himla bra! Fast jag använder plastpåsar också när vi småhandlar. Här kostar dom oftast 50 öre till en krona.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Heisann, mange fine tolkinger. >Pumpa kan vi ikke bruke på norsk, for her heter det gresskar! Den har absolutt gode frø, og sylta biter smaker fantastisk!
    Falt pladask for den gamle, fine vannposten. Jeg får se om jeg får tatt bildet av den vi har i gamlebyen vår, i kveld...

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig tolkning av veckans ord!
    Den gamla vattenposten är verkligen fin-
    Pumpafrön är användbara till mycket och fungerar också fint att ha i matbröd eller rosta och blanda i en sallad. Finns alltid här hemma också.
    Kul att du hade med blodtrycksmätaren. Jag hade det också en bild men den fick sedan utgå. (Mätte blodtrycket i morse 167/47 riktigt bra.)
    Pumpasylt har jag aldrig testat men däremot andra varianter med pumpa.
    Stor kram

    SvaraRadera
  5. Pumpa... först tänkte jag bara på grönsaken :)
    Bra tänkt, "tummen upp".

    Plastpåsar ja... jo jag bloggade ju om det igår :D

    Ha en fin tisdag, kram

    SvaraRadera
  6. Mmmmm.... pumpafrön i bröd, det är så himla gott! Och bäst av allt är att jag brukar få ha hela limpan för mig själv!

    SvaraRadera
  7. Likadant här, jag använder min korg och egna kassar.
    Sen köper jag avfallspåsar på rulle, men vet inte om det är straffskatt på dem också. Det får undersökas!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Snygg tolkning som vanligt!
    Själv använder jag också samma påsar gång efter gång. Frågan är dock bara hur man ska göra med påsarna till frukt och grönt för de ska väl också kosta eller har jag förstått det fel?

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
  9. Vad gör man inte för bloggen:-) Täner alltså få bild 1 och 2. Den ingjutna marmorplaketten är väldigt fin och förvånansvärt ren.
    Blodtrycksmätaren var u en strålande idé, den lär du nog vara ensam om gissar jag.
    Pumpafrön och pumpasylt har jag aldrig smakat. Har bara ätit pumpasoppa (mycket gott) och "pumpkin pie" (i USA, mindre gott).

    Vad gäller Orsakullans tema med plastpåsar ska jag lägga upp mitt svar imorgon.

    SvaraRadera
  10. Pumpakärnor älskar jag och äter en hel del sådant både till frukost men även till skollunchen som nu börjar servera saken. Det är galet gott :D. Du verkar som mig använda annat en plastpåsar hör jag :).

    SvaraRadera
  11. Fin tolkning av ordet pumpa, och se så mycket man kan hitta som pumpa ingår i!
    Jag har en exakt likadan blodtrycksapparat!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Bra tolkning av ordet pumpa. Pumpafrön i filen, det borde jag kanske börja med.
    Däremot har vi en blodtrycksmätare som kollar hur blodet pumpar runt. Det tycker jag är en bra investering.
    Skatten på plastpåsar bekommer mig inte eftersom jag som du har egna kassar. För det mesta tygkassar och vi har en Dramaten också.
    Ha en finfin onsdag, fina Gerd.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Så många bra tolkningar!
    Pumpafrön - har inga.
    Vattenpump, kunde hitta bild i arkivet. Pump för cykeldäck?
    Funderar febrilt. Har en Halloweenpumpa.
    Din blodtrycksmätare var ett bra bidrag - pumpa på!

    SvaraRadera
  14. Fin variation! Du bjuder på olika slag av pumpa, bra tolkat med såväl blodtrycksmätare som pumpafrön. Pumpasoppa har jag ätit och den var oväntat god. En riktig överraskning kan man säga.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. du behövde ju inte ha tagit cykeln till stan för att leta efter bilder till veckans tema. Du hade ju de flesta hemma :-). Men minnesplaketten är väldigt fin. Utmärkt och varierad tolkning av veckans tema.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  16. Förstabilden får mig att tänka på att rent vatten och avlopp är mänsklighetens största uppfinning, ingenting tidigare har räddat oss från dödliga sjukdomar så mycket. Det var i mitten på 1800-taletdet började byggas ut i städerna. Pumpasylt var något nytt.

    SvaraRadera