söndag, augusti 08, 2021

Skyltsöndag 🚞 VĂ€rmland

Idag vĂ€lkomnar vi augustis andra trevliga skyltsöndag, som bloggvĂ€nnen BP hĂ„ller i đŸ˜ - med ett lĂ„ngt bildinlĂ€gg, som jag inte ville dela upp i flera, dĂ„ det Ă€r en röd trĂ„d - jĂ€rnvĂ€g.

I torsdags fick jag möjligheten att vara med om en utflykt till Fryksta, dÀr som man gjort om Sveriges Àldsta jÀrnvÀgsstation till ett Café.

HĂ€r tog vi en del av familjen varsin rĂ€kmacka plus kaffe och glass. Utsikten över Fryken var vacker nĂ€r inte FĂ€rskvarucentralen stod dĂ€r i vĂ€gen en stund😂

Ett gammalt Änglok med tÄgsÀten.

Postkupén. DÄ var posten kunglig.

Finns det nÄgon levande idag som Äkt 3:e klass? För min del kan jag inte minnas det.

Illbergsstenen. "HÀr nedan togs det första spadtaget pÄ den första svenska jernvÀgen 1849".

Denna sten restes första gÄngen i Illberg, som ett minne av bygget av Frykstabanan. 2004 föll stenen och skadades i bitar, reparerades och stÄr nu hÀr i Fryksta sedan 2015.

HÀr kallas det Frykstad Clara Elfs JernvÀg. AlltsÄ Fryksta vid KlarÀlven. Museet Àr byggt 1990-92.

Frykstad Clara Elfs JernvÀgs SÀllskap.

Ja, jÀrnvÀgars ocksÄ, nu var skyltarna slut, tut tut.
Trevlig söndag med ljus och kĂ€rlek🙏

11 kommentarer:

  1. Verkligen en tydlig röd trÄd! Snyggt skyltat :-)

    Och WOW! vilken rÀkmacka!

    Ha en skön söndag.

    SvaraRadera
  2. DÄ kör vi vÀrmlÀndskt tema denna skyltsöndag, bÄde du och jag! Helt utan dubbleringar.

    SvaraRadera
  3. Vilken rÀkmacka! Det Àr ju ett helt berg av rÀkor.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Snyggt skyltat som vanligt och rÀkmackan den var inte dÄlig.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig tur hit till Fryksta! Och jÀttefina skyltar. HÀr i Fryksta har jag varit, men det var för lÀnge sen. Och nÀr jag sÄg dina fina bilder sÄ kom minnena hÀrifrÄn ikapp mig.
    Har nog aldrig heller Äkt 3:de klass men vet att det fanns nÀr jag vÀxte upp.
    RÀksmörgÄsen sÄg verkligen bÄde rejÀl och vÀldigt god ut.
    Önskar dig en fin kvĂ€ll. Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Det var en hel hög med rÀkor det, precis som en rÀkmacka ska vara :)
    Gott gott.

    SÄdana dÀr gamla tÄg tycker jag om, har inget emot moderna tÄg men de dÀr gamla har nÄgot speciellt, Àr vÀl historiens vingslag som klipper till mig i bakhuvudet antar jag ;)

    Ha nu en underbar avslutning pÄ söndagen.

    SvaraRadera
  7. Verkligen en röd trÄd i dagens skyltsöndag, snyggt skyltat, och den rÀkmackan, mums!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  8. GlÀds Ät alla lyckliga Äterseenden och nya möten som hÄller dig sysselsatt. Och att resa gör jag gÀrna med tÄg. HÀrliga tema-skyltar.

    SvaraRadera
  9. Bra att du inte delade upp inlÀgget, för alla bilder hör ju till en och samma sak - Frykstad Clara Elfs JernvÀg, som jag Àrligt talat aldrig hört talas om.
    Ångloken och de gamla vagnarna Ă€r ju sĂ„ himla charmiga. Ånglok minns jag, mest pĂ„ grund av lukten, men tredje klass minns jag inte heller. Kul att man har omvandlat stationsbyggnaden till ett cafĂ©. Det har man Ă€ven gjort hĂ€r med Viggbyholms Stationshus. Men det Ă€r bara en station av den lokala Roslagsbanan.
    Ett toppen inlÀgg:-) Tusen tack för det och lÀnken.

    PS. Med den dÀr stenen kunde man ha gjort ett bÀttre reparationsjobb tycker jag. DS.

    SvaraRadera
  10. MÄnga intressanta texter och skyltar hÀr! Vacker byggnad ocksÄ. Och sÄdana gamla fina tÄg! Sedan var ju rÀkmackan ocksÄ verkligen i en klass för sig! Första klass!

    SvaraRadera
  11. TrÄkigt att tÄget sÄg sÄ oanvÀnt ut, verkar bara vara uppstÀllt. Men wow vilken rÀkmacka.

    SvaraRadera