söndag, maj 30, 2021

Skyltsöndag 30 maj - Mors dag

Hoppas du har det fint, där uppe i himlen på Mors dag, älskade lilla mamma Anna 🙏
Idag ska jag cykla bort till Minneslunden och "prata" med nära och kära som gått bort. Ja,  så får det bli.

"Dessa två runda stenar prydde en gång i tiden Stensportstullen på Stenportsgatan strax hitom nuvarande Folkets Hus. Tullporten uppfördes i slutet av 1600-talet och revs 1858. Det sas då vara en av Sveriges vackraste tullportar.
År 2006 återfanns av en händelse dessa unika stenar på Vallgatan 8 hos Erik och Maj Karlsson, som då skänkte dessa stenar till Nicolai Gille.
Det är med stor glädje som Nicolai Gille nu kan visa Lidköpingsbor och andra dessa två tullstenar.
Det hus ni nu står framför var då tullhuset. Huset flyttades hit från Stenportsgatan 1955."

Jag lovade i onsdagens inlägg att jag skulle visa tullstenarna lite bättre.
Stenportsgatan är den gågata som leder fram till det stora torget i Nya staden.

En kruthandel fanns också här. Alla bilder är nya och det är inte de sista, jag älskar att ta mig hit ibland och fånga något vackert.

Skylt hittad på nätet i min Vårgårdagrupp, och uttrycket har vi hört förut😂

Klopapier. Fått av tyska vännerna. Passar ju bra in i pandemin, då den började, med allt bunkrande av toapapper. Nu är det väl ingen som håller hårt i sitt klopapier😂

Detta var den alltid roliga Skyltsöndagen a´la BP 😁
Trevlig söndag med Ljus och Kärlek🙏

10 kommentarer:

  1. Vilka fina skyltar!
    Och extra roligt att se tullstenarna bättre. Vet att jag sett dem på plats men hade glömt dess historia. Jätteroligt med dessa så fint bevarade kvarter och jag förstår att du gärna tar en tur hit.
    Önskar dig en fin dag och en fin stund i Minneslunden.
    Jag ska iväg på en utedag med döttrar och barnbarn och överraskningsmoment väntar. Och en båttur.
    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Fina skyltar här idag också, ja, de där tullstenarna tyckte jag var kul att få läsa om lite.
    Stort tack för det.

    Toapapper i början av pandemin där var ju helt sjukt egentligen, själv bunkrade jag lite fler konserver till mitt "Prepperskåp", toapapper hade inte fått plats.

    Ha det fint nu.

    SvaraRadera
  3. Ett gammalt ord dök upp i mitt minne av ditt inlägg när jag läste om Klopapier. När jag var barn sa vi faktiskt att man gick på klo. Det hade jag alldeles glömt bort.
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Klo och klosetten sa min morfar om toalett 🚽
    Gillar toapappers bilden 😍
    Tullstenar och dess historia var ny för mig.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Lika snyggt skyltat som vanligt hos dig.
    Spännande och intressant med tullstenarna. Alltid lär man sig något nytt.

    Kram och god söndagskväll

    SvaraRadera
  6. Haha, vilket glädjefyllt skyltinlägg. Gubben och gumman toapapier ärhelt underbara.Kruthandel har vi inte, men väl en krutfabrik! Det ordnas regelbundet visningar där, även om stället förfaller.Stenarna är också häftiga. Kul att man hittade dem igen.
    Ha en skön ny vecka, nu går vi in i sommarmånaderna

    SvaraRadera
  7. Dessa runda stenar skulle göra sig väldigt fint på vår balkong. De bildar ju nästan en konstinstallation. Läckert! Kul att läsa på skylten om bakgrunden - intressant:-)
    Kruthandel - jo, jag tackar. Undrar vad dom säljer nu;-)
    Bra med att se det där med hjärterum och stjärterum på pränt, på en skylt:-)

    Ja, jakten på toapapper minns jag. Men figurerna du fick av dina tyska vänner påminner mig om Amas bajsande gubbe i krubban i Torrevieja.

    En härlig Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
  8. Den där hamstringsvågen av toapapper begrep jag mig aldrig på. Hur kunde folk tro att det skulle ta slut, i skogs- och papperslandet Sverige???

    SvaraRadera
  9. Roligt att tullstenarna återfanns och att få se dem.
    Fin skylt utanför kruthandeln.
    Ja, det blev tomt i butikerna när folk hamstrade toapapper men det kanske behövdes när många skulle jobba hemifrån. ;-)

    SvaraRadera
  10. Intressant om tullstenarna.
    Visst sände jag tankar till mamma i söndags, men mer dagen innan, då det skulle varit hennes födelsedag.

    SvaraRadera