fredag, november 18, 2022

Fem en fredag - Inflation

"Bättre en fågel i handen"
God fredagsmorgon!

Ser fram emot att få lite mer tid för bloggen idag och på söndag (i morgon lördag är intecknad). Tid, ärenden och uppdrag har gått i ett det senaste. Nästan så att jag tvingat mig att sitta ner och andas. Nej, inte riktigt så, men nästan. Har verkligen haft en to-do-lista.

Japp, nu är klockan slagen för den roliga Elisamatildas fem frågor, som idag handlar om inflation.
  1. Vad har det blivit för mycket av hemma? Kläder, skor, ljusstakar, böcker.
  2. Vad skulle du gott kunna göra av med? Böcker, faktiskt, lyssnar bara på ljudböcker nuförtiden.
  3. Vad har tillkommit i ditt hem som inte passar in? Ingenting.
  4. Vad har du lagt mest pengar på i år? Jag anlitade Hemstäd fr.o.m. januari och trots RUT-avdrag så är det en dyr post, men jag behöver städhjälp.
  5. Vad har mest ökat i pris som du vanligtvis köper? Kaffe, Proviva, mjölk, smör.
Trevlig fredag! Här skiner solen lite lätt och vi har 3 plusgrader. Kan nog bli en promenad idag.
Ljus och kärlek🙏

24 kommentarer:

  1. fin fontän, stämningsfull höstbild, kul att ha det fullt upp, bara det blir lite vila och andhämtning. Kan man inte läsa pappersböcker så kanske bäst att göra sig av med dem. Min önskan är att mina ögon håller... men bra att det finns alternativ. Kan du inte få städning, hemhjälp heter det väl? Det mesta av maten har blivit dyrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan få hjälp från Hemtjänsten. Det kostar också en del och då behöver jag köpa en ordentlig dammsugare och våttorkningsredskap.

      Radera
  2. Just ja, redan fredag igen! Dags att svara på frågor! Veckorna går lite för fort tycker jag! Visst har jag också för mycket av kläder och böcker hemma…ha en fin helg! Kram Susjos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt kul att svara på alla dessa frågor, lite stimulans.
      Tack detsamma, kram!

      Radera
  3. Här har vi haft lätt snöfall på förmiddag och det är så blåsigt och kallt att jag nog håller mig inne. Kul att läsa dina svar. Hemstäd skulle man kanske funder på!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har blivit bortskämd med fint väder ganska länge nu. Hemstäd är inte dumt, jag har var fjärde vecka. Kram

      Radera
  4. Andas andas och kom ihåg det där viktiga: BALANS ‼️
    Kul Du har mycket om och kring Dig 👍
    Jag har kollat upp städning, men det blir väl dyrt 🤑 och dessutom ska jag tillhandahålla vissa redskap som jag inte har här hemma så jag avvaktar.
    Jag shoppar kläder och skor mestadels på nätet då vi inte har några kläd/skobutiker här omkring… den klädaffär vi har på orten har dyra kläder mest för äldre… kanske inte konstigt då de som driver butiken är i drygt 65 +, de vill i princip sluta jobba men vill helst att butiken ska finnas kvar.
    Minus 15 just nu.
    Ha en fin fortsättning på denna dag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemstäd är dyrt. Kanske inte om du får hemsamarit gm kommunen men oftast får man stå med redskapen och de ska vara riktigt bra. Mitt städbolag har med sig allt och då klart blir det dyrare. Å andra sidan, köper man en riktigt bra dammsugare, så har man den i många år.
      Jag skickade efter kläder förr, men det går inte så bra nu, pga min rygg, måste prova.
      Kram!

      Radera
  5. Ja, det är viktigt att komma ihåg att andas mellan varven när det blir mycket.

    Visst har priserna ökat rejält. Riksbanken uttalade för ett par dagar sedan en misstanke om att handlarna höjer för mycket. De har jämfört med Danmark och Norge där höjningarna inte är hälften. Precis vad jag misstänkt länge och det är illa.

    Önskar en god fredag nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på Willys idag, som är den billigaste affären, och jag bara tappar hakan, så dyrt det har blivit! Jag har väl råd, men det tar emot. Känns väldigt fel.
      Kram

      Radera
  6. Kläder har jag alldeles för mycket av. Kan ju inte låta bli att köpa nytt..fast jag inte behöver.
    Böcker... pocket mest.... lämnar jag in på återbruk, då jag läst dem. Finns några enstaka som jag sparat... Tror ändå inte att jag läser dem igen
    ..
    Visst har maten blivit dyrare. Kanske nästan är uppe i sitt rätt värde. Tycker att mat har varit för billigt tidigare.

    God fredag! Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker då inte att mat har varit för billigt. Nej, det här slår väldigt fel.
      Men en god fredag tar vi ut. Kram!

      Radera
  7. Städhjälp tycker jag du ska unna dig, det känns som något inte är varesig kul något man ska behöva ta tag i. Jag kör med robotdammsugare och ska boka in fönstertvätt nu. Städning är inget kul! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara att det inte är kul, det är för jobbigt.

      Radera
  8. Städhjälp är faktiskt väldigt bra att ha. Tycker du gör helt rätt som unnar dig det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag behöver det både för syns skull och för synens skull 😂

      Radera
  9. Du vill väl vara busy. Nu äntligen får du vara det igen:-)
    Hemstädning är ingen direkt lyx, speciellt inte i ditt fall med dålig rygg med mera. Å så dyrt är det ju inte. Din egen tid kostar ju också, och då spelar det ingen roll att du är pensionär. Det ska vara gött att leva helt enkel:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vill jag vara busy!
      Städhjälp är också självklart!

      Radera
  10. Vi har väl alla perioder när allt går i ett, är ju riktigt skönt när allt är avklarat.
    Städhjälp hade mina morföräldrar ett tag tills jag tog över den uppgiften, kostar ju en del.
    Men visst är det skönt att slippa ta tag i det själv, kanske något för oss i framtiden.

    Ha en fin inledning på helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en bra sak att ha i tankarna. Livet ska va gött.

      Radera
  11. skor ska jag faktiskt kasta. kläder ska jag ge bort. böcker ska jag sortera undan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får tvinga mig att göra mig av med saker, jag är alltför fäst.

      Radera
  12. En så fin rundad rastplats på bilden!
    Böcker har jag gjort mig av med, men kläder och tidningar och olika anteckningspapper brukar bli på hög 🤣

    SvaraRadera
  13. Du har många strängar på din lyra, mycket kul att syssla med men även om allt är roligt så kan det bli för mycket. Böcker ja, synd att de har så dåligt andrahandsvärde. Vi sålde böcker för 20,- per papperskasse på loppisen. Ändå fick vi in mer än vi sålde. Men nu i dessa dyrtider kan det vara fler som väljer att köpa begagnade böcker, man kan verkligen göra fynd. Trevlig helg

    SvaraRadera