söndag, mars 20, 2022

Skyltsöndag 220320

God söndagsmorgon till en ny skyltsöndag med BP

Min första egna skylt påminner mig om barndomen. Jag är ju född ganska nära Vårgårda Havregrynskvar och där de även puffade ris. Så min pappa köpte hem säckvis.

Ja, hörru BP, du är bra på att retas, haha. Klart jag måste laga min mat, hur sjuk jag än är. Grannen kommer inte hit och står vid spisen, haha. Soppa är väldigt enkelt f.ö. Igår hade jag lax med pasta, också hur enkelt som helst, bara krydda rätt och gott.


Morgonrodnad. Sett från mitt fönster ut mot Vänern.

Grattis, Villa Lidköping BK damer, ni tog guld igår! Det gick lite sämre för herrarna, det blev "bara" silver! Men vad jag förstår så tog P-19 guld också. Jag kan inget om sport, jag bara hejar på Villa🙏

Ljus och Kärlek🙏

13 kommentarer:

  1. Det puffade riset blev verkligen en nostalgitripp för mig! Minns speciellt ett tillfälle i barndomen när mamma fick använda en pincett för att få ut ett sånt där ris ur min näsa. Haha!

    Snyggt skyltat och ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  2. Skönt att du känner dig bättre nu.
    Visst minns jag Vårgårdaris. Från dina gamla hemtrakter. Finns de fortfarande kvar i handeln?
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  3. Puffat ris har jag aldrig tyckt om men minns att en del åt det till frukost när vi var små. Nåja, allt är en smaksak så klart. Lax är smidig och bra mat att tillaga och praktiskt i portionsbitar.

    Önskar en fin söndag!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Grattis till bandyguld! Hörde om utklassning på radio!
    Gott att du är på bättringsvägen. Kram

    SvaraRadera
  5. Grattis till Guld 🥇
    Puffat ris har jag aldrig ätit, det ingick icke i sortimentet hemma hos oss när jag var barn, tonåring.
    Lagat mat har jag icke gjort sedan 8 mars, det är knappt att jag äter… illamående och svårigheter att vara upprättstående gör det svårt att stå vid spisen, så yes jag förstår BPs kommentar.
    Jag hade antagligen ätit samma lika som nu om jag bott själv… minsta möjliga, allt smakar salt och jag mår sämre efter jag ätit.
    J & Elin har levt på mackor, korv, nudlar och mat från korvmojjen och den lokala pizzerian.
    J varken vill eller orkar tänka ut något att äta.
    Ha en fortsatt förhoppningsvis solig söndag 🤗
    Kram

    SvaraRadera
  6. Puffat ris minns jag också men inget direkt vi åt hemma. Minns påsarna.
    Ja, att kunna ordna lite mat även om man är sjuk kan ju underlätta tillfrisknandet. Jag lagar nästan alltid extra mat så det finns nog i frysen sådär en 10 olika matlådor. Inte minst soppor och olika grytor . Praktiskt. Och att äta gott är viktigt så det gör vi.
    Och det fungerar ju fint här i storstan också att beställa hem mat.
    Visst är det viktigt med självdistans och kunna skratt åt sig själv. Gör det ofta.
    Grattis till SM guld och silver i Lidköping.
    Önskar dig en fin söndag.Här är vi snart på väg på spontana trevligheter.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Puffat ris med jordgubbssylt och mjölk. Inget jag skulle äta till frukost idag. Puffatris blandat med smältblockchoklad upp klickat i små formar för att stelna och sedan ätas mmmmm som barn. Inget jag skulle gör idag heller. Var sak har sin tid?! Bäst var när vi i scouterna hade byggt risflottar på ett läger och sedan tog oss över en sjö. När en tant får höra om detta vid ett senare tillfälle frågar hon på fullaste allvar om vi använde Vårgårdaris......
    Ha en bra kväll och hoppas att du mår bättre=)

    SvaraRadera
  8. Puffat ris har jag aldrig testat. Jag håller med om teckningen, självironi är en bra och njutbar egenskap.

    SvaraRadera
  9. Rispuffar förknippar jag absolut med min barndom. Minns att det fanns chokladvarianter med puffat ris.
    Nej tjejen! Jag reas absolut inte. Nu vet jag ju inte hur det i Lidköping men här har vi Foodora och Bolt, två företag som kör ut mat från ett antal restauranger. De levererar till dörren. Det var det jag närmast tänkte på.
    Stort GRATTIS till Lidköping som tog SM-guld i bandy. Synd att det inte blev en upprepning från ifjol, då Villa vann även herrtiteln. Ja, ja, man kan inte lyckas jämt;-) Edsbyn kanske mår bra av lite uppmärksamhet;-)

    Stort tack för din fina skyltning, som du gjorde utan grannens hjälp;-) Tusen tack för länken också:-)

    SvaraRadera
  10. Åh, puffat ris minns jag från min barndom ,finns det att köpa fortfarande tro?
    Grattis säger jag också till Lidköpings tjejer!
    Vilken fin morgonrodnad du fick med på bild, och texten på skylten är ju för rolig!
    Hoppas du mår bättre och bättre dag för dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Hej där i sjukstugan! Hoppas du börjar känna dig kurant igen, det är ju inte skoj att vara sjuk när solen skiner retfullt utomhus.Puffat ris har jag bara sett i affär, aldrig köpt och ätit. Äter man dem som typ frukostflingor tro? Med mjölk och kanske skivad banan eller bär? ursäkta dumma frågor...

    SvaraRadera
  12. Hoppas du är på bättringsvägen!
    Puffat ris har aldrig varit någon favorit, men smaken är ju delad kan man säga :)
    Grattis till damernas bandyguld!
    Ha en bra måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Det där med förmågan om att skratta åt sig själv var det bästa!
    Då har vi minsann kul nästan jämt!
    Måndagskram!

    SvaraRadera