tisdag, januari 30, 2024

Att gå och handla


Det var skönt att komma ut och få lite luft. Så sa jag i förrgår eftermiddag, när jag gick iväg i det snöfria för att handla lite mat.

Jag luftade mig även igår. Besökte vårdcentralen och fick såret omlagt. På torsdag åker bandaget av och jag sköter om det själv. Jag fick inga blåmärken av skadan, men däremot värk och rodnad och nu är jag tacksam över att det har vänt.

I och med såret så har jag börjat använda stödstrumpor. Något som jag använt enbart vid flygresor tidigare. Tydligen är det vanligt att "gammelt fôlk" har det, för hemvården frågade flera gånger när jag behövde hjälp att klä på mig vid axelskadan, men nej 😂 inte då.

Idag blev det en sväng ut igen för då kom Hemstäd hit. Blev så skönt för jag har haft ett uppehåll över jul och nyår. Dock möttes jag av dagsregn, men skönt i luften och ingen fryspunkt. Jag strosade in ibland olika affärer och bara tog det lugnt.

Nej, nu ska jag dra nåt gammalt över mig (är faktiskt en helt ny varm och go yllefilt) och vila mig på soffan efter min lilla stadstur i ur och skur.

Ljus och Kärlek 🙏🏻 

16 kommentarer:

  1. Ur och skur med frisk luft minus avgaser då 😅
    Jag tror ju att människan är skapt för viss aktivitet och rörelse så det är bra Du tar Dig ut när det är gångbart ❣️
    Pratade med min mor om att gå en promenad, men hon vill inte ☺️ vi har ju sol och blå himmel ❣️min favoritfärg.
    Bra såret läker som det ska 👍
    Stödstrumpor sägs vara svåra att ta på… värkande fingrar och händer gör det svårare.
    Nu ska jag dricka upp mitt te och fundera lite på blogginlägg 😅
    Ha en fin fortsättning på denna tisdag❣️
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stödstrumpor ÄR svåra att ta av och på, men det finns knep. Man behöver ett par plasthandskar. Set börjar man med att rulla strumpan så att man kommer åt stortån först, sen rullar man uppåt. Samma med ta av, rullar neråt.

      Ha det gott, kram!

      Radera
  2. Visst är det skönt att komma ut och det är befriande att slippa halkan. Lite duggregn stör inte mig. Det slapp vi i dag men däremot så var det rejält dimmigt.

    Så skönt att såret läker som det ska! Stödstrumpor är inte helt lätta men jag har dem bara när jag flyger.

    Önskar en fin tisdagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, så mycket lättare idag! Kul!
      Kram!

      Radera
  3. DraMaten använder jag ibland, så praktiskt när ryggsäcken full. Stödstrumpor använder jag om det blir långa dagar med sittande. Hittade en ny fin yllefilt, som låg i originalförpackning i garderoben...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den är bra, ett aber är bara att jag måste dra den två trappor upp också.

      Radera
  4. Jo yes jag vet att Du varit aktiv inom friskvård och det är ju ett intresse vi delar.
    Att lägga upp mat snyggt är ju en konst, det är inte ens alla inom kökshantering som fixar det… tänk inom sjukhuskök och matbespisningen eller varför inte vissa snabbmatsrestauranger.
    Jag är skitdålig på uppläggning.
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min äldsta dotter tycker att man kan visa upp precis som man har det, behöver inte stajla varje tallrik. Så rätt hon har.
      Kram!

      Radera
  5. Köpte stödstrumpor gör någon vecka sedan. Tänkte att de skulle hjälpa svullnad vid vrist, som jag går av rn blodtryckstablett. Vilket de gjort! Toppen Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar säkert bra, jag testar för fullt, men ett kaos vid varje på och avtagning!

      Radera
  6. Är nu snön ändå borta så är det skönt att det är isfritt, vi har is kvar, så spikskorna är på. Mysigt att bara ta det lugnt och göra som man behagar ,-)
    Skönt att såret är nu så gott som läkt, och du får plåstra om själv.
    En varm pläd filt, mysigt!
    Ha det gott KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så himla gott med is- och snöfritt!
      Tack och kram!

      Radera
  7. Det är ofta så skönt med lite frisk luft, skönt att det är barmark igen!
    Stödstrumpor använder jag på jobbet på nätterna, man går en hel del där!
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag lärt mig bättre att ta på och av stödstrumpor. Jag hade dem på under körövningen igår kväll.
      Tack och kram!

      Radera
  8. Fina bilder och krya på dig. Aha du lägger också om sår :( Jag gör det med min fot två gånger i veckan på plåsterkåken Sundsvalls Sjukhus (Sår & Hud) Mig satte dom kniven i på nyårsaftonen jag vart inrullad på IVA precis två minuter i tolv på natten för upp vak och kontroll. Runt 03 tiden åkte jag upp på sal där jag blev i 12 dygn. Trevlig fredag önskar jag dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag har hållit på sen 3 januari, då jag skadade mig på smalbenets ovansida, svårläkt just där. Men nu är det nästan OK.
      Jo, jag har läst din blogg utan att kommentera flera gånger, så jag vet ditt problem. Besvärligt men hoppas du läker bra nu!
      Trevlig fredag till dig!

      Radera