söndag, november 15, 2020

Skyltsöndag med sex konstverk!

Välkomna till en röd tråd i Lidköpings konst!

Från början var jag bara ute och fotade lite kul saker, men efterhand som jag sökte vad konsten stod för, så upptäckte jag en informationssida Konst i Lidköping. Ser att jag tidigare bjudit på flera axplock av dessa, men några var nya för mig, så det blir att ut och leta. Kul!

Jag är helt säker på att vår eminenta skyltsöndagsvän BP kommer att bli förtjust! Och nu alla, läs verkligen länkarna till varje bild!

Den här Postryttaren har jag visat ett flertal gånger förut. Den står nu utanför ICA.

Från början stod den vid Posten på Framnäs (som är nedlagd sedan länge och min Pusselbit som tidigare var regionchef på Posten var med och invigde denna på postkontoret på 80-talet.

Detta konstverk, påRörstrands torg, heter Beneath the Blue De två tornen symboliserar processen i keramikbränningen.
Bakom ser vi Framsteget vid samma torg.

Finns även en Vägg av målade kakel på samma torg.

En bild sedan i augusti där Vindvisaren för segelbåtarna finns med.

Tös med springvatten. Den finns på Gamla stadens torg.

Lidköping har också en gedigen högskoleutbildning, nämligen Formakademin. Något som BP och även Ditte kommer att intressera sig för, tror jag, kanske någon mer. 

Mulet, men bakom molnen är himlen alltid blå.
Ljus och kärlek 🙏

14 kommentarer:

  1. Fina bilder som vanligt från din stad!
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Snyggt skyltat med en tydlig röd tråd av fina konstverk :-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Många vackra och blandade konstverk.
    Den där väggen med målade kakel, verkligen annorlunda.
    Jag tycker mig känna igen en del bilder, ifrån någon av de besök som vi gjort i din hemstad.
    Trevlig söndag.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så fina konstverk. Jag blev lite nyfiken på den där Formakademin. Jag såg att det fanns kurser i mönsterdesign. Synd att man inte är yngre. Jag har lärt mig att göra screentryck men det är många år sen. Detta var betydligt mer avancerat och verkade väldigt intressant. Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig konstpromenad från Lidköping! Kan nog bara minnas att jag i verkligheten sett "Tös med springvatten" och de alster som finns utanför Rörstrandsfabriken. Jätteroligt att du gav dig ut för att föreviga dessa konstverk. Väldigt roligt också att läsa om dem via länkarna.
    Och visst har du så rätt i att Formakademien intresserar mig. Har hört talas om den. Men visste inte så mycket mer- Nu gör jag det.
    Stort tack för länken.
    Önskar dig en fin söndag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Tack för en fin vandring i ditt konstnärliga och fantasifulla Lidköping! Tack också för länkarna, det var förvånansvärt många "nyare" skulpturer!
    Önskar dig en fin söndag, Gerd...kram på're

    SvaraRadera
  7. Härliga skyltar i konstens tecken här! Formakedemin kände jag till att finns, men glömt att det var i din stad! Det berikar med skulpturer och alla städer har sitt att bjuda till glädje för oss som bor och besökare.
    Önskar dig en fin vecka Gerd!
    Må väl :-)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Snyggt skyltat som vanligt och fina bilder från din stad. "Tös med springvatten" tycker jag är väldigt fin!

    Kram och god söndagskväll!

    SvaraRadera
  9. Du har helt rätt! Det här inlägget är helt i min smak och Formakademin hde jag gärna studerat på.
    Några av konstverken kände jag ju igen från tidigare inlägg, men långt ifrån alla.
    Var lite extra förtjust i "Beneath the Blue" och kakelväggen som gör mig glad med alla sina olika motiv och färger. Vindvisaren var väldigt genomtänkt och fyndg.
    Ett härligt bidrag till Skyltsöndag. Lidköpings kommun borde betala dig. Du är deras främsta ambassadör:-)
    Tusen tack för länken och din konstvandring:-)

    SvaraRadera
  10. Om jag ska vara helt Ärlig så vet jag knappt vars Lidköping finns... den där postryttaren känner jag igen men om det här från Dig eller nån annanstans vet jag icke.
    Kakelväggen är verkligen en prydnad.
    Formakademin hade jag inte haft något emot att gå en kurs eller två vid.
    kram

    SvaraRadera
  11. Du får till en sådan rolig skyltsöndag. Länkar och allt. Posten ska jag gå tillbaka och läsa på. Min far och mor gjorde mer än 30 år vardera. Trotts att far blev sjuk vid 50 års åldern och mor började arbete när barnaklungan var stor nog.

    SvaraRadera
  12. Gamla Stadens torg - det är preci så ett torg ska se ut ...

    SvaraRadera
  13. Ha ha, först trodde jag det far ryttarfylla, sen såg jag posthornet.

    SvaraRadera
  14. Oh, vad roligt att se statyerna i stan!

    SvaraRadera