fredag, juli 31, 2020

Fem en fredag - DOFT och LUKT - Läckö slott

I måndags, besökte vi det här fina sagoslottet Läckö igen. Jag var här senast i slutet av juni. Annars brukar jag åka ut hit flera gånger per år. Läckö ligger bara 2 mil från Lidköping, så det är nästan cykelavstånd (men bara nästan 😁)

Förra gången i juni, var det väldigt få turister, men nu under storsemestern, så hade det verkligen ökat på och det var fortfarande bara oguidade turer med kö insläpp. Och ja, jag gick med igen genom alla fyra våningarna, fantastiskt.

Här i slottsträdgården står den gyllene Flora och glänser. 
En grönskande portal. Ja, mycket var avstängt i trädgården också.

Vi åt en ljuvlig middag på Hvita Hjorten igen. Förra gången tog jag gös, men nu valde jag högrev, så mättande och gott med slottsträdgårdens alla ekologiska grönsaker till, mums!

En bild som associerar till fredagen med doft och lukt!
Önskar en fin fredag med sol, ljus och kärlek!

Så var det dags för EliseMatildas fredagsfrågor!
  1. Vad doftar bättre på sommaren än på vintern? Det är blommor och nyklippt gräs!
  2. Vad doftar bättre än vad det smakar? Gammal dansk ost, som luktar riktigt ont, smakar underbart!
  3. Vilken doft tar dig tillbaka till barndomen? Mammas nybakta wienerdegsbullar och så alla frukter och solvarma bär i trädgården.
  4. Vad är en doft du gillar som andra kan tycka är udda? Björnklister.
  5. Vilken lukt rynkar du på näsan åt? Spyor och gammal svett.

17 kommentarer:

  1. Björnklister är barndom, härlig doft. Underbar köksträdgård i Läckö slott, fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Jaaaa, björnklister! Det hade jag helt glömt bort!
    Läckö slott ser väldigt fint ut. Där har jag aldrig varit.
    Så härligt med den där "gröna gången". Där vill jag gå!

    SvaraRadera
  3. Älskar känslan att få strosa runt bland slott. Vilken god lunch du även unnade dig. Ja, bensin och tjära är udda dofter som jag gillar. Visst gillar jag ostar med eller ej med illaluktande dofter. Ta hand om dig och en trevlig fredag
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har för mig att jag till och med smakade på björnklister, för det doftade så gott.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Hit till Läckö kan man ju åka ofta. Så vackert slott och så fina omgivningar. Och att äta god mat på restaurang gillas verkligen. Blir extra trevligt då. Ditt val såg verkligen gott ut.
    Här ser det ut att bli en fin kväll så vi satsar på middag där.
    Stor kram från skuggan och mig på balkongen.

    SvaraRadera
  6. Björnklister har jag helt glömt bort men jag håller med dig, det luktar gott. 😊 Så härligt det ser ut på det där slottet!

    SvaraRadera
  7. när barnen var små brukade vi åka till Läckö varje sommar. där är så fint. eftersom jag vet hur god dansk ost är tycker jag att den luktar gott också. björnklister hör småskolan till. jag tyckte att det luktade gott och om jag minns rätt kunde en äta det också!

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte jag någonsin använt björnklister.

    SvaraRadera
  9. Du och Freedomtravel är synkade idag med Läcko Slott. Träffades ni kanske?
    Ettan och femman svarade vi samma på. Björnklister vet jag inte om jag någonsin använt, kan faktiskt inte minnas. Det är faktiskt många ostar som luktar illa, speciellt mögelostar, men de är ju så himla goda.

    SvaraRadera
  10. Fina bilder, ser ut som ett väldigt trevligt besök! Funderar lite över hur björnklister luktar., tror jag har grävt undan det minnet. Danska ostar kan verkligen lukta illa och samtidigt vara underbart goda. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. En evig tur att man ganska sällan hamnar i sällskap med spyor ... Läckö har jag aldrig besökt, ser fint ut. Och din middag verkar inte dum den heller!

    SvaraRadera
  12. Kul att se dina bilder! Fina bilder och fint slott! Vi måste ha varit där med bara några få dagars mellanrum!

    SvaraRadera
  13. Läckö slott ser helt magiskt ut! Måste vara en av de vackraste slotten i Sverige!
    Björnklister, ja, visst minns man det från sin barndom!
    HA en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så himla fint det ser ut att vara där ute vid slottet! Härliga bilder.

    Björnklister... Mmmm... Den underbara doften hade jag sånär glömt bort - tack för påminnelsen :-)

    Ha en fin start på den nya månaden!

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder från utflykten till Läckö slott - såå vackert där!
    Dofter och lukter ... vet du att det finns en svamp som luktar precis som björnklister?
    Kram

    SvaraRadera
  16. Ha ha, björnklister hade jag också med, fast som barndomsminne. :)

    SvaraRadera
  17. Läckö slott, där är vackert. Har varit där för några år sedan. Vi har kompisar i Kinne Vedum, varannan sommar åker vi dit och besöker då alltid Lidköping också. De har varit här i år och åkte hem igår.
    Björkliser de luktade så gott. Tror alla gillade den doften.
    Vackra bilder från slottet.
    Kramiz

    SvaraRadera