onsdag, september 21, 2022

Synvärd synvård

Klockan 18.55 i Gönäs i torsdags
God morgon, till mitt i veckan. Är det onsdag, så är det, himlar också.

Så här såg det ut en minut efter första bilden. Det ändrar sig fort!

När jag anlände i torsdags så blev det lite språkförbistring för mig. Ett par norska goda vänner till familjen kom på besök. Nu var det längesen som jag hörde någon snakke kjempegöj snabbt och fort, så mina öron fladdrade. 

God mat serveras alltid i Gönäs men det var ett tag sen som jag åt fläskfilé med klyftpotatis nu, så jag njöt verkligen.

Syn- och hörselinstruktören var här igår (rätt titel) och vi pratade igenom mina synbesvär vid datorarbete och jag fick lite andra tips i vardagen, jättebra! Nu har jag beställt tid till optiker, så får jag se vad som händer, efter synutredningen. Man får vara tacksam över alla ljuspunkter.

Ljus och Kärlek🙏

14 kommentarer:

  1. Det kan lätt bli lite språkförbistring men samtidigt så ligger det i allas vilja att kommunicera så det brukar gå bra ändå.
    Fläskfilé åt vi mycket ett tag så jag tröttnade lite men kanske är det dags snart igen.
    Bra med tips och att de utreder. Hoppas det leder till positiv utveckling.
    Så vackra himlar du bjuder på!

    Önskar en god onsdag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bott nära norska gränsen i 19 år och haft många kontakter, men det är det här med att uppfatta alla som pratar fort, så även på svenska.
      Kram

      Radera
  2. Bra att du fått hjälp med ditt synproblem.
    God mat, ja, det gillar vi.
    Norsk är ett härligt språk.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är jättetacksam över alla råd och tips.
      Norska är faktiskt lättare än danska ändå 🤗

      Radera
  3. Förstår att det var svårt att hänga med i norskan, allra helst när man hör lite dåligt. Mums med fläskfilé, det var väldigt länge sedan vi åt det. Fint att du får lite hjälp med syn och hörsel. Ha en fin onsdag! Kram Susjos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men visst är det så, det där med hörseln. Får se om det kan bli någon bra hjälp för synen. Kram

      Radera
  4. Bra Du får hjälp 👏
    Min mor har ju som Du vet samma besvär, men hon har tur 😜 det är bara på det ena ögat, hon ser hyfsat okey med vänster.
    Vi har varit till Lycksele idag och hämtat hen min mors nya glasögon och när hon testade dem inne hos optikern sa hon att hon såg oväntat bra 👍
    Din vistelse hos Sarah blev ju toppen, som vanligt 🤩
    Lilla Noah har verkligen vuxit.
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din mor har verkligen tur. Det finns olika sorters glaukom och det kan drabba det ena ögat och det kan drabba båda. Jag har ju båda fast olika grad på dåligheten.
      Kram!

      Radera
  5. Så bra att du är på gång med ditt synproblem, snart är det kanske över! Hoppas på det och maten ser jättegod ut! Knus men kanske det är danska, ska det vara klem? Kram är i alla fall rätt!

    SvaraRadera
  6. Norska är ett vackert språk! Många roliga ord, som man behöver grunna en stund på.
    Aptitretande mat, det bjuder du ofta på. Du tycks kunna äta allt utan att lägga på dej ett dugg. Jag kan äta inget,: och va lika tjock ändå. Nästan! Så är det. Vi är olika! Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
  7. Spännande himlar. Tycker himlar är alltid mera dramatiskt på landet än i en stad. Kan bero på all "störande" belysning.
    Maten såg verkligen himla god ut. Det är inte lätt att få fläskfilé saftig. Själv har jag nog aldrig lyckats med det...
    Skoj att du (äntligen) fick hjälp av en konsulent. Hoppas h*n vet vad h*n gör. För i dagens samhälle är det ju ett måste att ha en dator och kunna använda den...

    SvaraRadera
  8. Fina bilder där, speciellt maten, ser ju riktigt gott ut.
    Bra att få lite tips förstår jag när det gäller synen, även hörseln är ju av det viktiga i detta.
    Lycka till med allt där.

    Ha det fint. :)

    SvaraRadera
  9. Det är spännande att studera molnen på himlen, för precis som du skriver så ändrar de sig väldigt snabbt. Så bar att du fick lite tips av den där konsulenten. Hoppas det blir en bra hjälp för dig. Kram

    SvaraRadera