tisdag, mars 22, 2022

SELFIE nr 12 - dussinet fullt 220322

Jag börjar med ett foto mitt i natten, nämligen klockan 02.30. Jag var ändå så uppe på toa och tänkte att jag prövar och ser om jag får tag i något norrsken. Det har ju visats på många platser i Sverige den senaste tiden och flera i Lidköping har fått snygga bilder. 

Men ack, nej. Det blev bara detta med inställning "natt" som jag fick. 

Härifrån soffan har varit mitt viloläge den senaste tiden.

Här har ni de tolv nyckelorden som gäller denna gång. Och sista bokstaven i första svaret är första bokstaven i svar nummer två, o s v, det vet ni ju redan. Lycka till i Klimakteriehäxans ordlek! SÅ rolig och med olika svårighetsgrad, näst intill omöjlig!

1. Mitt yrke: Stenograf (första jobb, sist socialförsäkringshandläggare) 

2. Brädspel: Fia med knuff

3. Bästa köksprylen: Fritös (inte nu men tidigare hade vi en hemma och en med i husvagnen)

4. Bil: SAAB (har haft flera Saabar)

5. Älsklingsmöbel: Bokhylla i ek (gammal klenod)

6. Öl: Arboga (finns flera sorter. Vi köpte en del förr men numera är det tomt på min ölhylla)

7. Tidning jag läser: Allers (köper enbart om jag ska ut och resa)

8. Favorit i garderoben:  Soulmate (ett danskt klädmärke, som jag köpt en del av, bl.a. en ursnygg vit kavaj)

9. Basvara:  Ekologiska grönsaker

10. Radiofavorit: Ring så spelar vi (på lördagsmorgnarna)

11. Material:  Inlägg (i skor)

12. Underskattad matvara:  Grön ärtsoppa (på min tid lade jag alltid gröna eller gula ärter i blöt över natten innan soppkoket)

Ljus och Kärlek🙏

17 kommentarer:

  1. Hoppas du får se nåt norrsken framöver!

    Grön ärtsoppa har vi "upptäckt" rätt nyligt och det är verkligen jättegott :-)

    Snyggt flätat igen!

    SvaraRadera
  2. Tycker din nattbild blev läcker, Norrskenet har jag missat flera gånger, men sett många vackra bilder. Fina tulpanbilder i ditt förra inlägg ,-))
    Bokhyllan i ek var ju jättesnygg, gillar ditt golv också!
    Ärtsoppa hade jag när jag bodde hemma väldigt ofta, gott. Men nu var det längesen. Fia med knuff hade jag glömt just nu ,-) hade nog inte fått in det med mina bokstäver. Du får fortsätta krya på dig! Jag känner mig helt tom i huvudet och har svårt att tänka, helt utslagen av den här coviden, SÅ TRÖTT.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  3. Har inte heller lyckats få se något norrsken, men vet att många gjort det även i mina trakter. Du lyckades få en bra nattbild i alla fall!
    Bra jobbat med din selfie ... fritös hade vi också, men inte nu längre. Gul ärtsoppa gillade Lasse, så det gjorde jag ganska ofta - själv gillar jag den gröna mer.
    Ha en fin tisdagseftermiddag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ärtsoppan köps i en ”korv” 😜 bara J som gillar ärtsoppa.
    Bra gjort även denna gång, kul att läsa Dina svar på selfie 👍
    Rotfrukter äts för sällan… ibland gör jag i långpannan ihop med kyckling eller skinka/kassler.
    Ha en fin tisdag 🤗

    SvaraRadera
  5. Viken bra nattbild du fick. Jag tycker att det är näst intill omöjligt att få vackra nattbilder med min mobil, men det är väl kanske jag som inte klarar av inställningarna.
    Kul att läsa din 12:a. Jag får se om jag tar mig an den eller inte!
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Vilka bra svar du fått till =)
    Saab har även jag haft en, men det är längesedan nu. Grönärtsoppa var ett tag sedan vi hade, får väl ta tag i det framöver-för det är riktigt gott. Njut av vårkvällen.

