fredag, mars 12, 2021

Fem en fredag đŸŒ» Trender

Fredag idag, god morgon! Torsdag igÄr och dÄ full fart med tvÀttstugan, telefonsamtal, hÀmta paket plus en massa annat. Stack in huvudet pÄ Kapp-Ahl bara för att kolla modetrenden.
Det har varit förskrÀckligt vÀder, sÄ det ser ut som bare den pÄ min balkong nu. Det fÄr jag ta itu med vid bÀttre vÀder.

Det Ă€r mĂ„nga jag möter som bĂ€r munskydd nu. BĂ„de utomhus och inom. Detta pĂ„ bilden kĂ€nns mest behagligt (och Ă€r tvĂ€ttbart) nĂ€r jag har glasögon men jag blir nĂ€stan ansiktslös, herregud. SĂ„nt dĂ€r trodde jag inte för ett Ă„r sen att jag skulle spöka ut mig med đŸ˜·đŸ‘»

Ja, idag bĂ€r det ivĂ€g ut igen. Ska en svĂ€ng och hĂ€mta ett papper, munskydd pĂ„, och sen till Mammografi och dĂ€r Ă€r det ocksĂ„ munskydd pĂ„. Sen videofika pĂ„ eftermiddagen men dĂ„ tror jag att jag skippar munskyddet, haha, bĂ€ttre att lĂ„ta munlĂ€dret glappa😂

Fredag och Ă€ven dags för den roliga - Elsamatildas fem frĂ„gor, som denna veckan handlar om trender.
  1. Vad var mest trendigt under dina tonÄr? SnÀv kjol, clubjacka, nylonprasselkappa, klÀnningar som stod ut med skumgummiunderkjol under. I de sena tonÄren hade jag gÀrna fÀrgkombinationer. Minns speciellt att jag fÀrgade hÄret mörkare, hade rosa fluffig tröja, rosa strumpbyxor, en kort grÄsvartmönstrad klÀnning och vita mjuka stövlar till.
  2. Hur har du omedvetet nÄgon gÄng varit trendig? Det började som omedvetet hos nagelterapeuten. Jag ville bara ha starka fina naglar, inte lÄnga. Men det utvecklades till vÀldigt snygga handgjorda mönster. Nu Àr jag tillbaka pÄ ruta 1 och gör mina naglar sjÀlv.
  3. Vilken trend skulle du vilja se kommer tillbaka? Jag har det jag har och kan ju inte mannekÀnga hela tiden för mig sjÀlv hÀr hemma, dÀr det sitter snygga kavajer pÄ rad... sÄ ingen speciell önskan.
  4. Vilken trend skulle du aldrig anamma? TonÄrsmodet.
  5. Vad vill du ska bli en trend? Det rĂ€cker att vara uptodate med de klĂ€der jag redan har, man kan ju mixtra lite med accessoarer.  
Orsakullan, hon har ocksĂ„ frĂ„gor: 
Det Ă€r ganska trĂ„kigt att fler inte kĂ€nner till…vanligt folkvett och hĂ€nsyn utan trĂ€nger sig fram i den hemska pandemin.
Jag önskar att nĂ„gon berĂ€ttat för mig som tonĂ„ring att…nej, faktiskt inte. Jag Ă€r SÅ tacksam över mina fina förĂ€ldrar som gav mig sĂ„ mycket inblick i livet, en underbar uppvĂ€xt faktiskt.
Ska man tala eller inte tala om politik, vad tycker du? NÀr jag vÀxte upp var politik mycket av hysch hysch, men visst kan man lufta Äsikter om politik utan att bli ovÀnner!

Ljus och KĂ€rlek🙏

19 kommentarer:

  1. Kul lÀsning och ja jag gillar mode, klÀder men det jag gillar bara tar jag pÄ mig sÄ klart :) fin du e i dina syren fÀrger :) kram Ä fin helg

    SvaraRadera
  2. Jag minns ungdomens vÀldigt utsvÀngda V-jeans, dom var ett mÄste! :-)

    DĂ€remot begriper jag mig inte ett dugg pĂ„ nuvarande ungdomsmode, varför ska man köpa trasiga brallor? ÖvergĂ„r mitt lilla förstĂ„nd...

    Ha en fin start pÄ helgen!

    SvaraRadera
  3. KlÀnningar med skumgummi under, dessa mÄste jag ha missat. VÀldigt udda! ;-)

    SvaraRadera
  4. Klart man hade underkjol med skumgummi! Sydde av diskunderlag. Och prasselkappa, sjÀlvklart.

    SvaraRadera
  5. Rart hvor mye man brukte nÄr man var ung, som man ikke skjÞnner i dag... Kanskje man skulle vÊrt ung igjen?

    SvaraRadera
  6. Jag hÀnder vÀldigt dÄligt med i trender och mode. Annat var det nÀr jag var yngre, dÄ hÀngde jag med. Nu blir det mest att jag klÀr mig i det jag gillar.
    Bra munskydd du har. Mina funkar ocksÄ och jag anvÀnder dem ju jÀmt nÀr jag Àr nÀra folk och lag pÄ det hÀr i affÀrer.
    Sköt om dig och fredagskramar!

