söndag, mars 14, 2021

Skyltsöndag ⚠️ Konst i Lidköping

Skyltsöndag, hej hej, med BP

Varken färgglada eller roliga, men dock skyltar! Detta är på min väg till Rörstrand. När jag cyklar fram här så tänker jag inte på hur grått det ser ut. Men det är mera "bakvägen" detta. Entrén framifrån är flott. 

Jag har inte förstått varför några byggnader kallas för Sibirien, men fick en förklaring i en gammal tidningsartikel "Sibirien, det lagerhus för lera som så många suttit och frusit i när de arbetat för porslins- och keramiktillverkningen i Rörstrandsområdet".
Numera är det renoverat!

Konst i Lidköping. Lidköpingssilhuetter med konst om Rörstrandsbron. Konstnär Jacqueline Lynd Vackert, den cyklar jag ofta förbi.

Vilken igenkänningsfaktor! Gode gud.
Det är ju jag som klämmer alla kaviartubar rätt, tandkrämen osv. 

Avslutar med en videosnutt på några av änderna i stadsträdgården.

Nu tänker jag ta en bloggpaus och hur lång den blir, det vet jag inte. Jag behöver minska min skärmtid. Idag väntar jag besök och sedan reser jag bort ett tag.
Sköt om er!

Ljus och Kärlek🙏

13 kommentarer:

  1. Inte illa att få ta del av Rörstrands med skyltning=)
    Härlig väntan på besök och lite miljöbyte. Önskar dig en fin semester och bloggpaus Gerd <3
    Kram

    SvaraRadera
  2. Snyggt skyltat! Bäst gillar jag den vackra Rörstrandsbron-skylten :-)

    Ha en skön paus och en härlig resa!

    SvaraRadera
  3. Vi har ett område i Ängelholm som heter Sibirien. Jag får ta reda på varför det heter så. Du får ha det så bra under din bloggpaus. Kram

    SvaraRadera
  4. Snyggt skyltat och Rörstrandsskylten är verkligen vacker. Logisk förklaring på "Sibirien" dessutom.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  5. Så fint skyltat!Den där med hur man vet när man är vuxen är ju verkligen bra!!
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Fastnade extra för den fina skylten med Rörstrandsbron. Men givetvis gör den blå himlen mycket till.
    "Sibirien" finns också i Stockholms innerstad och fick öknamnet när det byggdes i slutet av 1800-talet och det mest för att området ansågs ligga alltför långt bort från City.
    Roligt med två olika betydelser av ordet. Och fler finns ju med ryska Sibirien.
    Önskar dig en trevlig resa och så roligt att du få besök.
    Besök blir det också här i kväll när Helenfamiljen (de är vaccinerade) kommer hit och har middagen med sig. Så fint att ses här hemma för det var länge sedan. (Setts har vi gjort en hel del men då mer i utomhussammanhang.)
    Stor kram och ha det bra.

    SvaraRadera
  7. Broskylten - mycket vacker!
    Och det där med skidbacke på osten känner jag igen. Adrian hatar sådana :-)
    Folktomt även hos er, ser jag på första bilden.

    SvaraRadera
  8. Fint skyltat! Bron där är väldigt fin ... och den lilla filmsnutten med änderna är trevlig!
    Ha en bra bloggpaus!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Ha det så jättebäst och ta hand om Dig <3
    kram

    SvaraRadera
  10. Skoj att du hann lägga upp en fin Skyltsöndag innan du packar väskan och reser till Värmland gissar jag. Njut av färska frukostägg och god mat!

    Dina skyltar är som alltid jättefina, även första skylten som visar ju en typisk "industrivy".

    Skrattade gott när jag såg skylten Sibirien, för så kallas en stadsdel i Vasastan här i Stockholm i folkmun.

    Kakelskylten med Rörstrandsbron är riktigt läcker. Tänk att skapa den med olika plattor - roligt!

    Tusen tack för dina skyltar och länken. Ha det så skoj vart du än hamnar:-)

    SvaraRadera
  11. Jaha då vet jag att jag är vuxen.....jag är precis som du då det gäller tuber=) Snyggt skyltat. Ha en ny bra vecka.

    SvaraRadera
  12. Hoppsan, dags för en bloggpaus! Hoppas du kan njuta av den! Ha det bra!

    SvaraRadera
  13. Rörstrandskylten var snygg, synd att företaget inte finns kvar i Sverige.

    SvaraRadera