torsdag, augusti 27, 2020

Man får ta hand om sig och en måltid

Som jag skrev igår, så tog jag det lite varligt. Jag har haft tinnitus i säkert drygt tio år, då jag sedan fick mina första hörapparater som skulle dämpa oljudet. Oftast brukar jag kunna "tänka bort det". Säger jag ordet eller tänker ordet, så besväras jag.

Nej, det har varit värre några dagar kombinerat med huvudvärk, så en känsla av stress, har infunnit sig. Jag månar om mig och undviker sociala medier. I stället lyssnar jag på Radioföljetongen, ett tips från Klimakteriehäxan om Kerstin Ekmans "Händelser vid vatten". Lång, men en bit i taget och spännande!

Jag styrde mina steg (cykelhjul) hitåt igår. Idag styr jag stegen till tvättstugan 😁

Jojomen. För andra gången sedan pandemin bröt ut, var jag hos nya frissan inne i stadens centrum. Luftiga salonger.

Jag var ute hos Annette senast 29 januari och gjorde klippning och naglar. Sedan kom Corona... ja, ni vet. Håret fick växa, även naglarna. Naglarna av idag, de har jag själv slipat ner, inget märkvärdigt. 

Men jag har valt att inte åka buss och krångla mig iväg. Corona har fått styra lite över mitt liv.

Men jag är go´ å gla´- kexchokla´ - i mitt naturliga solblekta hår. Inga slingor sedan ett år tillbaka.

Orsakullan: Idag bjuder jag dig på en cybermiddag. Jag serverar dig...
...en marinerad lammgryta gjord på grytbitar av lamm, en gul lök, vitlök, lagerblad, krossade tomater, olja, svartpeppar, oregano, mejram, morötter, kålrot, palsternacka, rotselleri, salt och persilja.

Till det kokt potatis och en blandsallad. Till maten väljer jag ett rött vin, ett franskt Cycliste. Smaklig måltid!

Ljus och kärlek!

10 kommentarer:

  1. Det är så skönt att gå till frissan och bli lite ompysslad, det behöver man verkligen i de här tiderna. Jag har varit hos frissan en gång sedan det här eländet började och det är snart dags igen.
    Hoppas att du får en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Men fina du o visst påverkar corona oss alla i alla fall vi som inte vill få det självmant ..vackra bilder :) kram fina Gerd

    SvaraRadera
  3. Så härligt att få bli ompysslad hos frissan, Jag har en tid om en månad, men idag ska jag besöka min fotvårdare. Det är också kvalitetstid. Kram

    SvaraRadera
  4. Blev ju fint det där! :-) Här har vi fortsatt att klippa varandra sen pandemin bröt ut. Kanske dags att gå till en "riktig" frissa för att rätta till hackeriet :-D

    Ha en gla' da'!

    SvaraRadera
  5. Så fint det blev och så skönt att få håret klippt, det skulle jag också behöva men jag drar mig för det. Kanske tramsigt men...

    Lammgryta är inget för mig så jag säger pass denna gång!

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
  6. Så skönt med naturligt och nyskött hår :-)
    Mn sista frisörtid, 17 jan. tydligen mycket välklippt för den längre C-modellen håller sig förutom att jag klipper luggen själv och snyggar till i nacken då och då.Snyggar till och snyggar till ... möjligen bättrar jag på. Satte målet att inte gå till någon frisör alls före c- tiden är över - hur långt kan det bli håret!
    Men vad menar du med undviker sociala medier? Blir din tinnitus sämre då? Tankens kraft är stor;-)Gott att då som du kunde tänka :-)
    Lammkött är min favorit! Mycket smaklig måltid och en skön stund önskar jag dig!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hoppas tinitusen och huvudvärken snart ggår över men det kan nog vara bra att koppla av och bort så mycket som möjligt. Följetongen har jag lyssnat på och även för länge sedan läst boken. Har ofta med mig telefonen och lyssnar när jag är ute och promenerar.
    Har även en bok från "storytel" på gång. JUst nu "Där kräftorna sjunger" . Rekommenderas.
    Så skönt att få ordnat till håret. Och fint blev det. Jag har i vanliga fall frissan i Spanien men har en reservfrissa här hemma som jag går till.
    Önskar dig en skön torsdag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. En sådan fin blomsterstol!
    Ja du, att lida av tinnitus kan inte vara kul... bra att du ens lite kan tänka bort det.
    Med bullermaskiner i närheten blir det knappast bättre.

    SvaraRadera
  9. Livet har ändrat sig på många sätt för oss alla i coronatider. Man hittar nya spår, som kanske till och med är bättre än innan. Vi får se.
    Du blev så fin efter besöket hos din nya frissa! Du var ju fin innan också förstås!
    Var rädd om dig och ta hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Första gången du gick till frissan efter "uppehållet" var väl för 6 veckor sedan. Jag gick en vecka efter dig, så för mig blir det dags nästa vecka.
    Din nya frissa klipper helt annorlunda än Annette. Det blir ju en helt ny frisyr som jag faktiskt gillar skarpt. Å solblekt hår är såååå himla vacker. Personligen gillar jag inte slingor.

    Till din cybermiddag kommer jag gärna - mums! Bara jag får ett glas vitt istället för rött, då jag ju får migrän av rött. Men det ordnar du nog;-)

    SvaraRadera