onsdag, februari 14, 2024

Alla hjärtans dag och Askonsdagen

Idag skickar jag ut hjärtan och rosor! Först och främst till mina underbara älskade barn och barnbarn med familjer 💖

Mitt hjärta Pusselbit 💔 är brustet och även om vi inte direkt firade detta, så var ändå första hjärtansdagen efter honom förfärlig. Jag ville gråta över alla hjärtan som skyltades i affärerna. Men så känns det inte numera.




Nu har det väl snöat tillräckligt för denna vinter? Den enda färgklicken var snöplogen och sandaren (som inte sandade igår) så jag vågade mig inte ut. Får se hur jag vågar idag.
 
Ikväll är det Askonsdagsmässa. Kören In Chorus är med och sjunger där, så här har jag övat. 
 
Askonsdagen inleder kyrkoårets fasta och det är en tid för bot och bättring, lugn och kontemplation. Namnet på dagen kommer från seden att gudstjänstbesökare den här dagen fick ett korstecken av aska i pannan ritat av prästen.

Jag har varit "meddelare" på Nordiska museet i många år om livet i min familj (dock inte nu längre) så lite material har jag lämnat efter mig om livets gång. Såg att en härlig utställning nu om 500 år tillbaka i tiden om Nordbor, kommit till skott. Underbart! 

Ljus och Kärlek 🙏🏻

20 kommentarer:

  1. Nog känns det lite tomt när man sitter här utan sin hjärtevän, men det är ju bara att acceptera.
    Tack för informationen om att det är askonsdagen, det har gått mig totalt förbi.
    Ha en fin Kerlaiksdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, tomt är det. Men nu ska jag iväg och sjunga. Det underlättar. Kram

      Radera
  2. Ja, det är ju sådana här dagar man minns de allra käraste som inte är med en längre på samma sätt som förr. Dagar som kniper till lite extra i hjärtat. Men man får trösta sig med att det man har varit med om det förlorar man aldrig.
    Så fick jag också en förklaring på detta med askan...jag har kanske läst på någon gång men glömt bort. Tack Gerd, ha en fin Alla Hjärtansdag!
    Kram ! Ljus och kärlek! 🥰

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det gör lite ont. Kan inte förnekas.
      Tack och nu ska jag strax iväg. Kram!

      Radera
  3. Alla hjärtans dag är ju en relativt nymodighet. Påfrestande tycker jag. I själen.
    Askonsdag, dagen efter fettisdag. Tror att många inte känner till. Ett bra tillfälle att leva lite sundare fram till påsk. Om man bara kunde motstå det goda. Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla hjärtans är ju inte ursvenskt, nej.
      Jag lever nog som vanligt, varken mer eller mindre.
      Kram!

      Radera
  4. Att fasta från och med nu till påsk känns väl aningen förlegat men jag vet de som till exempel minskat på skärmtid eller inte äter socker…
    Sjung av hjärtansfröjd och jag röstar på Dig ❣️
    Ha en fortsatt fin onsdag 🩷
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig pågår ingen fasta, nej oh nej. Men jag får nog ett kors i pannan.
      Sjunga av hjärtans lust ska jag emellertid, for sure. T.o.m. en sång helt på latin. Du kan spara din röst tills fram emot i mars, då händer det.
      Kram!

      Radera
    2. ❤️❣️❤️ /åsa

      Radera
  5. Kul att de gamla begreppen finns kva men tror inte de är så aktuella idag. Många barn och ungdomar vet ju inte riktigt varför vi har påsk.
    Är lite trött på alla hjärtans dag. Tycker det mest är ett jippo och att alla dagar kan vara hjärtedagar.
    Ska se utställnigen och en del andra som pågår på Nodiska museet de närmsta veckorna.
    Önskar dig en fin dag och en fin konsert.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skiftar med kunskaperna om gamla helgdagar. Men de är mer betydelsefulla än affärsidén med alla hjärtans dag.
      Nordiska är nog väldigt pampigt.
      Kram

      Radera
  6. Alla hjärtans dag är väl kanske ett trevligt inslag, men jag har aldrig firat det direkt ... gillar egentligen inte de här olika dagarna alls.
    Önskar dig en trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag heller är egentligen intresserad av dessa affärsdagar.
      Kram!

      Radera
  7. Vissa dagar blir saknaden och tomheten större för man påminns.
    Härligt med mässa i kväll och att sjunga mår man riktigt bra av.
    För vår del blev det inget större firande i dag.

    Kram och god kväll

    SvaraRadera
  8. Vi firar inte Alla Hjärtans dag, varför vet jag inte.
    Men förstår din otroliga saknad.
    Härligt med sång och den gemenskapen den ger, tur du kan vara med igen.
    Färgklick med snöplogar, här har vi fått mycket snö. Just nu är det inte halt, men man får vara försiktig, bäst att inte gå ut om man inte behöver.
    Ha det jättefint. En Alla Hjärtans Kram skickar jag till dig nu! Primrose ,-)

    SvaraRadera
  9. Först ett tack till ett trevligt inlägg och en stor förståelse inför sorgen. Sedan ett tack till tipset om utställningen på Nordiska. Kan nog bli ett besök där om tiden räcker till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det och välkommen till mitt blogghem!
      Kikade in på din fina blogg, ska kika mera vid tillfälle!

      Radera
  10. Ja, den första tiden var saknaden stor även här, fastän det inte handlade om döden som skilt oss - men du vet. Inga smöriga kärlekssånger, inga hjärtan på Alla hjärtans dag... allt bara pinade. Men så är det inte längre. Dock saknas pusselbiten i livet.
    Kram!

    SvaraRadera