    SvaraRadera
  7. I min (vÄr) Älder bryr man sig inte sÄ mycket om trender. Jag klÀr mig i det som kÀnns skönt.
    Vad fin du Ă€r i ditt munskydd. Men visst kĂ€nner man sig som en bankrĂ„nare! 😁 Ha det bra i helgen!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker ditt munskydd ser diskret, smidigt och bra ut. Inte sÄ iögonfallande som vanliga blÄ i papper. FÄr nog uppgradera mig.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
  9. Ja, vĂ€dret har ju inte varit nĂ„got att hĂ€nga i "granen". Och absolut inte onsdag- torsdag hos oss. Men visst gĂ„r dagarna i rask takt Ă€ndĂ„- Är ju alltid ute minst en timme varje dag. IgĂ„r blĂ„ste jag fram ena vĂ€gen och hade motvind hem i snöblandat regn.
    Munskydd anvÀnder jag bara de vita klass IIR och dÄ om jag Äker kommunalt eller om det Àr mycket folk i butikerna. Annars Àr det avstÄnd som gÀller. Fungerar bra hÀr och folk Àr varsamma överlag. TrÀnar jag pÄ fysrehab Àr det de blÄ för annars blir det knepigt med andningen.
    Önskar dig en bra fredag och trevlig videofika.
    Ska ivÀg nu pÄ promenad och trÀffa en vÀn och sedan ta en fika pÄ stan.Trevligt! HÀr Àr det gott om plats pÄ utestÀllen och ingen trÀngsel.
    Stor kram


    SvaraRadera
  10. fÀrgade hÄret i olika fÀrger i fyrtioÄrsÄlder, nu gillar jag mitt hÄr som det Àr.

    SvaraRadera
  11. Ja, det Àr sÀllan det sitter snygga kavajer pÄ rad ;)

    SvaraRadera
  12. Trender kommer och gĂ„r medan vissa bestĂ„r och andra kommer Ă„ter 😊 trasiga jeans Ă€r vĂ€l inte det mest snygga men nu Ă€r modet bland tonĂ„ringar - och trendiga vuxna... Ă€ven en tv-folk har ju anammat trasiga jeans modet.
    Jag Ă€r vĂ€l inte den mest uppdaterade modeoraklet direkt 😜 vanligtvis gĂ„r jag klĂ€dd i mjuka sköna klĂ€der som jag i princip kan sova i đŸ€Ș tights och hoodie Ă€r det mest anvĂ€nda i min garderob.
    VĂ€dret igĂ„r dĂ„ bjöd icke till utevistelse, Frost öron blĂ„ste aviga 😅 🐕💹
    Munskydd Àr ju tyvÀrr nödvÀndigt, jag tycker Du passar i i Ditt och det kÀnns mer klimatsmart Àn dessa engÄngs...
    Kram

    SvaraRadera
  13. Du hade dÄ hittat tre grÀsliga bilder pÄ trender!

    SvaraRadera
  14. DÀr satt den - selfien alltsÄ. Det Àr sÄ mÀrkligt - hÀr Àr det precis tvÀrtom. FÀrre bÀr munskydd, Ätminstone tyckte jag det igÄr och idag i TÀby Centrum. Dessutom skrÀpar munskydden ned. De ligger precis överallt pÄ marken... Usch!

    Sedan har vi svarat helt annorlunda pÄ frÄgorna. Lite konstigt, dÄ vi ju Àr jÀmngamla. Men du Àr ju sÄ mycket mera kvinnlig Àn vad jag Àr, Ätminstone vad gÀller klÀder, mode, naglar med mera.

    Ska svara pÄ Orsakullans frÄgor imorgon.

    SvaraRadera
  15. Munskyddet verkar bra, ingen imma pÄ glasögonen Àr inte lÀtt att fÄ till. HÀr Àr det lite si och sÄ med munskydd, en del har, men ja det Àr ju rekommendationer.....kul att lÀsa dina svar! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. har aldrig varit hos en nagelterapeut. kavajer har jag inga alls. jag tycker att det verkar som om folk blivit alltmer nonchalanta med munskydd. och Àven med att hÄlla avstÄnd. folk har tröttnat pÄ att vÀnta pÄ vaccinet

    SvaraRadera
  17. Mina naglar Àr ett sorgebarn, har alltid tuggat pÄ naglarna. Nuförtiden har jag bytt till att tugga pÄ skinnet runt naglarna, inte ett dugg bÀttre för det blöder...
    Har sett fler och fler ansiktsmasker som Àr genomskinliga och alltsÄ visar hela ansiktet, de Àr inte i tyg utan nÄgot annat material. Jag har nu bestÀllt mina första tygmunskydd, gillar inte engÄngsskydden alls, de sitter inte bra.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  18. Go mitt pĂ„ dan 😊 inte för att vara besvĂ€rlig eller otrevlig 😔 men nĂ€r det gĂ€ller vaccinering sĂ„ litar jag mer pĂ„ lĂ€karen Ă€n Dig, om det finns tre möjligheter... inga biverkningar, biverkningar som ger funktionsnedsĂ€ttning eller att jag dör - dĂ„ kanske Du kan sĂ€tta Dig in i min situation, om lĂ€karen inte vet om han törs ge klartecken att jag bör vaccinera mig dĂ„ risken Ă€r minst 75% att jag blir sĂ€mre eller för. Hur skulle Du tĂ€nka om det var Sarah eller Du sjĂ€lv?
    Jag Àr inte vaccinerad som barn pga lÀkare vÄgade inte ge mig fortsÀttnings vaccin efter det jag fick allvarlig allergisk reaktion som bebis/litet barn.
    Nu vet Du grundförutsÀttning Ä varför jag Ä min lÀkare tvekar om vaccinera med mig.
    Kram Ă„ jag hoppas Du förstĂ„r đŸ€—

    SvaraRadera
  19. Visst kopplar man ordet trend med mode! Och sÀrskilt för unga personer.
    Munskydd Àr och borde bli en trend tills coronan Àr besegrad!

    SvaraRadera