torsdag, mars 07, 2024

Fössta tossdan i mass

Jag kunde inte låta bli att skriva några rader med anledning av att Småland firar sin inofficiella högtidsdag för de småländska dialekterna! Det är läckert och det ska vara massipantåta.

En solig och vacker dag men lite irriterad blev jag upp i allt ändå. Jag visste att CAPIO Ögon i Skövde skulle stängas 1 april då avtalet med Västra götalandsregionen gick ut. Hur det sen blev? Jo, väntetiden till Ögon på Skaraborgs sjukhus i Skövde är mellan 1 och 2 år. Jag gick ju på Lidköping tidigare och fick vänta 1,5 år innan CAPIO och ögonen försämrades. Nu kan jag välja CAPIO i Trollhättan eller Göteborg, suck. Om jag flyttar? Tycker politikerna är respektlösa mot ögonsjukdomar (och mycket annat).

Så fick jag spottat ur mig detta. Nej, nu får jag allt gå ut i solen. Kanske köpa tåta eller räkmacka för att fira. Att det snart är lördag och då ska jag på fest.

Ljus och Kärlek 🙏🏻

12 kommentarer:

  1. Massipantåta...eller bakelse...är gott.
    Tycker nog att det skärs ner lite väl mycket vad det gäller vård. Alla pengar ska ju till försvaret. Usch, vad det irriterar mej. //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkligen svider, det som skärs ner i vården.

      Radera
  2. Blev det någon räkmacka eller tårtbit?
    Kul med lokala sedvänjor.
    Det är punchrullens dag dessutom, fast jag brukar säga dammsugare 😅
    Sol och blå himmel är inte att förakta 🤩
    Ha en fortsatt fin torsdag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix. Jag handlade på Willys och de hade inte detta. Jag får köpa en räkmacka på ICA i morgon. Jag har alltid sagt dammsugare. Varför får det inte heta det det som det heter??
      Tack å kram!

      Radera
  3. Massipantårta är min favorittårta men det blev dessvärre ingen i dag.

    Så irriterande minst sagt. Våra ögon är så viktiga. När jag hade hålet på näthinnan gick jag på ögonkliniken på Universitetssjukhuset i Malmö och de är så duktiga.
    Önskar en god kväll nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åt massipantåta två ggr om förra helgen, då lilla My fyllde 11 år.

      Jag gick i flera år på Ögonkliniken i Lidköping och kollades upp 4 ggr/år, sen blev det 2 ggr/år och sen hade de inte tider. Då fick jag vänta så länge på att komma till CAPIO som är superduktiga, men nu fick de lägga ned, suck.
      Kram!

      Radera
  4. det blev ingen tårta igår, ärtsoppa och pannkaka på lokal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter gärna ärtsoppa på torsdagar, men nu valde jag wienerkorv och bruna bönor med tillbehör.

      Radera
  5. Nu så har jag bloggat med inspiration från Ditt blogginlägg.
    Jag har ibland tänkt att kanske är Dammsugare något lokalt och punchrulle det riktiga namnet? Men det stämmer ju inte då dammsugare verkar väl utbrett.
    Ha en fin fredag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst, det blev en lång inspiration! Bra om man kan gå vidare på idéer och uppslag. Så blir det gärna för mig också.
      Dammsugare är gammalt, det tog jag till kaffet redan i 18-årsåldern 😉😉Kram och ha en bra dag!

      Radera
  6. Hoppas festen blir trevlig på Lördag och härlig bild .-)
    Men så dåligt att det försämras för ögon, som är SÅ viktigt! FY. Förstår att det här krånglar till det för dig och andra. Inte kul alls, hur tänker dom!
    Politiker är respektlösa!
    Förstår inte hur dom fungerar.
    Det hjälper väl inte att protestera heller!
    En varm Kram till dig! Primrose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin kommentar! Kram till dig Primrose, från Gerd

      Radera