    SvaraRadera
  7. Jar också haft Saab ett par gånger. En av mina egna första bilar dessutom.
    Grön ärtsoppa, låter supergott! Krya på! Kram

    SvaraRadera
  8. Snyggt löst hos dig som vanligt! SAAB har vi aldrig haft men en tidigare kollega till mig vägrade att köra något annat märke. Ärtsoppa är tyvärr inte min grej alls men det finns ju så många andra att välja bland.

    Kram och god tisdagskväll!

    SvaraRadera
  9. sonen gör ofta egen ärtsoppa till familjen (jag köper färdig ”korv”)

    SvaraRadera
  10. Kul att läsa svaren och visst får man klura lite innan målgången.
    Roligt att läsa andras svar och både se likheter och skillnader.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  11. Vilket finurligt val av material: Inlägg. Det är ju så viktigt. Grön ärtsoppa har jag inte smakat nån gång.

    SvaraRadera
  12. Den selfien, den riktiga alltså är hur söt som helst. Du ser aningen frusen ut där. Gissar att det blåste, och då spelar det ingen roll hur varmt det är. Då fryser man ändå.
    Stenograf - WOW. Det var fler som försökte lära mig stenografi, men precis som med matte var det hopplöst. Vid tidningsintervjuer använde jag mig av min egen stenografi som ingen annan kunde klura ut;-)
    Precis som du hade jag bokstaven R som första bokstav till fråga 10. Tänkte omedelbart på dig och ditt favo program på lördagar. Sedan kom jag på att jag faktiskt hade en egen favo där, nämligen Radiosporten.

    En himla rolig selfie:-)

    PS. Nattbilden blev ju hur fin som helst. Jag har också missat Norrskenen. Har aldrig sett fenomenet irl. DS.

    SvaraRadera
  13. Har också missat norrskenet i år, som tur är så har jag sett det som barn!
    Kul med denna selfie, men visst är det lite klurigt att få till.
    Lustigt nog så gjorde jag grön ärtsoppa igår, ett supergott recept från viktväktarna, älskar den soppan!
    Hoppas du är piggare nu!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Jag ville lära mig stenografera när jag var ung, men det blev aldrig av. Tänk vad fort det gick! Har du kvar hela språket i minnet ännu? Så du kan ta en stenografi när våra moderna datorer och telefoner inte fungerar? Vore ju häftigt. Vet inte hur du fick in Arboga-ölen där (bokstaven A) men den har jag nog aldrig smakat. Alla är så duktiga på klädmärken, jag har inga favoriter och tänker nog aldrig på det när jag handlar. Rodnande kan jag erkänna att jag sällan handlar ekologiskt, tycker frukt och grönt ofta smakar sämre än "de vanliga" förutom att de är mycket dyrare. Men jag prioriterar alltid närodlat om det finns. Ärtsoppa är så gott, den gröna har jag bara gjort ett par gånger och även serverat kall. Den gula är ju klassikern, gärna med fläsk.
    Fortsätt krya på dig

    SvaraRadera
  15. Min första bil var förvisso en Saab. Och stenografera har jag aldrig kunnat, men det hände att folk tittade på anteckningar jag gjort och imponerat konstaterade att jag visst behärskade stenograferingskonsten ... Härligt att du hänger med, resultatet tyder inte på att du tyckte det var svårt alls!

    SvaraRadera
  16. Att stenografera lärde jag mig för länge, länge sedan. Och till min förvåning hittade jag mina gamla dagböcker, där jag stenograferat vissa sidor! Och borta med vinden var mina stenografikunskaper! Som tur var hittade jag min gamla lärobok i stenografi, och lyckades efter mycket pysslande lista ut vad där stod. Och det var absolut inget av intresse, eller ens uppseendeväckande stoff! 😁

    SvaraRadera
  17. Heisann, nordlyset har jeg også gått glipp av hver gang. En gang blir det vel vår tur også!
    Hyggelig å lese din selfie - og skikkelig ertesuppe - det vil jeg lage.... alltid godt! Ha ei flott uke ;:OD)

    SvaraRadera