tisdag, januari 12, 2021

Far, får får får? 🐑

God morgon i kylan! Jag vaknar till en stor sol idag och inte mig emot. Men då får jag dras med en del köldgrader förstås.
Mina föresatser till promenad krympte ner till en mycket liten mini igår, då det satte igång att spöregna för resten av dagen, suck.

Den här artikeln läste jag i lokaltidningen igår. Ser så festligt ut att löpa med de två getterna systrarna Carola och Viola. Getägaren har en äventyrsgård på Kinnekulle, så han är van vid äventyr.

Rotade lite i minnenas allé.
Detta var vår ena tacka Maja, som fick några lamm, på den tiden, som det begav sig. Vi köpte fyra texeltackor och en bagge för många år sedan på 80-talet, min dåvarande man/barnens pappa, och jag.

Far, får får får? Nej, får får inte får, får får lamm

Ja, får får lamm 🐑 Skaran utökades så vi hade en del, kommer inte ihåg hur många. Men när vi skildes och jag och barnen flyttade, så övergick fåren till att skötas av min svärfar. Ja, vilka minnen!

Syftet med den här bilden är att visa lite färg. Exempelvis blå himmel och solsken 🟦🌞sex minusgrader.

Nu kan jag inte säga nej till en promenad, hejhej!
Ljus och Kärlek 🙏

9 kommentarer:

  1. Vilka goa minnen!
    Så roligt att höra att du har haft lamm och får en gång i tiden!! Vilket lantliv av harmoni.
    Nu behövs en sol och blå himmel även om det är kallt=)
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga minnen! Vi köpte också ett får i vår ungdom som jag döpte till Matilda.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Härliga minnen! Och se, du for inte med osanning - sol även hos dig :-D

    Ha en braig dag, men ta det försiktigt - det ser halt ut!

    SvaraRadera
  4. och här på Gotland får får inte lamm utan lammungar!
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Härligt väder och fina minnen :) kram

    SvaraRadera
  6. Så spännande att ha haft egna får och lamm! Vet inte om det är så vanligt numera. Den där gåtan känner jag igen från min egen barndom men vi hoppade över far i den.

    Kram och god tisdagskväll <3

    SvaraRadera
  7. Förstår att promenaden igår bliv minimal i regn. Här hann jag ut ett par vändor innan regnet kom. Men det var nog mest tur.
    Fint och vackert med solen idag. Förstår att det blev en skön runda.
    Även här solen lyst hela dagen och alla verkade "jobba hemma". Fullt av folk i alla åldrar ute längs kajen och vattnet och på caféer i solen. (Med avstånd) Jag avverkade dryga sju km under ett par timmar.Men med pauser.

    Kul med fåren och lammen. Fina minnen. Vet att mormor i Norge hade en del får under några år och att jag var väldigt förtjust just i lammen.
    Kan tänka mig att du fick en lång, skön promenad idag.
    Önskar dig en fin kväll.
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Vad kul att du haft får.
    Den där ramsa känner jag igen. Bagge får tack lamm, är en annan som min far brukade använda, varför vet jag inte.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  9. Alltså att använda getter som eller rättare sagt istället för hundar är rätt... konstigt måste jag säga, men why not!?
    Så du har haft får och lamm!? Aningen otippat måste jag säga. Åt ni upp djuren eller var det bara "sällskapsdjur"?
    Ungefär samma väder här, fast bara 3,7 minusgrader som kallast. Det var dock ingen idé att gå ut om man inte villa bryta lårbenshalsen, och det ville jag inte;-) Hoppas du använde dina Icebugs.

    SvaraRadera