fredag, februari 04, 2022

Fem en fredag - vardagsliv

Äntligen fredag! God morgon!

Den här gamla stolen, som finns på Kyrkans Gård, får symbolisera pandemins isolering. Jag har absolut inte haft någon ensamhet via kyrkan utan det har handlat om körerna där.

Storstadspersoner kan inte förstå hur det har varit i en småstad som Lidköping, men ni är ursäktade💗 Nu kommer Vasa Ordens festligheter också att få fart. Styrelsemöte på söndag, härligt!

Och titta här, vad skådade mitt öga när jag tittade ut i morse vid åtta? Det kan bli gångbart idag! Karin Monark är också ren och fin nu.

Då var det dags för den roliga Elisamatildas fem frågor, som handlar om vardagsliv.
  1. Vilken aktivitet utför du varje dag? Kliver upp ur sängen, drar upp persiennerna och kollar vädret.
  2. Vad gör du enbart på helgen? Lite festligare mat.
  3. Har du, eller har du inte magneter på kylskåpet? Jag har!
  4. Vad för något går mest på automatik i din vardag? Kollar nyheterna.
  5. Vad kallar du spontanitet en vanlig tisdag? Sushi som hämtmat.

Ljus och Kärlek🙏

21 kommentarer:

  1. Nu får vi hoppas att det blir mer aktiviteter, makens orkester har haft några träffar, stopp sen. Vi har inga persienner, gillar dagsljus, även på sommaren, nyheter blir det till frukost i svt och Göteborgs-Posten. Vi har fin fiskaffär alldeles i närhet, promenerar dit spontant, passar om jag har något till Återvinning.

    SvaraRadera
  2. Sushi som hämtmat är ju fantastiskt gott, perfekt vardagslyx! =)

    SvaraRadera
  3. Det är många aktiviteter som man utför varje dag. Det är då jag känner mig som en robot! Att äta lite festligare på helgen tycker jag vi ska unna oss. Och sushi! Älskar det, och jag har en restaurang i kvarteret bredvid, så jag går dit då och då och tar med mig hem. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Det ska bli skönt med en lite mer normal tillvaro nu ja. Dock kommer jag att skynda långsamt, den saken är säker!

    Kram och god fredag!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Nu ska det ju snart öppnas upp helt och det kommer att bli skönt och mycket välkommet för många. Jag kommer att fortsättningsvis vara lite försiktig, på grund av hjärtproblemen, men lite mer rörelse och träffar kanske det blir.
    Jag blev också förvånad då jag tittade ut i morse. Igår kväll, alla bilar var det snö på och även annars, i morse så var snön nästan helt borta.
    Karin, härligt namn på cykeln. Undrar varför den har fått precis det namnet?
    Trevlig kväll.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det blir nog ingen större skillnad för oss när Sverige öppnas igen, vi bor ju på landet (inte ens i en småstad, utan mitt ute i naturen).
    Det där med Sushi lätt otroligt gott, undrar om fiskaffären har några idag. Tror inte det, det brukar höra enbart till turistsäsongen tyvärr.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Så fin väg du har. Här är det isgata med såpa på. Ingen promenad idag!
    Gott med olika aktiviteter igen. Kram

    SvaraRadera
  8. Den gamla stolen var jättefin ,-)
    Gångbart så skönt, nu har vi så halt igen . läskigt att gå ute.
    Har inte känt av pandemin så mycket, vi rör oss sällan ute mer än med hundarna. Härligt att ni fortsätter med kören igen ,-)) Förstår att du saknar den och er gemenskap ,-)
    Ha det fint, trevlig Helg! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  9. Perfekt med sushi en tisdag-det går under vardagslyx =)
    Ha ne en bra eftermiddag och trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. något måste en ju ha som skiljer helg fån vardag. nyheterna kommer ju samma med jämna mellanrum. både i radio och TV

    SvaraRadera
  11. Skrattar lite åt Dig ❤️ Om det är skillnad på storstäderna och de mindre städerna så lovar jag Dig att det skiljer ännu mer mellan de mindre städerna och landsbygden- glesbygd 😅 Här har allt, precis allt blivit nerslängt eller gått på halvfart och när det typ finns ingenting så förstår Du att hälften av ingenting blir mycket lite 😵‍💫
    Men jag förstår Du ser framemot både körsång och Vasaorden med mycket mer.
    Ha en fin fortsättning på fredagen 🤗
    Vi har fått drygt 4 dm nysnö sedan igår kväll ❄️
    Kram

    SvaraRadera
  12. Sushi är verkligen lyx, vardag som helg.
    Vilka fina magneter du har på kylskåpet.
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Sushi som hämtmat en tisdag måste absolut var bevis på spontanitet!
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  14. Då hade vi likadana vyer i morse. Fyra grader och duggregn hela dagen. Då är snön ett minne blott - för den här gången alltså. Den här vintern har varit en jo-jo variant.
    Nyheter kollar jag också varje dag, liksom läser bloggar framför tvn och då lyssnar jag med ett öra till BBC News.
    Roliga magneter på kylskåpsdörren. Å Sushi blev det ikväll. Sushi kan man egentligen äta varje dag. Gott och hälsosamt:-)

    SvaraRadera
  15. Du står verkligen i startgroparna inför alla aktiviteter, jag kommer förmodligen inte att märka någon större skillnad.
    Avis på din tisdags-sushi! Var i stan igår, men hade vovven med mig så jag kunde inte titta in på något sushiställe och beställa. Bättre sommartid då man kan göra det mesta utomhus. Så du menar att istället för att läsa väderappen kan man kolla ut genom fönstret och se vädret? Smart!
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  16. Det känns verkligen skönt att restriktionerna släpper snart och vi kan komma ut och träffa människor igen. Fast lite gruvsamt att måste åka till kontoret varje dag, att jobba hemifrån har också en del fördelar. Du har fina kylskåpsmagneter!

    SvaraRadera
  17. Sushi är också det där lilla extra en dag när jag jobbar.
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  18. Roligt att det nu blir mer fart på saker i din närhet. Förstår att du väntat och längtat.
    Och visst är det skillnad på att bo i en mindre stad, på landet eler i en storstad. Och sedan beror det ju också på dem man har i sin närhet. Här har vi träffat "samma vänner" under hela pandemitiden och det har helt klart piggat upp.
    För min del blir det inte några större skillnader utan jag har ju även under pandemitiden haft fullt upp. Men jag ser fram emot fler konserter, teaterföreställningar, resor och annat.
    Roligt att läsa dina svar och jag kände igen mig i ett par.
    Vad gäller det spontana så blir det ofta här något sådant varje dag.
    Stor kram i sena kvällen.

    SvaraRadera
  19. Skönt att det är ohalkigt igen!

    Kul att läsa dina svar :-)

    Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
  20. Stor skillnad att leva i en storstad, liten stad, samhälle och ute på landet under denna pandemin. Stor skillnad mellan olika länder också.
    Vad roligt att en del saker börjar komma igång igen.
    Sushi, gott!

    SvaraRadera
  21. Stolen gillas - charmig!
    Och jag ser att ni knappt har nån snö alls, du borde komma till Lovisa - här får man pulsa fram!
    Det där med nyheterna har jag också per automatik, men kom inte på att skriva in det i svaren.

    SvaraRadera