fredag, februari 23, 2024

Fredagsstorm

 Håhåjaja, håhåjaja och hör vad det blåser i träa idag! Jo, så var det när jag vaknade ganska så tidigt, för jag hade ett besök på vårdcentralen och väntade på skjuts. Hade jag kunnat cykla som förr, hade jag nog aldrig slängt mig på cykeln som idag, då hade jag nog lättat 😂 

Jag var alltså iväg för att ta prover till min årliga kontroll på grund av njurdonationen. Nio år har gått nu. Sju rör med blod blev det på fastande mage och ett urinprov. Så lite mätningar här hemma, sen är jag klar om drygt en vecka för ett telefonmöte med njurläkaren i Borås.

 




Onsdagens bombnedslag av gröna ärter 😂 Eller nej, det var en utsökt rätt, som min granne är med och framställer i köket på Dafgaards. Det är fläskschnitzel med champinjonsås, klyftpotatis, som jag åt en kväll här i veckan. Nu ikväll blir det andra bullar, det är ju fredag.

Så här såg det ut i morse klockan 07. Flaggorna viftade åt alla de håll.

I morgon kväll blir det lite glamour igen. Vasa Orden av Amerika är på tapeten och den rara maten ska bestå av en skottårsmeny, inte fy.

Nu vill jag önska alla en trevlig fredagskväll med Ljus och Kärlek även till de som hänger läpp 🙏🏻

18 kommentarer:

  1. Ser ju gott ut. Tänker att frysköpt mat inte är så god.
    Får testa!
    Blåst har det gjort, men nu har det mojnat. Men cykelväder, det är det inte.
    Ha en fin kväll! Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olika olika märken. Men detta alternativ är gott. Men oftast och mest lagar jag maten själv.
      Blåst som skam här.
      Kram!

      Radera
  2. Gröna ärter är kusin med jordnötter och big No No för mig 🛑
    Blåser här oxå och temperaturen pendlar mellan +0 och -0 vilket ger halka då blåsten polerar vägbanan. Snön ser ut som maränger 😋
    Bra Du fick medhåll angående byxlängden 👍 borde ju Rufus tänkt på…
    Kul med roligheter 🥂 det behövs i denna oroliga tid.
    Var försiktig om Du går ut.
    Kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste få fråga, kusin med jordnötter!? Hur, kan det vara farligt med ärter!!Har ett barnbarn som är allergisk mot jordnötter, och har aldrig hört talas om sambandet. Det kan ju vara bra att veta! Ha det fint, Primrose

      Radera
    2. Jag är allergisk mot jordnöt som är en baljväxt och det blir en korsreaktion med gröna ärtor / åsa

      Radera
    3. "Ärtor kan orsaka allergiska reaktioner. Dessa reaktioner är särskilt vanliga hos personer med allergi mot jordnötter och sojabönor."
      Detta hade jag ingen aning om! Där ser man. Nu är jag inte allergiker längre, så för ming inga problem.
      Kram!

      Radera
  3. LillaSyster2024-02-23 18:23

    Spännande meny imorgon =) Jo tack flaggorna stod rätt ut idag. Hoppas att provtagningen bara visar positiva saker. Dina fina bilder kvalar lätt in till min färgsprakande fredag - jag vet att du inte deltar i bloggutmaningar längre - men härligt med färgen du bjuder på! Ha nu en bra kväll. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provtagningen får jag reda på om dryga veckan. Ja, den är säkert bra.
      Visst kunde jag varit med i din utmaning egentligen. Men när jag lade av med Skyltsöndagen pga privata skäl, så lade jag av resten också.
      Men jag följer din blogg!!
      Kram!

      Radera
  4. Fin låt man hört mycket förr ,-) Nio hela år, oj. Bra med koll, men verkar ju ha fungerat SÅ bra för dig och din dotter. Håller tummen ändå! trevlig granne som bjuder på middag ,-)

    Vackra portar med vacker ros. Fin ingång.
    Läste idag att ni hade det riktigt blåsigt på den sidan. Håll i hatten och mer än så kanske!
    En härlig Helg önskar jag dig,
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håhåjaja! Det har fungerat bra för både dottern och mig!
      I morgon ska blåsten ha avtagit.
      Kram!

      Radera
  5. Tänk att det redan har gått ni år för jag minns ju när du skrev om det. Så bra det blev med facit i hand.
    Det låter som om du har en väldigt trevlig lördag att se fram emot!

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen eller hur!? Visst går tiden fort. För nio år sen rattade jag bilen till Boråstrakten oerhört flitigt för en massa undersökningar, oro, besök hos dottern mm. Det hade jag inte fixat idag.
      Men bra blev det på alla vis!
      Tack och kram!

      Radera
  6. Paula Merio2024-02-23 22:42

    Vilken vacker bukett du bjussar på! Jag hoppas och tror att alla prover var godkända, jag vet att man är noggrann med att hålla koll på alla som erhållit en organdonation. Det känns tryggt. Och roligheter har du att se fram emot, som vanligt, alltid fart och fläkt hos Gerd.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både dottern (mottagare) och jag (givare) hålls stenhård kontroll på. Så bra
      Jorå, här fläktar det ibland 😉
      Trevlig helg!

      Radera
  7. Rejält stormigt här med, höll på flyga iväg när jag gick till bussen. Svärdotter cyklade till jobbet, över 16 m/s men hon tycker sånt är kul. Jag tillbringade förmiddagen med 1- och 3-åringen, avlastade krasslig son. Trevlig eftermiddag med femtonåringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har stormen bedarrat. Sol och fint väder. Ska snart göra mig i ordning för kvällens begivenheter.

      Radera
  8. Jodå, blåste ju rejält igår här också, 40 sekundmeter ute vid Vinga sades det, en jäkla tur man bor i stan. ;)

    Hoppas proverna är bra nu då men det ska de väl vara ändå antar jag i all ödmjukhet.

    Ha det jättefint nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att blåsten avtagit. Idag skiner solen och det gjorde den igår också!
      Trevlig söndag på dig!

      Radera