fredag, mars 04, 2022

Fem en fredag - ordspråk

God morgon, soliga fredag!
Det har varit underbart soligt i flera dagar nu. Så jag har inget att klaga över på väderfronten.

Här på balkongen låg jag även igår i solstolen och lapade sol, blundade, lyssnade på bok och njöt.

Sedan gick jag en sväng till Willys och köpte hem några konserver, gick in på Apoteket så jag fick min medicin, skänkte där ett bidrag till barnen i Ukraina och slutligen tog jag ut kontanter. Jag, som aldrig har något i plånboken mer än några tjugor. Dock har jag en del US Dollar och Euro liggandes hemma.

Min Sigge hade alltid en hel del kontanter hemma som säkerhet och gick heller inte ut utan några sedlar i plånboken, "så att inte hundarna skulle pinka på honom", haha 😁

Tidningen har igår skickat en reporter och en fotograf till Polen och gränsen mot Ukraina. Finns många insatser på gång i Lidköping nu.
Då var det dags för den roliga Elisamatildas fem frågor, som handlar om ordspråk.
  1. När sa du senast ”borta bra, men hemma bäst?” Det sa jag i måndags, när jag åkte hem från en ljuvlig vistelse hos yngsta dottern.
  2. När senast upplevde du ”delad glädje är dubbel glädje”?  Det var förra helgen, då bjussade vi på varandras glädjeämnen.
  3. Vad har ”gömts i snö, och kommer upp i tö”? Kommer inte på något annat än hundbajs men det är sällan.
  4. När talade du senast om trollen? När någon ringer samtidigt som jag är på väg att ringa och det var rätt så nyss.
  5. Ingen kan allt, men alla kan något – vad kan du? Jag är bra på att skriva och ta kontakter.
Ljus och Kärlek till mänskligheten🙏

14 kommentarer:

  1. Underbart med den varma vårsolen, vara ute och njuta! Lycka att umgås med sina barn, jag har ätit lunch hos två söner.

    SvaraRadera
  2. Var kommer det där uttrycket från tro, "så att inte hundarna skulle pinka på honom", så säger till exempel min svärfar också.

    SvaraRadera
  3. Hemma, det känns bäst nu. Eller iaf inom några timmars kötid från hemma.
    Har inga kontanter hemma heller...borde kanske fixa det....
    Bra på? Jadu. Man är nog ganska bra på att inse vad man inte är bra på.
    Ha det fint i solstolen Kram

    SvaraRadera
  4. Så härligt att kunna sitta ute och njuta av solen!

    SvaraRadera
  5. Härligt Du kan sitta ute och njuta av vårsolen ☀️
    Även om det är roligt med utflykt och se något annat än väggarna hemmavid så är det oxå skönt att komma hem igen och få vara sig själv.

    Om gårdagens Gör om mig - jag blev besviken då jag tyckte kläderna var fula 🤫 men hon blev väldigt fin i håret och olik sin tvillingsyster. Jag tycker Rufus lyckades dåligt.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja visst är det gott väder nu och vår. Kanske lite beroende på vad man bor i landet. Ni är väl lite efter oss i den frågan.
    Det är alltid skönt att komma hem oavsett hur bra och kul man hade det borta. Upp hur snön kommer också vackra snödroppar, bättre än hundbajs.
    Verkar som hundbajs är mycket i städerna, många nämner just det.
    Det är konstigt de där att man tänker ringa någon och så i samma ögonblick ringer den personen. Mycket konstigt.
    Kramiz o ha en solig fortsatt fredag

    SvaraRadera
  7. visst är vårsolen härlig. och förförisk. har suttit på altanen inbyltad i filtar , kappor och halsdukar och läst. hoppas att det inte kostar mig en förkylning i efterskott. har aldrig hört uttrycket så att inte hundarna pinkar på en. men jag ska gå och ta ut pengar. och köpa radio och evt stormkök. kakelugn har jag

    SvaraRadera
  8. Jo då, vi har kunnat njuta i en hel vecka av strålande sol vid det här laget. Å enligt SMHI fortsätter det så. Bra där! Det syns att du också har fått lite "vårfärg" i ansiktet. Det har jag också fått. Ett bra underlag för sommarvärmen:-)
    Så du tycker att det är bättre hemma hos dig än i Värmland hos dottern - hahaha:-)
    Hundbajs svarar så gott som alla. Täby och delvis Lidköping måste vara lysande undantag här;-)

    PS. Har du slutat ha glasögon? Du har visat fler bilder den senaste tiden, där du inte har glasögon. DS.

    SvaraRadera
  9. Det där med att hundarna pinkar på en om man inte har en slant det låter bekant, även om det var ett bra tag sedan man hörde det. Jag har inte preppat alls, börjar dock fundera på en solcellsdriven laddare till telefonen. Att inte kunna kommunicera med nära och kära låter värre än att stå utan mat..av någon anledning.
    Många goda viljor jobbar ute i samhällena, även här i vår by pågår insamling av förnödenheter som går direkt ner till Polen nästa vecka. Ändå känns allt futtigt, vi människor vill ju bara ha fred på jorden. Ska det vara för mycket begärt...

    SvaraRadera
  10. Svar: Tror att Rantamor har slutat blogga helt. Men hon har ett väldigt aktivt Instagramkonto med suveräna foton:
    https://www.instagram.com/rantamor/

    SvaraRadera
  11. Visst är det ljuvligt med detta sköna väder. Bara att njuta. Här i stan har många uteserveringarna haft gott om besökare idag.
    Mängder av insamlingar till Ukrainas befolkning är på gång här också och vi har idag bidragit med en del tjockare kläder som ska transporteras till Ukraina, Polen och Ungern. Men visst känns det futtigt.
    Kontanter i olika valutor har vi alltid hemma, liksom mediciner och andra förnödenheter. Är ju uppvuxen med det tänkandet från barnsben.
    Kul att läsa dina svar med utgångspunkt från olika ordspråk.
    Stor kram

    SvaraRadera
  12. Visst är det ljuvligt med solens strålar, man blir glad! Men visst är det tufft med det som händer i Ukraina, jag har swishat pengar till både Röda Korset och UNHCR, vi skulle lämna vinterjackor till butiken "Naturkompaniet", men de har slutat att ta emot, istället blev det till Erikshjälpen och fler organisationer som ställer ut de gröna containrarna, så jag hoppas att jackorna kommer till nytta i alla fall.

    Svar: Va fint att se "Jutan" på Mods hemsida, och vilken fin berättelse hon delade med sig!
    Ha en fin helg!
    KRAM

    SvaraRadera
  13. Bra svar som jag ställer mig helt förstående till, för vad är viktigare än att vi återigen får träffas och umgås. Hundbajsen verkar återkommande var man än bor. Och det där med trollen är också återkommande. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  14. Hade delvis samma svar på frågan fem och då jag tänker efter så är jag också en person som försöker hålla kontakt med nära och kära, vänner o bekanta.
    Och hundbajs tänkte vi båda på :-)

    SvaraRadera