mÄndag, maj 02, 2022

Glad mĂ„ndag đŸ”„ Skalunda hög

DÄ Àr det mÄndag igen och hÀr fÄr ni njuta av naturbilder frÄn ValborgsmÀssofirandet vid Skalunda hög, vÀstsveriges Àldsta och största gravhög sen 600-talet efter Kristus. 65 meter i diameter och 7 meter hög. Tala om helig mark!
Skalunda kyrka Àr sen 1000-talet.


Ja, jag skulle inte vara sÀmre Àn ungdomarna, sÄ jag besteg högen. Jobbigt, men Àn vÀrre nerför, jag fick gÄ med snedsteg för att inte tappa balansen. VÀnern ska skymtas i horisonten.

Och tjockt klÀdd som en bulle, var jag. Kylan kom och vÀnsterhanden hade en vante, men högerhanden behövde jag ha fri att blÀddra med.
Vaktposter vid elden. 

HÀr stÀlldes "piano" och högtalare i ordning i god tid. Lyckat, alltihopa, med vÄrtal, diktlÀsning och sist till kyrkan, dÀr prÀsten bl.a. berÀttade om helgonet Valborg, som Àr den ursprungliga firningen av 1 maj.

TÀnk, vad man lÀr sig pÄ de olika sÀttens vis!

Glad mĂ„ndag😀 BloggvĂ€nnen Carita đŸŒ»
Ljus och KĂ€rlek🙏

10 kommentarer:

  1. Vilka hÀrliga bilder frÄn firandet i naturen. Valborg brukar vara kall och Àr vindarna vassa sÄ gÀller det verkligen att klÀ sig rÀtt. Att stÄ och frysa Àr absolut ingen hit.

    Önskar dig en glad mĂ„ndag och en fin start pĂ„ den nya veckan!

    Kram

    SvaraRadera
  2. SĂ„ himla tur Du kom bĂ„de upp och ner vĂ€lbehĂ„llen frĂ„n Ditt upp och nerstigande 👍
    Bra Du var varmt klĂ€dd 👍
    Fina bilder 😍
    Kram
    /Ă„sa

    SvaraRadera
  3. Jobbigt uppför och svÄrt nerför, sÄ brukar det vara.
    Jag höll mig hemma pÄ valborgsmÀssoafton. De hÀr pandemiÄren har man skrotat mÄnga traditioner.
    Ha en glad mÄndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Duktigt klÀttrat av dig! :-)

    Ha en fin start pÄ veckan!

    SvaraRadera
  5. GÄr ju an art gÄ uppför... betydligt vÀrre att gÄ ner.
    En spÀnnande plats i Lidköping. Finna sÄ mÄnga intressanta platser. FÄr sÀtt ihop en resa till dina trakter och upptÀcka en annan del av vÄrt gemensamma landskap . Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  6. Söt eld ,-)) LÀttare att ta sig uppÄt ,-)) Ser ut att vara lite högt grÀs, dÄ Àr det lÀttare att fastna och snava ,-) Mysig Valborg du hade .
    Ha det fint KRAM Primrose -)

    SvaraRadera
  7. Det var en hög hög om man sĂ€ger sĂ„. Eloge att du klĂ€ttrade upp hela vĂ€gen. Det Ă€r ju jobbigare att gĂ„ uppför, men "farligare" att gĂ„ nedför. Bra med varma klĂ€der, de behövdes nog. Å du ser vĂ€l "inpackad" ut.
    UngefÀr samma upptrÀdande hos mig - minus kyrkan och predika dock med fyrverkeri. Det gick att följa det hela frÄn köksfönstret, sÄ vi slapp frysa ihjÀl;-)

    SvaraRadera
  8. SÄ fint att du kom ut till en valborgseld, men ja, nÄn vÀrme Àr det ju inte Ànnu. Men du var rejÀlt klÀdd!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Ja, man fÄr gÄ försiktigare med snedsteg osv för att inte tappa balansen nu som Àldre. Fint verkade ni ha haft det dÀr i naturen, trevligt med dikter, tal och traditioner!
    Tack för ditt mÄndagsbidrag!

    SvaraRadera
  10. Skalunda hög har jag inte ens hört talas om, dÄligt av en vÀstgöte som jag Àr.
    Bra gjort att bestiga högen!

    SvaraRadera